بسته‌ماندن جاده لاچین؛ ارمنستان صلح‌بانان روس را به بی‌عملی در قره‌باغ متهم کرد

دیدار پاشینیان و پوتین در سن‌پترزبورگ روسیه به تاریخ ۲۷ دسامبر ۲۰۲۲
دیدار پاشینیان و پوتین در سن‌پترزبورگ روسیه به تاریخ ۲۷ دسامبر ۲۰۲۲ Copyright برگرفته از آسوشیتدپرس
Copyright برگرفته از آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

از حدود دو هفته پیش کریدور لاچین، تنها راه ارتباطی زمینی بین ارمنستان و قره‌باغ در اعتراض به آنچه «استخراج غیرقانونی معدن» عنوان شده، توسط گروهی مسدود شده است. نخست‌وزیر ارمنستان روز سه شنبه با انتقاد از مسکو، نقش صلح‌بانان روس را در این منطقه زیر سوال برد.

آگهی

نخست‌وزیر ارمنستان روز سه شنبه ۲۷ دسامبر ۲۰۲۲ نیروهای حافظ‌ صلح روسیه را به «بی‌عملی» در منطقه موسوم به «قره باغ کوهستانی» متهم کرد و ماموریت آن‌ها را زیر سوال برد.

پاشینیان که در روسیه به‌سر می‌برد در مورد تازه‌ترین تلاش‌های احتمالی باکو علیه منطقه محاصره شده قره‌باغ با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفتگو کرد.

پای باکو در میان است یا فعالان خود جوش؟

از اواسط ماه دسامبر یعنی حدود دو هفته پیش، گروهی از «فعالان آذربایجانی» کریدور لاچین، تنها راه ارتباطی زمینی بین ارمنستان و قره باغ را در اعتراض به آنچه «استخراج غیرقانونی معدن» عنوان شده، مسدود کرده‌اند. در نتیجه این اقدام، این منطقه کوهستانی با حدود ۱۲۰ هزار نفر جمعیت با کمبود مواد غذایی، دارو و سوخت مواجه است.

باکو ادعا می‌کند که اعتراضاتی که منجر به مسدود شدن راه ارتباطی قره‌باغ شده است «خودجوش» بوده ولی ایروان سازماندهی تظاهرات را به گردن جمهوری آذربایجان انداخته و معتقد است هدف این است تا ارامنه ساکن در آن مجبور به ترک این منطقه مورد مناقشه شوند.

نیروهای حافظ صلح روسی چه می‌کنند؟

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان در دیدار با پوتین در حاشیه نشست منطقه‌ای سن‌پترزبورگ گفت که می‌خواهد درباره این «بحران» و راه‌های ممکن برای حل آن گفتگو کند. پاشینیان گفت: «مسئولیت منطقه قره‌باغ کوهستانی با نیروهای حافظ‌صلح روسیه است.» وی با گلایه از نیروهای روسیه گفت بر خلاف توافق، «کریدور لاچین تحت کنترل نیروهای حافظ‌صلح روسی نیست».

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

تا کنون دو کشور آذربایجان و ارمنستان دو بار بر سر حاکمیت قره باغ با یکدیگر درگیری نظامی داشته‌اند. در آخرین نزاع بین دو کشور در سال ۲۰۲۰، بیش از شش هزار و ۵۰۰ نفر جان باختند تا در نهایت با میانجیگری روسیه آتش‌بس اعلام شد؛ ولی در عین حال مناطقی تحت حاکمیت ارمنستان به جمهوری آذربایجان واگذار شد.

به عنوان بخشی از این توافق، قرار شد تا مسکو نیروهای حافظ صلح خود را در قره‌باغ مستقر کند. حال با آغاز قطع ارتباط محور مواصلاتی این منطقه، ارمنستان بارها از نحوه مدیریت نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ گلایه کرده و ماموریت این نیروها را شکست خورده اعلام کرد.

آسوشیتدپرس
دیدار سران شش کشور سابقا عضو شوروی در حاشیه نشست غیر رسمی در شهر سن پترزبورگ یه تاریخ ۲۷ دسامبر ۲۰۲۲.آسوشیتدپرس

با این حال، آقای پوتین پس از دیدار با همتایان ارمنی و آذربایجانی خود در جمع خبرنگاران گفت که حل تنش‌‌ها در قفقاز جنوبی یک «مسئله اساسی» است و طرفین مناقشه عصر روز دوشنبه در مورد این موضوع گفتگو کردند. پوتین جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان، نیز در اجلاس منطقه‌ای غیر رسمی در سن‌پترزبورگ حضور داشت. در این نشست سران کشورهای سابقا عضو شوروی میهمان رئیس جمهوری روسیه بودند.

مسکو علیرغم گرفتار شدن در جنگ نظامی در غرب اوکراین، به دنبال حفظ نقش خود به عنوان یک میانجی بین دو جمهوری شوروی سابق یعنی ارمنستان و جمهوری آذربایجان است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پایان انسداد کریدور لاچین؛ وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان در واشنگتن دیدار می‌کنند

قصد اوکراین برای برگزاری نشست صلح؛ «روسیه دعوت نیست مگر اول محاکمه شود»

فن درلاین، بورل و بلینکن با پاشینیان دیدار کردند؛ حمایت «همه‌جانبه» اتحادیه اروپا از ارمنستان