آذربایجان بستن محور ارتباطی حیاتی میان قره‌باغ و ارمنستان را تکذیب کرد

عکس آرشیوی از حضور نظامیان آذربایجان در یکی از جاده‌های لاچین
عکس آرشیوی از حضور نظامیان آذربایجان در یکی از جاده‌های لاچین Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایروان روز چهارشنبه ۱۴ دسامبر باکو را به ایجاد یک بحران انسانی در منطقه مورد مناقشه قفقاز به دلیل بستن کریدور لاچین متهم کرده بود.

آگهی

جمهوری آذربایجان روز پنجشنبه صدور هر گونه فرمان برای بستن جاده حیاتی بین قره باغ کوهستانی و ارمنستان را تکذیب کرد.

این در حالیست که ایروان روز گذشته باکو را به ایجاد یک بحران انسانی در منطقه مورد مناقشه قفقاز به دلیل بستن کریدور لاچین متهم کرده بود.

آیهان حاجی‌زاده، مدیر بخش رسانه و سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به باز بودن «هر دو مسیر محور ارتباطی ارمنستان و قره‌باغ کوهستانی برای تردد غیرنظامی» تاکید کرد که کشورش «آماده تامین نیازهای بشردوستانه مردم ارمنی‌تبار آذربایجان» است.

این در حالیست که حکمت حاجی‌اف، مشاور الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه ضمن اشاره تلویحی به تحرکات کنشکران زیست محیطی در منطقه گفته بود: «نمایندگان جامعه مدنی تلاش می کنند جلوی حمل و نقل غیرقانونی و تخریب منابع طبیعی را بگیرند.»

وی سپس با متهم کردن ایروان در این زمینه مدعی شده بود که ارمنستان «ده‌ها سال از منابع طبیعی قره باغ بهره برداری کرده و به محیط زیست این منطقه نیز آسیب رسانده است.»

به گزارش فرانس‌پرس، فعالان و کنشگران آذربایجانی از روز دوشنبه در اعتراض به «بهره‌برداری غیرقانونی از معادن منطقه قره‌باغ» که به گفته آنها پیامدهای زیانبار زیست محیطی به همراه دارد، کریدور لاچین را مسدود کرده‌اند.

ایروان پیش‌تر جمهوری آذربایجان را به هماهنگی و سازماندهی تظاهرات کنشگران زیست محیطی که به ادعای ارمنستان با مسدود شدن محور ارتباطی لاچین انجامید، متهم کرده بود.

نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ کوهستانی به موجب توافق آتش‌بسی که نوامبر سال ۲۰۲۰ در پایان جنگ شش هفته‌ای میان ارمنستان و آذربایجان امضا شد وظیفه تامین امنیت کریدور لاچین را بر عهده دارند.

خبرنگار فرانس‌پرس در گزارش روز چهارشنبه خود اعلام کرده بود که خودروهای حمل و نقل نظامی روسیه را در این جاده مشاهده کرده اما به گفته او از تردد خودروهای غیرنظامی خبری نبوده است.

پارلمان ارمنستان نیز روز گذشته با تکیه بر ادعای ایروان مبنی بر بسته شدن کریدور لاچین، با تصویب قطعنامه‌ای باکو را به واسطه این اقدام به «قطع ارتباط قره باغ کوهستانی با جهان خارج» متهم کرد.

قانونگذران ارمنی در این قطعنامه تاکید کرده‌اند که در نتیجه اقدامات جمهوری آذربایجان «یک بحران انسانی در قره باغ کوهستانی در حال وقوع است.»

ارمنستان و جمهوری آذربایجان، دو کشور منطقه قفقازاوایل دهه ۱۹۹۰ در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق، برای کنترل قره باغ کوهستانی، منطقه‌ای که اکثر ساکنان آنرا ارمنی‌تبارها تشکیل می‌دهند با یکدیگر درگیر شدند.

این نخستین درگیری میان دو طرف بر سر «قره‌باغ جدا شده از آذربایجان» بود که ضمن به جا گذاشتن ۳۰ هزارکشته در نهایت با پیروزی ارمنی‌ها به پایان رسید.

آذربایجان اما در دومین جنگ خونین میان دو کشور که پاییز سال ۲۰۲۰ درگرفت و ۶ هزار و پانصد کشته به جا گذاشت ضمن انتقام شکست قبلی بسیاری از مناطق قره‌باغ را پس گرفت.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایجاد ایستگاه بازرسی در کریدور لاچین توسط آذربایجان؛ روسیه، آمریکا و فرانسه واکنش‌ نشان دادند

مناقشه قره‌باغ؛ ایران تغییر در جغرافیای سیاسی منطقه را نمی‌پذیرد؛ روسیه چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

هشدار آذربایجان به هند و فرانسه در مورد تسلیح ارمنستان؛ الهام علی‌اف: دست به سینه نمی‌نشینیم