آیا مجسمه داوود میکل‌آنژ حاوی مضامین پورنوگرافی است؟

مجسمه داوود میکل‌آنژ
مجسمه داوود میکل‌آنژ Copyright canva
Copyright canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نمایش تصویری از مجسمه داوود، ساختۀ میکل‌آنژ مجسمه‌ساز مشهور ایتالیایی، در یک مدرسه در ایالت فلوریدای آمریکا دردسرساز شده و حالا والدین دانش‌آموزان بابت نشان دادن آنچه که از سوی آنها تصویری با «محتوای پورنوگرافی» توصیف شده، از مدیر مدرسه شکایت کرده و خواستار استعفای او شده‌اند.

آگهی

نمایش تصویری از مجسمه داوود، ساختۀ میکل‌آنژ مجسمه‌ساز مشهور ایتالیایی، در یک مدرسه در ایالت فلوریدای آمریکا دردسرساز شد. 

هفتۀ گذشته در این مدرسه که «کلاسیک تالاهاسی» نام دارد، در جریان درس هنر دانش‌آموزان کلاس ششم، تصویری از مجسمه داوود به نمایش گذاشته شد و حالا والدین دانش‌آموزان بابت نشان دادن آنچه که از سوی آنها تصویری با «محتوای پورنوگرافی» توصیف شده، از مدیر مدرسه شکایت کرده و خواستار استعفای او شده‌اند.

در مقابل اما، شهردار فلورانس که داریو ناردلا نام دارد، در توییتی از مدیر این مدرسه دعوت کرده که به ایتالیا و شهر فلورانس برود تا بتواند از او شخصا تقدیر کند؛ آقای ناردلا می‌گوید که اشتباه گرفتن هنر با پورنوگرافی «مضحک» است.

صفحه اول یک روزنامه ایتالیایی نیز، روز یکشنبه کارتونی را به نمایش گذاشت که در آن یک کاریکاتوریست معروف، مجسمه داوود را با اندام تناسلی پوشانده شده توسط تصویری از «عمو سام» و کلمه «شرم» به تصویر کشیده است.

واکنش‌های ناباورانه ایتالیایی‌ها به این رویداد، بار دیگر نشان داد که جنگ‌های فرهنگی ایالات متحده اغلب در اروپا چگونه تفسیر می‌شود. اروپا جایی است که علیرغم تقویت گرایش‌های راست‌، رنسانس و شاهکارهای هنری آن دوران، حتی شاهکارهای برهنه‌اش، عموما عاری از بحث و مناقشه است.

میکل‌آنژ بین سال‌های ۱۵۰۱ تا ۱۵۰۴ میلادی پس از سفارش کلیسای جامع فلورانس، مجسمه داوود را ساخت و این اثر او، اوج رنسانس ایتالیا را منعکس می‌کند و شرح می‌دهد که داوود کتاب مقدس، تنها با ایمانش به خدا، به جنگ با جالوت می‌رود.

مدیر این مدرسه آمریکایی می‌گوید که دو تا از والدین از او شکایت کرده‌اند؛ زیرا از قبل به آنها اطلاع داده نشده بود که قرار است تصویر برهنه به دانش‌آموزان نشان داده شود و یک‌سوم از والدین هم اعلام کردند که این مجسمه نماد پورنوگرافی است.

او در یک مصاحبه تلفنی با یورونیوز گفت که از دعوت به ایتالیا «بسیار مفتخر» است و ممکن است آن را بپذیرد. او ادامه داد: «من کاملا شگفت‌زده هستم. قبلا به فلورانس رفته و مجسمه داوود را از نزدیک دیده‌ام، اما دوست دارم بروم و مهمان شهردار این شهر باشم.»

سیسیلی هالبرگ، مدیر گالری «آکادمی»، جایی که مجمسه داوود در آنجا نگهداری می‌شود نیز از مناقشه پیش آمده ابراز شگفتی کرده است. او نیز در یک مصاحبه تلفنی گفت: «تصور اینکه مجسمه داوود می‌تواند پورنوگرافیک باشد به معنای درک نکردن محتوای کتاب مقدس، عدم درک فرهنگ غربی و درک نکردن هنر رنسانس است.»

او از مدیر مدرسه، هیأت مدیره مدرسه و والدین و دانش‌آموزان دعوت کرد تا به فلورانس بروند و «پاکدامنی» این مجسمه را ببینند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

مدرسه «کلاسیک تالاهاسی» یک مدرسه منشوری است و در حالی که بودجه آن توسط مالیات دهندگان و بدون شهریه تامین می‌شود، تقریبا به طور کامل مستقل عمل می‌کند. به این ترتیب والدینی که به دنبال جایگزینی برای برنامه درسی مدارس دولتی هستند، فرزندان خود را در این مدرسه نام‌نویسی می‌کنند.

حدود ۴۰۰ دانش‌آموز از مهدکودک تا کلاس دوازدهم در این مدرسه حضور دارند. این مدرسه از برنامه درسی طراحی شده توسط کالج «هیلزدیل»، یک مدرسه مسیحی محافظه‌کار در میشیگان پیروی می‌کند.

بارنی بیشاپ، رئیس هیأت مدیره این مدرسه به خبرنگاران گفته است که با وجود اینکه نمایش عکس مجسمه داوود در برکناری خانم کاراسکیلا (مدیر مدرسه) نقش مهمی داشته، اما تنها دلیل نبوده است. او ضمن دفاع از این تصمیم از توضیح بیشتر خودداری کرده است.

بیشاپ در مصاحبه‌ای با مجله اینترنتی «اسلیت» گفت: «والدین حق دارند در هر زمانی، از آموزش هر موضوع و تصویر بحث برانگیز به فرزندانشان آگاه باشند.»

چند نفر از والدین و معلمان قصد دارند در جلسه آتی هیأت مدیره، به اخراج خانم کاراسکیلا اعتراض کنند، اما او گفته است که مطمئن نیست حتی اگر این پیشنهاد آن‌ها پذیرفته شود نیز بخواهد همچنان در این شغل باقی بماند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زن «مجسمه غیرممکن»؛ هوش مصنوعی اثری مشترک از ۵ هنرمند سرشناس تاریخ هنر خلق کرد

سایت های پورنوگرافی در هند مسدود می شوند

شیرین‌کاری مستخدم موزه چگونه سر از گالری آلمان در آورد؟