رشد جمعیت در دومین شهر پرجمعیت چین منفی شد

عکس تزئینی
عکس تزئینی Copyright canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رشد جمعیت در دومین شهر پرجمعیت چین منفی شد آمارهای رسمی در کشور چین نشان می‌دهد رشد جمعیت در شهر پکن، پایتخت این کشور برای اولین بار از سال ۲۰۰۳ منفی شده است.

آگهی

آمارهای رسمی در کشور چین نشان می‌دهد رشد جمعیت در شهر پکن، پایتخت این کشور برای اولین بار از سال ۲۰۰۳ منفی شده است.

بر اساس این آمار نرخ مرگ و میر در پکن که با بیش از ۲۱ میلیون جمعیت یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای چین است به ۵.۷۲ مرگ در هر هزار نفر افزایش یافته است، این در حالیست که نرخ تولد به ۵.۶۷ در هر هزار نفر کاهش یافته است.

البته پکن تنها شهری در چین نیست که این کاهش جمعیت را تجربه می‌کند، سال گذشته جمعیت چین برای اولین بار در ۶۰ سال اخیر کاهش یافت و حالا پرجمعیت‌ترین کشور جهان با بحران جمعیتی روبه‌رو شده است.

کارشناسان معتقدند این کاهش جمعیت ممکن است برای کوتاه‌مدت نتیجه بدی برای این کشور نداشته باشد اما بعد از سال ۲۰۳۰ کاهش جمعیت می‌تواند بر رشد اقتصادی این کشور که در حال حاضر دومین اقتصاد جهان است تأثیر منفی بگذارد.

با این‌که از سال ۲۰۱۶ قانون تک فرزندی لغو شده و دولت چین در سال‌های گذشته تسهیلات مالیاتی و حتی مشوق‌هایی برای فرزند آوری اعلام کرده است، روند کاهش جمعیت در این کشور تغییر نکرد.

تئوری‌های مختلفی درباره دلایل امتناع زوج‌های چینی به فرزندآوری علیرغم تشویق‌‌های دولت وجود دارد. برخی دلیل آن را این می‌دانند که مردم به خانواده‌های کوچک عادت کرده‌اند. برخی دیگر بالا رفتن هزینه‌های زندگی را علت آن می‌دانند و به نظر بعضی بالا رفتن سن ازدواج باعث به تاخیر افتادن فرزند آوری و کم‌کم بی‌میل شدن به آن باعث روند رو به کاهش جمعیت است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«زنان را سرزنش نکنید»؛ کاهش زاد و ولد موضوع داغ شبکه‌های اجتماعی در ژاپن

اوکراینی‌ها در سال ۲۰۲۲ به دومین جمعیت مهاجر در آلمان تبدیل شدند

دی‌ان‌ای باستانی راز مرگ امپراتور‌ چین را در قرن ششم میلادی فاش کرد