انتقال بازیکنان زن افغان به بریتانیا؛ ادعای برخی از فوتبالیست‌ها «کذب» بود

گروهی از زنان افغان در حال بازی فوتبال در سال ۲۰۱۳
گروهی از زنان افغان در حال بازی فوتبال در سال ۲۰۱۳ Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بررسی‌ها نشان می‌دهد که گروهی از زنان فوتبالیست افغان که در نوامبر سال ۲۰۲۱ میلادی از پاکستان به بریتانیا منتقل شدند، برخلاف ادعاهای مطرح‌شده، بازیکنان رده بالای این رشته ورزشی نبودند.

آگهی

بررسی‌ها نشان می‌دهد که گروهی از زنان فوتبالیست افغان که در نوامبر سال ۲۰۲۱ میلادی از پاکستان به بریتانیا منتقل شدند، برخلاف ادعاهای مطرح‌شده بازیکنان رده بالای این رشته ورزشی نبودند. 

در مجموع ۱۳۰ نفر که شامل ۳۵ فوتبالیست زن می‌شد از بیم حکومت طالبان به بریتانیا مهاجرت کردند. اکنون گزارش تحقیقی شبکه خبری بی‌بی‌سی جهانی نشان داده که شماری از این زنان، برخلاف ادعاها بازیکنان ملی و منطقه‌ای رده بالای فوتبال افغانستان نبودند. 

بنا به همین گزارش شماری از مسئولان پیشین، بازیکنان و مربیان تیم‌ها گفته‌اند که ۱۳ نفر از زنان انتقال داده شده به بریتانیا، عضو تیم فوتبالی که ادعای حضور در آن را داشتند نبودند. 

به عنوان مثال برخی از این زنان ادعا کرده بودند که عضو تیم جوانان هرات بودند. این در حالی است که نجیب‌الله نوروزی، مربی سابق تیم جوانان هرات می‌گوید شک دارد که این زنان هرگز زمین بازی تیم در هرات را دیده باشند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بسیاری از زنان فوتبالیست در افغانستان به دنبال به قدرت رسیدن طالبان نگران برخوردهای خشونت‌‌بار این گروه به دلیل حضورشان در میادین ورزشی بودند.  

در همین راستا وزارت کشور بریتانیا به ویژه پریتی پتل، وزیر کشور دولت بوریس جانسون، نخست‌وزیر پیشین، از سیاست کمک به خروج زنان فوتبالیست افغان پس از سقوط کابل به دست طالبان در تابستان سال ۲۰۲۱ حمایت می‌کرد. 

وزارت کشور بریتانیا در آن زمان این سیاست را نشاندهنده «تعهد» لندن به «اقامت افغان‌های در معرض تهدید» در بریتانیا می‌دانست.

مسئول یکی از بنیادهای خیریه که به خروج افغان‌ها از کابل کمک کرده، بر این باور است که وزارت کشور بریتانیا در زمینه کنترل مدارک زنانی که با هواپیما به این کشور منتقل شدند ضعیف عمل کرده است. 

طالبان از زمان به دست گرفتن قدرت، بسیاری از حقوق اولیه دختران و زنان مانند حق تحصیل را پایمال کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دختران محروم از تحصیل در افغانستان به ناچار عازم مدارس دینی و یادگیری تلاوت قرآن شدند

روایت تلخ زنان مطلقه افغانستان که با فشار طالبان مجبورند با همسران سابق زندگی کنند

دانشگاه‌های افغانستان بازگشایی شدند، اما نه برای دختران