پانصد روزمانده به المپیک پاریس همچنان ورزشکاران روس و بلاروس بلاتکلیفند

Paris Olympic
Paris Olympic Copyright David J. Phillip/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کمیته بین المللی المپیک قصددارد به بخشی از ورزشکاران روس و بلاروس اجازه دهد تا زیر پرچمی بی طرف در رقابتهای المپیک پاریس شرکت کنند. با این حال برای این کار پیچیدگی های فراوانی وجود دارد.

آگهی

۵۰۰ روز مانده به بازیهای المپیک تابستانی پاریس، بسیاری از ورزشکاران در حال آماده سازی برای شرکت در رقابتهای مقدماتی و عرض اندام نهایی در پاریس هستند.  

 با این حال وضعیت ورزشکاران روسیه و بلاروس کاملا متفاوت است. هنوز مشخص نشده آیا آنها می توانند در المپیک ۲۰۲۴ پاریس شرکت کنند یا نه؟ 

کمیته بین المللی المپیک در حال کار بر روی پروژه ای است که به بخشی از ورزشکاران این دو کشور اجازه حضور در رقابتها «بدون پرچم» را می دهد.

کمیته بین‌المللی المپیک که در پایان فوریه سال ۲۰۲۲، همزمان با آغاز حمله روسیه به اوکراین، حذف ورزشکاران روسیه و بلاروس‌ از شرکت در مسابقات بین‌المللی را توصیه کرده بود از ماه دسامبر گذشته در حال برنامه ریزی برای حضور این ورزشکاران بصورت مستقل در المپیک پاریس است. ‌

یکی از شروط اصلی کمیته بین المللی المپیک این است که ورزشکاران روس و بلاروس در طول جنگ یک سال اخیر در اوکراین، در هیچ کارزاری تبلیغاتی شرکت نکرده و یا اینکه به عنوان نظامی در جنگ حاضر نشده باشند.

کمیته بین المللی المپیک در همین زمینه با فدراسیون های بین المللی و کمیته های ملی المپیک ۲۰۶ کشور در حال گفتگو برای یافتن بهترین راه حل برای میزبانی از ورزشکاران روسیه و بلاروس است.

تصمیم گیرنده نهایی کیست؟

مسئولان برگزاری بازیها، فرانسه، ابتدا از مقامات کمیته بین المللی المپیک در این باره خواستار پاسخگویی شدند. 

کمیته بین المللی المپیک هم در پاسخ به آنها نوشت: «تنها و تنها فدراسیون های جهانی هستند که می توانند در این باره تصمیم نهایی را اتخاذ کنند.»‌ در واقع کمیته بین المللی المپیک از فدراسیون ها می خواهد تا با تحقیقات درباره ورزشکاران روس و بلاروس میزان حضور آنها در جنگ اوکراین را بررسی کرده و نتیجه نهایی را صادر کنند.

در این زمینه، پییچیدگی ها زمانی پیش می آید که فدراسیون های ورزشی بین المللی، باید با نمایندگان روس و بلاروس و کمیته های ملی المپیک این دوکشور در این باره مذاکره و گفتگو کنند. کمیته بین المللی المپیک، فدراسیونهای ورزشی و کمیته بین المللی المپیک روسیه و بلاروس را بنوعی حامی و پشتیبان سیاست های کاخ کرملین در جنگ اوکراین می داند. 

مشکل دوم این است که زمان زیادی برای آماده سازی و شرکت در رقابتهای مقدماتی وجود ندارد. به عنوان مثال، فدراسیون جهانی شمشیربازی که رقابتهای مقدماتی را از اوايل ماه آوریل برگزارخواهد کرد، پیشاپیش اعلام کرده که به ورزشکاران روس و بلاروس اجازه می دهد زیر پرچمی بی طرف در این رقابتها شرکت کنند. 

چرا تا این اندازه تصمیم گیریها دشوار است؟

‌چالش اصلی تصمیم گیران این بازیها، المپیک ۲۰۲۴ پاریس، برای صدور و یا عدم صدور مجوز برای ورزشکاران روس و بلارس بدلیل نبود یک «اجماع جهانی» برسر این موضوع است. 

بسیاری از فدراسیون های ورزشی معتقدند که حمله روسیه به اوکراین نباید توجیهی برای حذف ورزشکاران این کشور باشد.

 به گفته آنها بازیهای المپیک، نماد صلح و دوستی است و نباید به بهانه جنگی که عامل آن نه ورزشکاران بلکه سیاستمداران هستند، «تبعیض در ورزش را توسعه داد.» 

 در مقابل حامیان طرح حذف کامل ورزشکاران روس و بلاروس، تاکیددارند که فدراسیون های روسیه که وابسته به کاخ کرملین هستند باید بخاطر «تجاوز به اوکراین» کاملا بایکوت شوند. 

در واقعیت، هیچ دادگاهی نمی تواند ورزشکاران را از حضور در بازیهای المپیک منع کند و درصورتی که روسها و بلاروسها به دادگاه بین المللی حکمیت ورزش، تاس، شکایت کنند احتمال اینکه علیه توماس باخ، رئیس کمیته بین المللی المپیک پیروز شوند، زیاد خواهد بود.

آیا حضور ورزشکاران روس و بلاروس می تواند بازیهای المپیک پاریس را به چالش بکشد؟

در حال حاضر برخی از کشورهای منطقه بالتیک و لهستان ادعا می کنند در صورت حضور وزرشکاران روس و بلاروس بازیها را تحریم خواهند کرد. با این حال معلوم نیست تا چه اندازه این تهدیدها جدی خواهند بود. 

ایالات متحده، بریتانیا، کانادا و استرالیا به بهانه نسل کشی اویغورها در چین، تصمیم به بایکوت «دیپلماتیک» بازیهای المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن گرفتند. هیچیک از مقامات سیاسی این کشورها در جریان مراسم افتتاحیه و اختتامیه شرکت نکردند.

با این حال هیچکدام از این کشورها تاکنون، درباره حضور ورزشکاران روسیه و بلاروس تهدیدهای مشابه درباره المپیک ۲۰۲۴ را مطرح نکرده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سایه جنگ اوکراین و روسیه بر جودو؛ کی‌یف ورزشکارانش را از مسابقات جهانی بیرون کشید

مرضیه حمیدی، تکواندوکار افغان: ورزشم مبارزه علیه گروه تروریستی ضدزن طالبان است

کشتی ازبکی «کورَش» در پاریس؛ ورزشکار زن آلمانی غوغا کرد