سایه جنگ اوکراین و روسیه بر جودو؛ کی‌یف ورزشکارانش را از مسابقات جهانی بیرون کشید

ولادیمیر پوتین در لباس جودوی تیم ملی روسیه
ولادیمیر پوتین در لباس جودوی تیم ملی روسیه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فدراسیون جودوی اوکراین مدعی است بیشتر ورزشکاران تیم روسیه پیش‌تر به عنوان سرباز در نیروهای نظامی روسیه در تهاجم نظامی به اوکراین شرکت کرده‌اند.

آگهی

اوکراین روز دوشنبه، به دلیل چراغ سبزفدراسیون جهانی جودو به جودوکاهای روسی برای شرکت در مسابقات قهرمانی جهان در قطر، تیم خود را از این مسابقات بیرون کشید.  

فدراسیون جهانی جودو به جودوکاهای روسی و بلاروسی اجازه داده است تا به عنوان ورزشکاران مستقل و بی‌طرف در این بازی‌ها که از ۷ تا ۱۴ ماه مه در دوحه قطربرگزار می‌شود، شرکت‌کنند. این درحالی است که فدراسیون جودوی اوکراین مدعی است بیشتر ورزشکاران تیم روسیه پیش‌تر به عنوان سرباز در نیروهای نظامی روسیه در تهاجم نظامی به اوکراین شرکت کرده‌اند. 

داریا بیلودید، جودوکای اوکراینی، قهرمان مسابقات جهانی در سال ۲۰۱۹ و دارای مدال برنز مسابقات المپیک از تصمیم فدراسیون جهانی جودو مبنی بر اعطای مجوز شرکت در رقابت‌های دوحه انتقاد کرد و آن را «غیرقابل پذیرش» خواند. 

خانم بیلودید در پستی در صفحه اینستاگرامش نوشت: «همه روس‌هایی که در مسابقات جهانی شرکت می‌کنند پرسنل نظامی هستند. این بی‌معنی نیست؟ به نظر من اجازه شرکت در مسابقات جهانی به پرسنل نظامی یک کشور تروریست که روزانه مردم اوکراین را می‌کشند، غیرقابل پذیرش است.»

کمیته بین‌المللی المپیک پیش‌تر اعلام کرده بود که وضعیت «ورزشکار بی‌طرف» تنها به کسانی که به عنوان پرسنل نظامی خدمت نکرده‌اند قابل اعطا است. 

توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک ماه کذشته گفته بود که تنها ورزشکاران روس و بلاروسی که به صورت فعال از شرکت روسیه در تهاجم نظامی علیه اوکراین حمایت کرده و یا با ارتش این کشورها قرارداد دارند از شرکت در مسابقات جهانی منع شده‌اند.

این درحالی است که در میان فهرست جودوکاهای روس شرکت‌کننده در مسابقات دوحه نام‌های انال تاسوئف، دارنده  مدال طلای مسابقات ارتش‌های جهان در سال ۲۰۲۱ و همچنین میخائیل ایگولنیکوف دارنده مدال برنز در همان مسابقات حضور دارند.   

بر اساس اعلام کمیته ملی المپیک، این نهاد هنوز تصمیمی درباره اجازه شرکت به ورزشکاران روس در المپیک ۲۰۲۴ پاریس اتخاذ نکرده است. این موضوع خشم مقاقمات اوکراینی را برانگیخت. آن‌ها کمیته ملی المپیک را به ترویح جنگ متهم کرده‌اند. 

اما مسکو با محکوم کردن آن‌چه «تبعیض بر اساس ملیت» می‌خواند می‌گوید که همه ورزشکاران، مستقل از ملیتشان باید اجازه شرکت در مسابقات جهانی را داشته باشند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پانصد روزمانده به المپیک پاریس همچنان ورزشکاران روس و بلاروس بلاتکلیفند

کمیته‌های المپیک آفریقایی از پیشنهاد حضور ورزشکاران روس در بازی‌های المپیک پاریس حمایت کردند

مهمان‌دوست‌ترین شهرهای جهان کدامند؟