چرا استفاده از «وی پی ان» رایگان می‌تواند برای کاربران گران تمام شود؟

رواج استفاده از «وی پی ان» رایگان
رواج استفاده از «وی پی ان» رایگان Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

استفاده از «وی پی ان» رایگان هرچند در نگاه اول می‌تواند جذاب باشد اما در نهایت می‌تواند برای کاربران هزینه‌های جانبی به ویژه در زمینه حفاظت از داده‌ها به دنبال داشته باشد.

آگهی

استفاده از «وی پی ان» برای مقابله با فیلترینگ اینترنت در کشورهایی که حق شهروندان در زمینه گردش آزاد اطلاعات را نقض می‌کنند رواج دارد. 

در کشورهای دیگر نیز شهروندان ممکن است برای اطمینان از امنیت گشت و گذارهای مجازی خود یا حفاظت از حریم شخصی‌شان به استفاده از «وی پی ان» روی بیاورند. 

در این میان ضریب اطمینان «وی پی ان» یا «شبکه خصوصی مجازی» به دلیل دسترسی آن به کل داده‌های فرد اهمیت زیادی دارد. به عبارت دیگر «وی پی ان» به کل اطلاعاتی که کاربر اینترنتی به دنبال حفاظت از آنها است و شاید حتی دلیل اصلی استفاده‌اش از آن هم همین باشد دسترسی دارد. 

استفاده از «وی پی ان» رایگان هرچند در نگاه اول می‌تواند جذاب باشد اما در نهایت می‌تواند برای کاربران هزینه‌های جانبی به ویژه در زمینه حفاظت از داده‌ها به دنبال داشته باشد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

کیفیت پایین «وی پی ان» رایگان

یکی از اولین چالش‌‌های پیش‌روی استفاده‌کنندگان از «وی پی ان» رایگان میزان کارایی پائین آن است. 

این امر به این معناست که کاربر اینترنتی هر لحظه ممکن است با قطع اتصال به «وی پی ان» مواجه شود. ارائه‌دهندگان «وی پی ان» مجانی معمولا با استفاده از سرورهای محدودی فعالیت می‌کنند و به همین دلیل پهنای باند خدمات آنها برای ارسال و دریافت داده‌ها چندان گسترده نیست. 

به این ترتیب کیفیت پائین اولین معضل برای کاربرانی خواهد بود که بر روی «وی پی ان» رایگان حساب باز کرده‌اند. 

احتمال فروش داده‌ها

احتمال فروش داده‌های کاربران از سوی ارائه‌دهندگان «وی پی ان» رایگان جدی است. خدمات‌دهنده در نهایت باید بتواند از راهی درآمد کسب کند. این راه برای ارائه‌دهندگان «وی پی ان» مجانی می‌تواند فروش داده‌های کاربران باشد. 

به این ترتیب اگر کاربر به دنبال حفاظت از حریم خصوصی خود باشد قاعدتا باید گزینه استفاده از «وی پی ان» مجانی را فراموش کند. 

احتمال آلودگی دستگاه کاربر به بدافزارها

یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای افرادی که به دنبال نصب بدافزار یا تبلیغ‌افزار بر روی گوشی یا دیگر دستگاه‌های هوشمند کاربران هستند راه‌اندازی یک «وی پی ان» مجانی است. بسیاری از ارائه‌دهندگان «وی پی ان» رایگان با پذیرش تبلیغات تجاری درآمد کسب می‌کنند. 

هرچند تبلیغات تجاری به خودی خود خطرناک نیستند اما این آگهی‌های تبلیغی می‌توانند اعصاب خردکن باشند و مزاحم فعالیت مجازی کاربر شوند. 

از سوی دیگر همین تبلیغات تجاری نیز ممکن است جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های کاربر را در دستور کار داشته باشند. 

خطر افشای داده‌های شخصی

یکی از خطرات استفاده از «وی پی ان» رایگان خطر افشای داده‌های شخصی کاربران است. ارائه‌دهنده «وی پی ان» رایگان به احتمال زیاد توانایی حفاظت از داده‌های شخصی کاربران را ندارد و در نتیجه احتمال سرقت داده‌های کاربران در جریان حمله‌ای سایبری وجود دارد. 

به دلایلی که در بالا ذکر شد استفاده از «وی پی ان» رایگان با وجود وسوسه‌انگیز بودن آن توصیه نمی‌شود. کاربران با استفاده از «وی پی ان» باکیفیت که برای آن هزینه پرداخت می‌کنند اطمینان بیشتری از حفظ حریم خصوصی، کیفیت خدمات و امنیت داده‌های خود خواهند داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سامانه رصد شبکه موبایل و رهگیری ارتباطات اینترنتی در ایران چگونه کار می‌کند؟

گزارش اختصاصی؛ گفتگو با تهرانی‌هایی که با فیلترشکن سعی دارند با جهان در ارتباط بمانند

وی‌پی‌ان قانونی در ایران؛ سناریوهای پیش روی ارتباط با جهان چیست؟