تماس تلفنی سیامک نمازی از زندان اوین: جو بایدن به این «کابوس» پایان دهد

تصویر سیامک نمازی روی دیواری در واشنگتن
تصویر سیامک نمازی روی دیواری در واشنگتن Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سیامک نمازی، تبعه ایرانی-آمریکایی که بیش از ۷ سال است در بازداشت به سر می‌برد، در مصاحبه‌ای بی‌سابقه از داخل زندان اوین با شبکه سی‌ان‌ان از جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا درخواست کرد تا تلاش‌ها برای آزادی او را افزایش دهد.

آگهی

سیامک نمازی، تبعه ایرانی-آمریکایی که بیش از ۷ سال است در بازداشت به سر می‌برد، در مصاحبه‌ای بی‌سابقه از داخل زندان اوین با شبکه سی‌ان‌ان، از جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا درخواست کرد تا تلاش‌ها برای آزادی او را افزایش دهد.

آقای نمازی روز پنج‌شنبه ۹ مارس (۱۸ اسفند) در گفت‌وگویی تلفنی به کریستین امان‌پور، خبرنگار سی‌ان‌ان گفت: «من عمیقاً نگران هستم که کاخ سفید متوجه وضعیت وخیم ما نمی‌شود. این حقیقت که من تصمیم گرفتم این خطر را قبول کنم و از زندان اوین در شبکه سی‌ان‌ان ظاهر شوم، باید به شما بگوید که تا چه اندازه وضعیت من وخیم است.»

سیامک نمازی که اکنون ۵۱ سال دارد، در سال ۱۳۹۴ در جریان یک سفر کاری به ایران توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد. او بعد از محاکمه در دادگاه به اتهام «ارتباط با کشور متخاصم» به ۱۰ سال زندان محکوم شد و از آن زمان در زندان به سر می‌برد.

آقای نمازی پیش از بازداشت به عنوان یکی از افرادی شناخته می‌شد که خواهان ارتباط اقتصادی و سیاسی بیشتر جمهوری اسلامی و ایالات متحده بود.

آقای نمازی در مصاحبه خود در پیامی مستقیم خطاب به جو بایدن گفت: «از شما خواهش می‌کنم که جان و آزادی آمریکایی‌های بی‌گناه را بالاتر از همه سیاست‌ها قرار دهید و فقط برای پایان دادن به این کابوس و بازگرداندن ما به خانه کاری را که لازم است انجام دهید.»

این زندانی پیش‌تر در مقاله‌ای در روزنامه نیویورک تایمز نیز تلاش‌های رئیس‌جمهور آمریکا برای نجات زندانیان آمریکایی در ایران را «به طرز شگفت‌آوری شکست‌خورده» عنوان کرده بود. وی همچنین در ژانویه امسال هفت روز اعتصاب غذا کرد و با انتشار نامه‌ای سرگشاده به جو بایدن از او خواست تا به قول خود برای بازگرداندن آن‌ها به خانه عمل کند.

سیامک نمازی در مصاحبه خود با انتقاد از دولت باراک اوباما گفت که دولت پیشین ایالات متحده پس از امضای برجام او را «رها کرده‌ بود»، آنهم در حالی که جان کری وزیر خارجه وقت آمریکا به او وعده داده بود «ظرف چند هفته» زمینه آزادی‌اش فراهم می‌شود. 

او گفت: «آنچه می‌دانم این است که به حال خود رها شده‌ام.»

یک سخنگوی کاخ سفید روز پنج‌شنبه در واکنش به مصاحبه آقای نمازی گفت ایالات متحده متعهد به تامین آزادی شهروندان زندانی آمریکایی در خارج کشور بوده و به طور منظم با خانواده نمازی در تماس است.

ایالات متحده و سایر کشورهای غربی به طور مرتب تهران را متهم می‌کنند که در مذاکرات با غرب، افراد دوتابعیتی را به عنوان مهره‌های سیاسی و به منظور گروکشی نگه می‌دارد و از آن‌ها به عنوان ابزار چانه‌زنی استفاده می‌کند.

در ماه مارس گذشته، نازنین زاغری رتکلیف، شهروند بریتانیایی-ایرانی پس از شش سال بازداشت در ایران سرانجام آزاد شد، در حالی که بریتانیا همزمان بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی خود را به ایران تسویه کرد. تهران می‌گوید ارتباطی بین این تسویه مالی و آزادی زندانیان وجود نداشت.

تماس آقای نمازی در شرایطی است که امیدها برای آزادی زندانیان ایرانی-آمریکایی در ماه‌های اخیر با به بن‌بست رسیدن مذاکرات بین تهران و واشنگتن بر سر احیای برجام کمرنگ شده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

تلاش‌های خانواده نمازی برای آزادی سیامک

بابک نمازی، برادر سیامک نمازی روز گذشته در توضیح اقدام برادرش برای انجام این مصاحبه‌ گفت که برادرش «همین چند روز پیش از روی ناامیدی این تصمیم فوق‌العاده شجاعانه را گرفته است».

محمد باقر نمازی، شهروند دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی و پدر سیامک نمازی نیز در پی گفتگوی پسرش با سی‌ان‌ان گفت هرچند به او «بسیار افتخار می‌کند» اما متاسف است که «سیاست بر نجات انسان‌ها اولویت دارد».

محمد باقر نمازی پیش از این در سال ۱۳۹۵ با هدف کمک به آزادی فرزندش از آمریکا به ایران رفته بود، اما در ایران بازداشت و پس از محاکمه به اتهام «جاسوسی برای دولت متخاصم»، به تحمل ده سال حبس تعزیری محکوم شد. 

این بازرگان ۸۵ ساله، سرانجام پس از ۶ سال با پادرمیانی عمان از ایران خارج شد؛ عمان پیش‌تر هم برای آزادی اتباع خارجی زندانی در ایران از جمله اتباع دوتابعیتی ایرانی- آمریکایی میانجیگری کرده بود.

در آن زمان رسانه‌های دولتی در ایران از توافق تهران و واشنگتن برای آزادسازی ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود‌شده ایران در کره جنوبی در ازای آزادی آقای نمازی خبر داده‌ بودند، با این حال دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به صورت رسمی این خبر را تکذیب کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پنج آمریکایی رها شده از زندان‌های جمهوری اسلامی وارد خاک آمریکا شدند

ایران به باقر نمازی اجازه خروج از کشور و به سیامک نمازی مرخصی یک هفته‌ای داد

نامه «محرمانه» دبیرکل سازمان ملل به روحانی درباره باقر نمازی