افشاگری ژنرال آمریکایی: چین بالن خود را پس از عبور از آسمان آمریکای لاتین به پایین کشاند

بالن چینی که اوایل فوریه ۲۰۲۳ بر فراز آمریکا به پرواز درآمد
بالن چینی که اوایل فوریه ۲۰۲۳ بر فراز آمریکا به پرواز درآمد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

چین ماه گذشته تایید کرد بالنی که بر فراز کاستاریکا، نیکاراگوئه، شمال کلمبیا و ونزوئلا مشاهده شده بود، متعلق به این کشور است.

آگهی

رئیس فرماندهی نظامی شمال آمریکا روز چهارشنبه فاش کرد که چین پیش‌تر همزمان با ظاهر شدن بالنی بر فراز ایالات متحده که گمان می‌رفت ابزار جاسوسی باشد یکی دیگر از بالن‌های خود را پس از عبور از آمریکای لاتین به پایین کشاند.

ژنرال گلن فن‌هرک که خطاب به قانونگذاران عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا سخن می‌گفت، تصریح کرد: «آنچه که من می‌دانم این است که (جمهوری خلق چین) در واقع آن بالن را در اقیانوس اطلس و در امتداد سواحل شرقی آمریکای جنوبی به پایین کشاند».

ژنرال لورا ریچاردسون، رئیس فرماندهی نظامی جنوب ایالات متحده که در کنار ژنرال فن‌هرک قرار داشت نیز ارزیابی وی را مورد تایید قرار داد.

چین ماه گذشته تایید کرد بالنی که بر فراز کاستاریکا، نیکاراگوئه، شمال کلمبیا و ونزوئلا مشاهده شده بود، متعلق به این کشور است.

پکن در آن زمان مدعی شد که این بالن برای آزمایش‌های پروازی مورد استفاده قرار گرفته و به دلیل شرایط آب‌وهوایی «به اشتباه» از مسیر برنامه‌ریزی شده خود «منحرف» شده است.

با این حال تاکنون و تا پیش از سخنان رئیس فرماندهی نظامی شمال آمریکا مشخص نبود که در نهایت چه بر سر این بالن آمده است.

این حادثه همزمان با آن روی داد که یک بالون چینی مشابه برای نخستین بار روز ۲۸ ژانویه گذشته حین عبور به سمت شرق، در ارتفاع بالا بر فراز آلاسکا شناسایی شد.

این شیء پرنده در نهایت از کانادا عبور کرد و ضمن بازگشت به سمت حریم هوایی ایالات متحده، پیش از حرکت به سمت جنوب شرقی آمریکا بر فراز سایت‌های موشکی حساس در مونتانا به پرواز درآمد.

به گفته ژنرال فن‌هرک، وقوع این حادثه در حریم هوایی آمریکا که در نهایت با سرنگونی بالن توسط جت‌های جنگنده به پایان رسید، نشان‌دهنده «محدودیت‌های شناختی» موجود در آمریکا نسبت به این پدیده است.

این فرمانده ارشد نظامی آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «به پرواز درآمدن بالن چینی در ارتفاع بالا واقعه مهمی بود که از قصد و تلاش گستاخانه جمهوری خلق چین برای جمع آوری اطلاعاتی از خاک آمریکا و کانادا پرده برداشت.»

این ژنرال چهار ستاره همچنین گفت که آمریکا باید رادارهای خود را مدرنیزه کند و در اسرع وقت بر وسعت میدان عملیاتی و قابلیت‌های فراسوی افق خود برای شناسایی اشیای پرنده بیافزاید. 

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بایدن پرواز «بالن جاسوسی» چین بر فراز آمریکا را نقض بزرگ امنیتی ارزیابی نکرد

جنجال سرنگونی بالن چینی؛ پکن پیشنهاد گفتگوی تلفنی با رئیس پنتاگون را رد کرد

رصد دومین «بالن جاسوسی چین»؛ چرا ساقط کردن این بالن‌ها آسان نیست؟