بلینکن و لاوروف در حاشیه نشست گروه ۲۰ همکلام شدند

آنتونی بلینکن و سرگئی لاوروف، وزرای خارجه آمریکا و روسیه
آنتونی بلینکن و سرگئی لاوروف، وزرای خارجه آمریکا و روسیه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین در این گفتگوی کوتاه از روسیه خواست تا تصمیم خود مبنی بر تعلیق معاهده خلع سلاح هسته‌ای با ایالات متحده موسوم به «استارت نو» را مورد تجدید نظر قرار دهد.

آگهی

خبرگزاری فرانسه روز پنجشنبه در گزارشی ویژه اعلام کرد که وزاری خارجه ایالات متحده آمریکا و روسیه درحاشیه نشست گروه بیست در دهلی‌نو به طور مختصر با یکدیگر گفتگو کردند.

در این گزارش به نقل از یک مقام آمریکایی آمده است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده برای نخستین بار پس از آغاز جنگ در اوکراین دیدار کوتاهی با همتای روس خود داشت.

در حاشیه گفتگوهای گروه ۲۰، آقای بلینکن در حاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو گروه ۲۰ به همتای روس خود تاکید کرد که ایالات متحده به حمایت از اوکراین ادامه خواهد داد.

به گفته مقام آمریکایی که خبرگزاری فرانسه نامی از وی نبرده، آنتونی بلینکن همچنین در این گفتگوی کوتاه از روسیه خواست تا تصمیم خود مبنی بر تعلیق معاهده خلع سلاح هسته‌ای با ایالات متحده موسوم به «استارت نو» را مورد تجدید نظر قرار دهد.

به گفته وی، آقای بلینکن در این ملاقات کوتاه ۱۰ دقیقه‌ای تلاش کرد تا به شکل مستقیم این پیام را به وزیر امور خارجه منتقل کند که ایالات متحده متعهد به حمایت از اوکراین است.

وی همچنین در این گفتگو از مسکو خواسته است تا بر اساس خواسته‌های ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین با کی‌یف تعامل کند.

Olivier Douliery/AFP
حضور سرگئی لاوروف و آنتونی بلینکن در نشست وزرای خارجه کشورهای گروه ۲۰ در دهلی‌نوOlivier Douliery/AFP

این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود در ادامه تصریح کرد: «ما امیدواریم که روس‌ها [...] در یک فرآیند دیپلماتیک که می‌تواند به صلح عادلانه و پایدار منجر شود، مشارکت کنند.» 

گفتنی است که نشست وزرای دارایی کشورهای عضو گروه بیست که شنبه گذشته در بنگلور هند به کار خود پایان داد، به دلیل عدم همراهی چین در صدور یک بیانه مشترک که در بخشی از آن جنگ اوکراین به اتفاق محکوم شده باشد، ناکام مانده بود.

به گفته منبع یاد شده، وزیر امور خارجه آمریکا همچنین در این دیدار خواستار آزادی پل ویلان، نظامی سابق آمریکایی شد که از چندین سال پیش در روسیه زندانی است.

مسکو پیش از این بارها درخواست واشنگتن برای آزادی این تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا را که در روسیه به اتهام جاسوسی دستگیر و بازداشت شده رد کرده است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رسانه آمریکایی: روسیه همزمان با سفر بایدن به اوکراین موشک قاره‌پیما آزمایش کرد

افزایش تنش بین مسکو و واشنگتن، روسیه سفیر آمریکا را احضار کرد

هشدار آمریکا و اتحادیه اروپا به چین در خصوص حمایت تسلیحاتی از روسیه؛ پکن ادعای بلینکن را رد کرد