معاون وزیر دفاع آمریکا: ایران در ۱۲ روز می‌تواند مواد لازم برای ساخت بمب اتمی را تولید کند

جلسه استماع در کنگره آمریکا
جلسه استماع در کنگره آمریکا Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا روز سه‌شنبه ۲۸ فوریه (۹ اسفند) گفت که ایران می‌تواند در «حدود ۱۲ روز» مواد لازم برای ساخت یک بمب هسته‌ای را تولید کند.

آگهی

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا روز سه‌شنبه ۲۸ فوریه (۹ اسفند) گفت که ایران می‌تواند در «حدود ۱۲ روز» مواد لازم برای ساخت یک بمب هسته‌ای را تولید کند.

کالین کال، معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی، که در جلسه استماع کنگره حضور یافته بود گفت: «در سال ۲۰۱۸ زمانی که دولت قبلی تصمیم به خروج از برجام گرفت، ایران حدود ۱۲ ماه زمان نیاز داشت تا مواد لازم برای یک بمب را تولید کند. اکنون این زمان حدود ۱۲ روز طول می‌کشد.»

آقای کال در پاسخ به پرسش نمایندگان جمهوری‌خواه درباره انگیزه دولت بایدن برای احیای برجام اضافه کرد: « فکر می‌کنم همچنان این دیدگاه وجود دارد که اگر بتوانید این موضوع را از طریق دیپلماتیک حل کنید و محدودیت‌هایی را بر برنامه هسته‌ای آن‌ها بازگردانید، بهتر از گزینه‌های دیگر است. هرچند در حال حاضر برجام در وضعیت منجمد به سر می‌برد.»

مقامات ایالات متحده پیشتر برآورد خود را برای مدت زمان «گریز هسته‌ای» ایران، «هفته‌ها» تخمین زده بودند. این اولین بار است که یک مقام رسمی عددی دقیق را در این باره بیان می‌کند.

مسئولان ارشد ایالات متحده هرچند معتقدند ایران به تولید مواد لازم برای ساخت بمب نزدیک شده، با این حال می‌گویند بر این باور نیستند که تهران به به فناوری ساخت بمب دست یافته باشد.

اظهارات مقام بلندپایه آمریکایی در حالی است که در روز گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرد ذرات اورانیوم غنی‌شده تا سطح نزدیک به ساخت بمب هسته‌ای را در ایران کشف کرده است.

به گفته رافائل گروسی، مدیر کل آژانس، این ذرات تا سطح ۸۳.۷ درصد غنی‌سازی شده‌اند که با سطح ۹۰ درصدی مناسب برای ساخت بمب فاصله چندانی ندارد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

طبق قرارداد برجام، که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ کنار گذاشته شد، ایران پذیرفته بود که برنامه هسته‌ای خود را در ازای معافیت از تحریم‌های اقتصادی محدود کند. با این حال خروج آمریکا از این پیمان و شروع از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای ممنوعه توسط ایران باعث شده است نگرانی‌ها در غرب در خصوص دست یافتن احتمالی تهران به بمب اتمی افزایش یابد.

ایران هرگونه ماهیت نظامی برای برنامه هسته‌ای خودش را رد می‌کند.

دولت جو بایدن در دو سال گذشته در تلاش بوده است که قرارداد برجام را احیا کند، با این حال موفق به این کار نشده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جوزپ بورل: مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای با ایران نمرده است

ایالات متحده و ژاپن خواستار پای کارآمدن «همه کشورها» برای ممنوعیت توسعه سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند

عملیات «پرچم دروغین» و بمب کثیف؛ آمریکا اواخر ۲۰۲۲ برای حمله اتمی روسیه به اوکراین آماده شده بود