جوزپ بورل: مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای با ایران نمرده است

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا Copyright  AP Photo
Copyright  AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جلسه شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۳ ژانویه از ساعت ۱۰ صبح به وقت بروکسل آغاز شد. در این جلسه بسته جدید تحریمی علیه ایران، بسته کمکی جدید به اوکراین و همچنین ماموریت غیرنظامی در مرز آذربایجان و ارمنستان تصویب شد.

آگهی

«مذاکرات هسته‌ای با ایران نمرده اما بی‌تحرک است»؛ شاید این جمله جوزپ بورل یکی از مهمترین بخش‌های جلسه روز دوشنبه ۲۳ ژانویه شورای وزیران اتحادیه اروپا درباره ایران باشد. مذاکراتی که به نظر می‌رسید با تحریم‌های بیشتر اتحادیه اروپا علیه ایران و بررسی تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیگر به حاشیه رفته و حتی دیگر اثری از آن نباشد، حالا صحبت‌هایی درباره زنده بودنش به میان آمده است.

 جلسه شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۳ ژانویه از ساعت ۱۰ صبح به وقت بروکسل آغاز شد. حمله روسیه به اوکراین، مسائل کشورهای ساحلی غرب آفریقا و همچنین اطلاع رسانی در مورد امور جاری با تمرکز بر ایران، ارمنستان، افغانستان، ونزوئلا، مونته‌نگرو و اتیوپی در دستور کار این نشست بود. در همین جلسه تحریم‌های جدید علیه ایران وضع شد و البته صحبت‌هایی هم درباره روند ادامه مذاکرات هسته‌ای با ایران به میان آمد.

در انتهای روز جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در نشست خبری به جمع‌بندی تصمیمات امروز شورا پرداخت. او صحبت‌هایش را با جنگ در اوکراین آغاز کرد.

بورل با اشاره به وضعیت جنگ در اوکراین و حمله روسیه گفت: «ما مجبور شدیم اولین جلسه [شورای وزیران امور خارجه] سال را با صحبت در مورد اوکراین شروع کنیم. صحبت از اوکراین به این دلیل است که روسیه به حملات سیستماتیک و وحشیانه خود به شهرهای اوکراین، کشتار غیرنظامیان و تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی ادامه می‌دهد.»

او در بخشی از صحبت‌هایش به بسته کمکی ۵۰۰ میلیون یورویی اتحادیه اروپا اشاره کرد و ادامه داد که به این ترتیب مجموع حمایت نظامی تحت تسهیلات صلح اروپا به ۳.۶ میلیارد یورو می‌رسد.

در ادامه این نشست خبری، بورل به توضیحاتی درباره تاثیر تحریم‌ها بر روسیه و قیمت نفت و گاز آن پرداخت. او گفت: «نفت روسیه با تخفیف ۵۰ درصدی فروخته می‌شود که عمدتا توسط هند و چین خریداری می‌شود.»

او تاکید کرد: «موضوع فلسطین بعد از اوکراین، دومین موضوع و مهمترین نکته در دستور کار جلسه بود. ما با محمد اشتیه، نخست وزیر فلسطین ملاقات کردیم و در طول نهار او به تلفات بی‌سابقه فلسطینی‌ها در کرانه باختری اشاره کرد و ادامه تنش‌ها را با ما در میان گذاشت.»

سومین موضوع در دستور کار این جلسه ساحل صحرا و وضعیت کشورهای ساحلی غرب آفریقا بود. به گفته بورل، منطقه ساحل صحرا و خلیج گینه همچنان اولویت اتحادیه اروپا بوده است.

بورل از تصمیمات این شورا درباره ایران گفت: «وزرای شورای اتحادیه اروپا سرکوب وحشیانه معترضان، به ویژه اعدام‌ها را محکوم می‌کند. ما به حمایت از ایرانیان در دفاع از حقوق اساسی‌شان ادامه خواهیم داد. این پیامی است که من چندین بار به وزیر امور خارجه ایران [حسین امیر عبداللهیان] رساندم.» به گفته او امروز چهارمین بسته تحریمی علیه ایران با مسایل حقوق بشری به تصویب رسید.

در جریان سوال و جواب انتهای این نشست خبری، بورل درباره ادامه مذکرات برجام و اینکه آیا مذاکرات احیای توافق هسته‌ای هنوز زنده است، گفت: «در مورد ایران مشکلاتی مانند سرکوب تظاهرات، تظاهرکنندگان، مجازات اعدام، ارسال سلاح به روسیه، دستگیری دو تابیعتی‌ها وجود دارد. البته درباره همه اینها بحث شده است.» بورل ادامه داد: «یک مجموعه عوامل است که مسائل را پیچیده و پیشرفت در مذاکرات برای توافق هسته‌ای را پیچیده کرده، در این لحظه [می‌توانم بگویم] مذاکرات نمرده اما بی‌تحرک است.»

بسته کمکی ۵۰۰ میلیون یوروی برای اوکراین

اروپا قرار است یک بسته جدید ۵۰۰ یورویی برای کمک نظامی به اوکراین پیشنهاد کند. به گفته منابع دیپلماتیک، شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه بودجه جدیدی به مبلغ ۵۰۰ میلیون یورو برای ارسال تسلیحات به اوکراین و ۴۵ میلیون یورو برای آموزش سربازان اوکراینی در اتحادیه اروپا اختصاص داد.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست بروکسل موافقت کردند که این دو تخصیص بودجه که توسط صندوق «ساز و کار تسهیلات صلح اروپا» تامین می‌شود را آزاد کنند. 

تحریم‌های جدید علیه ایران

علاوه بر تصویب بسته کمکی به اوکراین، شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در جلسه امروز خود بسته تحریمی جدیدی را علیه ایران تصویب کردند. 

شارل میشل، رییس شورای اروپا در جریان این اقدام در در توییتر خود نوشت: «خطاب به مردم ایران: شما را می شنویم. اتحادیه اروپا به حمایت از آرمان شما برای آزادی و کرامت ادامه خواهد داد. چهارمین بسته تحریمی که امروز تصویب شد، پیام روشنی است که ما در برابر نقض حقوق بشر در ایران بیکار نخواهیم ماند.»

شارل میشل، رئیس اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا ماموریت غیرنظامی برای کمک به ثبات در منطقه مرزی آذربایجان و ارمنستان را اجرا می‌کند

شورای اتحادیه اروپا امروز با انجام یک ماموریت غیرنظامی در ارمنستان با نام اختصاری «EUMA» موافقت کرد. هدف این ماموریت کمک به ثبات در مناطق مرزی ارمنستان و آذربایجان با حمایت اتحادیه اروپا عنوان شده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در این باره گفت: «ایجاد هیاتی از اتحادیه اروپا در ارمنستان، مرحله جدیدی را در تعامل اتحادیه اروپا در منطقه قفقاز جنوبی آغاز می‌کند. اتحادیه اروپا به حمایت از تلاش‌هایی که برای کاهش تنش صورت می‌گیرد، ادامه می‌دهد و متعهد به همکاری نزدیک با هر دو طرف برای رسیدن به هدف نهایی صلح پایدار در منطقه است.»

در پاسخ به درخواست ارمنستان، ماموریت غیرنظامی اتحادیه اروپا در ارمنستان، گشت‌زنی‌های معمولی انجام می‌دهد و وضعیت را گزارش خواهد داد تا از این طریق «اتحادیه اروپا از وضعیت موجود را تقویت شود» این ماموریت همچنین به تلاش‌های میانجیگری در چارچوب فرایندی که توسط رییس شورای اتحادیه اروپا رهبری می‌شود، کمک خواهد کرد. این ماموریت دو ساله و مقر آن در ارمنستان خواهد بود.

وظیفه شورای وزیران اتحادیه اروپا چیست؟

نقش شورای وزیران اتحادیه اروپا این است که صدای دولت‌های عضو اتحادیه باشد و قوانین اتحادیه اروپا را تصویب و سیاست‌های آن را هماهنگ کنند.

آگهی

اعضای آن وزرای دولت‌ها از همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند. هر کشوری در اتحادیه اروپا به صورت چرخشی به مدت شش ماه ریاست این شورا را برعهده دارد. در حال حاضر هم سوئد رییس شورای اتحادیه اروپا است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در شورای وزیران اتحادیه اروپا، وزرای هر دولت برای بحث، اصلاح و تصویب قوانین و هماهنگی سیاست‌ها گرد هم می‌آیند. وزرای این شورا این اختیار را دارند که دولت‌های خود را نسبت به اقدامات مورد توافق در این جلسات متعهد کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

معاون وزیر دفاع آمریکا: ایران در ۱۲ روز می‌تواند مواد لازم برای ساخت بمب اتمی را تولید کند

بلومبرگ: ایران اورانیوم با خلوص ۸۴ درصد یعنی بسیار نزدیک به ساخت سلاح اتمی تولید کرده است

اعتراضات ایران؛ هرانا: دست کم در مجموع ۱۲۳۳۰ ماه حکم حبس برای معترضان صادر شده است