«واقیف‌لی»، تنها روستای ارمنی‌نشین ترکیه پس از زلزله مرگبار

واقیف‌لی، تنها روستای ارمنی‌نشین در ترکیه
واقیف‌لی، تنها روستای ارمنی‌نشین در ترکیه Copyright ELOISA LOPEZ/REUTERS
Copyright ELOISA LOPEZ/REUTERS
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حدود سه چهارم خانه‌های سنگی این روستا که اغلب یک یا دو طبقه هستند و اطراف آنها را باغ‌های پرتقال و لیمو احاطه کرده بر اثر زلزله خسارات زیادی دیده‌اند.

آگهی

جمعیت اغلب پا به سن گذاشته ساکن در«واقیف‌لی»، تنها روستای ارمنی‌نشین ترکیه نگران آینده زیستگاه خود پس از زمین‌لرزه ویرانگر در جنوب این کشور هستند.

اهالی روستای «واقیف‌لی» که تنها یک نفر از آنها در جریان زمین لرزه مرگبار ششم فوریه جان باخت به دلیل خسارت به بار آمده شرایط مناسبی را پشت سر نمی‌گذارند.

به گزارش رویترز، حدود سه چهارم خانه‌های سنگی این روستا که اغلب یک یا دو طبقه هستند و اطراف آنها را باغ‌های پرتقال و لیمو احاطه کرده بر اثر زلزله خسارات زیادی دیده‌اند.

بنا به این گزارش دست کم ۱۳۰ نفر از اهالی روستا از برق محروم هستند و برای سرپناه و گرما در چایخانه دور هم جمع می‌شوند.

ماسیس، جواهرفروش ۶۷ ساله بازنشسته‌ای که پس از ۱۷ سال شهرنشینی در استانبول به زادگاهش بازگشته، می‌گوید: «واقیف‌لی تنها روستای ارمنی در ترکیه است. این روستا خانه ماست. دیدن آن به این شکل قلبم را می شکند.»

وی سپس می‌گوید: «این دهکده کوچک است و فرزندان ما اغلب ترجیح می دهند در استانبول زندگی کنند... این تنها خانه‌ای است که ما می شناسیم. بعد از این فاجعه، نمی دانم چقدر طول می کشد تا روستا دوباره ساخته شود. من واقعاً می ترسم که بیشتر اهالی اینجا را ترک کنند و روستا متروکه شود.»

ماسیس که فقط نام کوچک خود را به خبرنگار رویترز گفته قول داد تا زمانی که برای بازسازی لازم باشد در اینجا بماند.

«واقیف‌لی» در دامنه کوه موسی واقع در استان هاتای، مشرف به سمعان‌داغ، شهری در کرانه غربی مرز طولانی ترکیه با سوریه قرار دارد.

روستاییان به گویش محلی ارمنی که به ارمنی کوه موسی معروف است و به واژه‌های عربی و ترکی نیز آمیخته شده با یکدیگر صحبت می کنند.

ترکیه کشوری اکثراً مسلمان‌نشین میزبان برخی از جوامع مسیحی باستانی باقی مانده از جمعیت قابل توجه دوران امپراتوری عثمانی است.

ترکیه و ارمنستان بر سر ۱.۵ میلیون نفری که ایروان معتقد است در سال ۱۹۱۵ توسط امپراتوری عثمانی کشته شدند، با یکدیگر اختلاف دارند. ارمنستان می گوید این یک نسل کشی است.

آنکارا می پذیرد که بسیاری از ارامنه ساکن امپراتوری عثمانی در درگیری با نیروهای عثمانی در طول جنگ جهانی اول کشته شدند، اما این آمار را به چالش می کشد و نظام‌مند بودن آن را رد می کند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه هفته گذشته اعلام کرد که کمک‌های بشردوستانه ارسالی ارمنستان برای زلزله زدگان می‌تواند تلاش‌ها برای عادی سازی روابط دو کشور را تقویت کند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زلزله مرگبار ترکیه؛ وکلای دادگستری به دنبال جمع‌آوری شواهد علیه پیمان‌کاران متخلف هستند

شهری که فرو نریخت؛ چگونه ارزین از آسیب زلزله مرگبار ترکیه در امان ماند؟

اردوغان: مسئول تنش‌های اخیر خاورمیانه نتانیاهو است؛غرب در برابر حمله اسرائیل به سفارت ایران سکوت کرد