در یک اقدام تاریخی عمان حریم هوایی خود را بر روی هواپیماهای اسرائیلی باز کرد

بوئینگ ۷۷۷ در اولین پرواز بدون توقف خود از اورلاندو به تل آویو، سه شنبه ۹ ژوئیه ۲۰۱۹.
بوئینگ ۷۷۷ در اولین پرواز بدون توقف خود از اورلاندو به تل آویو، سه شنبه ۹ ژوئیه ۲۰۱۹. Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عمان و اسرائیل برای سال‌ها روابط محرمانه‌ای با یکدیگر داشته‌اند که در سال ۲۰۱۸ زمانی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر اسرائیل از این کشور بازدید کرد، مورد توجه قرار گرفت.

آگهی

وزیر امور خارجه اسرائیل از سلطان هیثم بن طارق السعید برای باز کردن حریم هوایی عمان به روی خطوط هوایی اسرائیل تشکر کرد. به این ترتیب هواپیماهای اسرائیلی می‌توانند در مسیر‌های کوتاه‌تری به مقصد آسیا پرواز کنند.

سازمان هوانوردی غیر نظامی عمان امروز در توئیتی بدون اشاره مستقیم به اسرائیل، اعلام کرد: «حریم هوایی سلطنتی برای همه ناوهایی که الزامات این سازمان را برای پرواز بر فراز آسمان آن رعایت می‌کنند باز است.»

در پی این خبر الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل با تایید میانجیگری‌های آمریکا برای باز شدن حریم هوایی عمان بر روی هواپیماهای اسرائیلی گفت: «این یک تصمیم تاریخی و مهم برای اقتصاد اسرائیل و مسافران اسرائیلی است.»

عمان در حالی به هواپیماهای اسرائیلی اجازه پرواز بر حریم هوایی خود را داده است که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در ماه ژوئیه اعلام کرد که ممکن است یک کریدور هوایی عربستان برای ناوهای اسرائیلی ایجاد شود. مقامات اسرائیلی گفته بودند که این کریدور تا زمانی که مسقط موافقت نکند قابل اجرا نخواهد بود زیرا این امر مستلزم پرواز بر فراز عمان نیز خواهد بود.

عمان و اسرائیل برای سال‌ها روابط محرمانه‌ای با یکدیگر داشته‌اند که در سال ۲۰۱۸ زمانی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر اسرائیل از این کشور بازدید کرد، مورد توجه قرار گرفت.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

با این حال عمان در میان چهار کشور عربی که در سال ۲۰۲۰ قراردادهای عادی سازی با اسرائیل را امضا کردند، نبود. این توافق‌نامه‌ موسوم به «ابراهیم» با میانجیگری ایالات متحده صورت گرفت. امارات متحده عربی و بحرین، و همچنین مراکش و سودان، همگی برای عادی سازی روابط با اسرائیل به عنوان بخشی از این قراردادها موافقت کردند.

عمان مدت‌هاست که نقش کمرنگی در تقویت مذاکرات بین اسرائیل و فلسطینی‌ها داشته است. این کشور سابقه طولانی در میانجیگری در منطقه دارد و ترجیح می‌دهد در حاشیه رقابت بین ایران و عربستان باقی بماند.

عمان همچنین یکی از کشورهایی بود که به عنوان میانجی بین ایالات متحده، اسرائیل و ایران عمل کرده است. این کشور میزبان مذاکرات محرمانه‌ای بود که در نهایت به توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ منجر شد و آزادی زندانیان و گروگان‌های گروه‌های مسلح را تسهیل کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مسافری که به پروازش نرسید مدعی بمب در چمدانش در هواپیما شد

سفر رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به اسرائیل؛ تل‌آویو بر همکاری برای مقابله با ایران تاکید کرد

اسرائیل و مراکش پیمان عادی‌سازی روابط را رسما امضا کردند