با بازشماری جدید مشخص شد تعداد جزایر ژاپن دو برابر آمارهای قبلی است

عکسی تزئینی از برخی جزایر کوچک در ژاپن
عکسی تزئینی از برخی جزایر کوچک در ژاپن Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس گزارش رسانه‌های ژاپن، بر اثر نقشه‌برداری‌های دیجیتالی جدید مشخص شده است که کشور ژاپن حدود هفت هزار جزیره بیشتر دارد، هرچند بعید است این افزایش آمار تاثیری بر وسعت قلمرو ژاپن بگذارد.

آگهی

بر اساس گزارش رسانه‌های ژاپن، با نقشه‌برداری‌های دیجیتالی جدید مشخص شده است که کشور ژاپن حدود هفت هزار جزیره بیشتر دارد، هرچند بعید است این افزایش آمار تاثیری بر وسعت قلمرو ژاپن بگذارد.

ژاپن با وسعتی بیش از ۳۷۰ هزار کیلومتر مربع در معرض فعالیت‌های آتشفشانی و تغییرات شدید آب و هوایی قرار دارد و همین امر هم موجب می‌شود که نتوان به آسانی تعداد جزایر آن را شمارش کرد.

در حالی که ژاپن شاهد شکل‌گیری جزایر جدید و ناپدید شدن مرموز جزایر دیگر است، جغرافی‌دانان گفته‌اند که آمارهای رسمی که پیش‌تر از وجود بالغ بر شش هزار جزیره در ژاپن حکایت داشت، با واقعیت فاصله زیادی دارد.

جغرافیدانان با استفاده از فناوری نقشه‌برداری دیجیتال به زودی اعلام خواهند کرد که تعداد جزایر ژاپن در واقع دو برابر تعداد شناخته شده قبلی است.

سازمان اطلاعات مکانی ژاپن در اولین نمونه از بررسی‌های دیجیتالی، پس از ۳۵ سال گفته است که در مجموع چهارده هزار و ۱۲۵ جزیره در این کشور وجود دارد که ۷۲۷۳ جزیره بیشتر از آن چیزی است که قبلا تصور می‌شد.

به گزارش خبرگزاری «کیودو / Kyodo»، نهاد دولتی سازمان اطلاعات مکانی ژاپن قرار است یافته‌های خود را ظرف چند هفته آینده منتشر کند، و در عین حال گفته شده‌ است که این افزایش آمار در شمار جزایر ژاپن، به معنی گسترش قلمرو یا آب‌های سرزمینی این کشور نیست.

ملاک و اندازه وسعت توده‌‌های خشکی در تعریف جزیره چیست؟

جریان از آنجا آغاز شد که این مرجع اطلاعات مکانی در ژاپن، بابت قدیمی بودن آمارهای خود و عدم بروز رسانی آن‌ها، با انتقاداتی روبرو بود و همین امر سبب شد تا این سازمان مجبور شود تعداد جزایر ژاپن را با ابزارهای نوین بازشماری کند.

در سال ۲۰۲۱ یک نماینده حزب حاکم لیبرال‌دموکرات خواستار بازشماری تعداد جزایر شده بود و خطاب به سایر اعضای پارلمان گفت که «درک دقیق از تعداد جزایر، به نفع منافع ملی است».

در بررسی صورت گرفته قبلی که در سال ۱۹۸۷ توسط گارد ساحلی ژاپن منتشر شده بود، از نقشه‌برداری‌های کاغذی برای محاسبه تعداد جزایر - توده‌های خشکی با محیط حداقل ۱۰۰ متر - استفاده شد که بر همین اساس گفته شد شش هزار و ۸۵۲ جزیره در ژاپن وجود دارد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

خبرگزاری کیودو گزارش داد که در بررسی جدید معیار بزرگی توده‌های خاکی همان محیط حداقل ۱۰۰ متر است و این بار تنها از نقشه‌های دیجیتالی برای شمارش بهره گرفته شده است و اطلاعات آن را با عکس‌های هوایی گذشته و سایر داده‌های موجود راستی‌آزمایی کرده‌اند تا مبادا جزایر مصنوعی نیز در این شمارش به اشتباه آورده شود.

برخی از ۴۷ ناحیه‌ی استانی ژاپن دارای تعداد جزیره بیشماری هستند. طبق بررسی جدید، استان شمالی هوکایدو دارای ۱۴۷۳ جزیره است و ناکازاکی در جنوب غربی دارای ۱۴۷۹ جزیره است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عذرخواهی دستیار نخست وزیر ژاپن به‌دلیل دست در جیب‌ ایستادن؛ مادرش او را مواخذه کرد

ژاپن من؛ دیدار از جزیرهٔ هنر ژاپن و تهیهٔ رشته‌های سوپ

کاوشگر ژاپنی ماه توانست از دومین شب قمری نیز جان سالم به در برد