مرگ به دلیل «مسمومیت»؛ برادرزاده پابلو نرودا پس از ۵۰ سال به پرسش‌های بی‌پاسخ جواب می‌دهد

پابلو نرودا
پابلو نرودا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

۵۰ سال است که دلیل مرگ پابلو نرودا در هاله‌ای از ابهام بوده است. او به مرگ طبیعی درگذشته یا کشته شده؟ پس از سال‌ها برادرزاده او به سوال‌هایی که تا کنون پاسخی نداشته جواب می‌دهد.

آگهی

رودولفو ریس، برادرزاده پابلو نرودا می گوید کارشناسان بین المللی پزشکی قانونی دلیل مرگ خالق «آواز مردمان» را مسمومیت می دانند. 

۵ دهه است که آمریکای لاتین شاعر شیلیایی را و برنده نوبل ادبیات را از دست داده است. قتل و یا مرگ طبیعی نرودا یکی از سوال‌هایی است که در نیم قرن گذشته بی جواب مانده است. 

موضع رسمی در این پنج دهه این بوده که پابلو نرودا در پی عوارض ناشی از سرطان پروستات از دنیا رفته است. با این حال از همان روزهای اول راننده اختصاصی این شاعر بر «مسمومیت نرودا» تاکید کرده بود.

براساس بیانیه رسمی دادگاه شیلی که پرونده مرگ نرودا را دنبال می کند، کارشناسان پزشکی قانونی دانمارک، شیلی و کانادا روز چهارشنبه نتیجه نهایی پزشکی قانونی را منتشر خواهد کرد. 

انتشار یافته‌های این گروه از پزشکان قانونی برای عموم دو بار در دو سال اخیر به دلیل مشکل اتصال اینترنت و عدم اجازه یکی از قضات پرونده به تعویق افتاد.

کارشناسان بین المللی پزشکی قانونی اولین بار پس از نبش قبر پابلو نرودا در سال ۲۰۱۳ اعلام کردند که «بی تردید این شاعر بر اثر تحلیل بدن بر اثر سرطان و سوء تغذیه» جان نداده است اما دلیل مرگ را نیز اعلام نکردند و گفتند که نیاز به زمان بیشتری دارند. 

حال رودولفو ریس، برادرزاده این شاعر در مصاحبه با آسوشیتدپرس می گوید:‌ «آزمایش های پزشکی قانونی در آزمایشگاه های دانمارکی و کانادایی نشان می دهد مقدار زیادی کلوریستریدیوم بوتولینوم در بدن نرودا وجود داشته؛ سمی که زندگی انسان را به خطر می اندازد.» این سم می تواند باعث فلج شدن سیستم عصبی و مرگ شود.

به گفته برادرزاده شاعر، کارشناسان پزشکی قانونی مطمئن هستند که این سم زمانی که شاعر زنده بود به او تزریق شده است.

بیش از ۱۲ سال است که تحقیقات قضایی با تلاش های خانواده نرودا، شاعر کمونیست، دوباره به جریان افتاده است. 

پابلو نرودا شاعر پیشرویی بود که شعرو اندیشه هایش نقش مهمی در جنبش های چپ و مارکسیستی آمریکای لاتین داشت. 

محبوبیت او در حدی بود که حامیانش در سال ۱۹۷۰ از او خواستند نامزد ریاست جمهوری شود اما او ترجیح داد از سالوادور آلنده، رهبر سوسیالیست این کشور حمایت کند. 

نرودا یک سال بعد از انتخاب آلنده در مقام رئیس جمهوری در سال ۱۹۷۱ جایزه نوبل ادبیات را بابت مجموعه کارهایش بدست آورد. 

آلنده که دوست نزدیک نرودا بود تقدیر ویژه ای از «شاعر مردم» کرد. 

البته دولت سالوادور آلنده پاینده نبود و رئیس جمهوری سوسیالیست شیلی با کودتای آمریکایی به رهبری آگوستو پینوشه، فرمانده نظامی در ۱۱ سپتامبر ۱۹۷۳ سقوط کرد و شخص رئیس جمهوری هم در مبارزه مستقیم با کودتاچیان کشته شد. پس از کودتای شیلی، نرودایی که ۶۹ ساله و مبتلا به سرطان بود دوام زیادی نیاورد و در ۲۳ سپتامبر همان سال از دنیا رفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رمان منتشرنشده از گابریل گارسیا مارکز سال ۲۰۲۴ منتشر خواهد شد

خاطرات نرودا از شعر و سیاست، گفتگو با احمد پوری

نرودا، قصه پاسبان و شاعر