حمله پهپادی مرموز در یمن؛ ابهاماتی که درباره کارزارهای محرمانه ایالات متحده مطرح شده است

تعبیه موشک‌های هلفایر بر روی پهپاد «عقاب خاکستری» در اردوگاه تاجی در عراق به تاریخ ۲۷ فوریه ۲۰۱۱.
تعبیه موشک‌های هلفایر بر روی پهپاد «عقاب خاکستری» در اردوگاه تاجی در عراق به تاریخ ۲۷ فوریه ۲۰۱۱. Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس تجزیه و تحلیل تصاویرلاشه پهپاد مورد استفاده در حمله اخیر در یمن، به نظر می‌رسد که اعضای مظنون القاعده توسط همان سلاحی کشته شدند که علیه ایمن الظواهری در افغانستان استفاده شده بود.

آگهی

با گذشت بیش از ده روز از «یک حمله نادر پهپادی» به یک خودرو در یمن، به نظر می‌رسد رد پای ایالات متحده آمریکا در اینگونه حملات که معمولاً علیه اهداف ارزشمند انجام می‌شود بیشتر شده است.

مقامات محلی یمن اعلام کردند که در حمله روز دوشنبه ۳۰ ژانویه به یک خودرو در استان مأرب و در فاصله ۱۳۰ کیلومتری از صنعا پایتخت یمن، سه شبه‌نظامی که گفته می‌شود وابسته به گروه القاعده بودند، کشته شدند.

اکنون با گذشت دو دهه از کارزار پهپادی ایالات متحده در یمن، حمله اخیر باعث شده است تا تردیدها در مورد وعده دولت بایدن در خصوص اصلاح قوانین در خصوص عملیات‌های محرمانه پهپادی افزایش یابد.

بر اساس تصاویری از لاشه این پهپاد که توسط آسوشیتدپرس و کارشناسان تسلیحات تجزیه و تحلیل شده است، به نظر می‌رسد که اعضای مظنون القاعده توسط «آتش جهنم / Hellfire R9X» یا معروف به «بمب چاقویی» کشته شده‌اند. 

آیا چرخشی در سیاست‌های دولت بایدن ایجاد شده است؟

اگر این یک حمله توسط ایالات متحده انجام شده باشد، سؤالات اساسی در مورد وضعیت عملیات‌های جنگی هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده در یمن ایجاد می‌کند. نکته اینجاست که به نظر می‌رسد افرادی که در حمله سی‌ام ژانویه در یمن کشته شدند، اعضای برجسته گروه افراطی القاعده نبودند. یکی از آن‌ها سازنده بمب بوده و اطلاعات کمی در مورد او وجود دارد.

تا کنون کاخ سفید، مقامات نیروی هوایی آمریکا و سازمان اطلاعاتی سیا (که گمان می‌رود حمله به ایمن الظواهری را سازماندهی کرده بود) از پاسخ دادن به سوالات در مورد حمله اخیر در یمن خودداری کرده‌اند.

دو تن از رهبران قبیله‌ای محلی که خواستند نامشان فاش نشود، به آسوشیتدپرس گفتند که کشته شدگان از اعضای القاعده بودند و جنگجویان نقابدار این گروه بلافاصله پس از حمله خود را به محل رساندند و منطقه را محاصره کردند.

بمب‌های هلفایر علیه القاعده در افغانستان، سوریه و یمن

القاعده در دو دهه اخیر بارها مورد حمله پهپادی از سوی آمریکا قرار گرفته بود. هرچند در جریان تیراندازی در پایگاه نیروی هوایی پنساکولا در ایالت فلوریدای آمریکا، یک شهروند عربستانی عضو القاعده نیز سه تن را کشت.

موشک‌های هلفایر دارای شش تیغه چرخان است که درست قبل از اصابت به هدف به بیرون پرتاب می‌شوند. این عمل باعث خواهد شد تا با هدایت سلاح به سمت یک فرد خاص از تلفات گسترده‌تر جلوگیری به عمل آید.

نیروهای آمریکایی مرداد امسال (اوت ۲۰۲۲) از سلاح پیشرفته هلفایر در جریان حمله هوایی کابل برای کشتن ایمن الظواهری رهبر القاعده در افغانستان  استفاده کرده بود. ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۱ میلادی نیز  برای کشتن یکی از رهبران ارشد القاعده در سوریه و در سال ۲۰۱۱ برای کشتن انور العوقی مبلغ القاعده در یمن از هلفایر استفاده کرده بود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

صنعا پایتخت یمن سال‌هاست که در اختیار حوثی‌های مورد حمایت ایران است؛ و هشت سال است که این گروه علیه ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی می‌جنگد. در طرف دیگر اما با وجود اینکه متحدان تحت حمایت عربستان سعودی تحت عنوان «دولت در تبعید یمن» اسما کنترل مارب را در دست دارند اما همچنان این منطقه به عنوان پایگاهی برای القاعده شناخته می‌شود.

کدام روسای جمهور آمریکا از پهپاد در حملات در یمن استفاده کردند؟

به دنبال حملات یازده سپتامبر، آمریکا در زمان ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش، اولین حمله پهپادی جهان را در مارب در سوم نوامبر ۲۰۰۲ به نام خود ثبت کرد. در این حمله شش مظنون به مشارکت با القاعده در اقدام تهدیدآمیز علیه امنیت آمریکا کشته شدند. از آن زمان به بعد تک تک رئیس‌جمهورهای آمریکا - باراک اوباما، دونالد ترامپ و اکنون جو بایدن - مجوز حملات پهپادی در یمن را صادر کرده‌اند.

بایدن در سال ۲۰۲۲ دستورالعمل‌های جدیدی را صادر کرد که استفاده از اینگونه از پهپادها را در خارج از مناطق جنگی محدود می‌کرد. با این حال، جزئیات این جملات، طبقه‌بندی شده باقی می‌مانند و قضاوت در مورد دلایل حملات مشکوک را بسیار دشوارتر می کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مجله آلمانی اشپیگل: چین تا ماه آوریل ۱۰۰ پهپاد به روسیه تحویل می دهد

سازمان ملل در گزارشی تازه سیف العدل را به‌عنوان رهبر فعلی القاعده معرفی کرد

چرا قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی برای اتحادیه اروپا و بریتانیا آسان نیست؟