لهستان گذرگاه مرزی مشترک را بست؛ بلاروس: اقدامی خطرناک است که به فروپاشی دو سوی مرز می‌انجامد

دیوار مرزی بین لهستان و بلاروس
دیوار مرزی بین لهستان و بلاروس Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بلاروس به تندی از تصمیم لهستان برای بستن گذرگاه مرزی مشترک میان دو کشور انتقاد و تهدید کرد این سیاست می‌تواند به «فروپاشی دو سوی مرز» بیانجامد.

آگهی

بلاروس تصمیم لهستان برای بستن یک گذرگاه مرزی بین دو کشور را «فاجعه‌بار» خواند و تاکید کرد این تصمیم می‌تواند به فروپاشی دو طرف مرز بیانجامد. 

ورشو روز پنجشنبه ۹ فوریه اعلام کرد که یک گذرگاه مرزی کلیدی با بلاروس در بوبروونیکی را می‌بندد. این تصمیم پس از پرتنش شدن روابط دو کشور در ماه‌های اخیر گرفته می‌شود.

لهستان به یک پناهنگاه کلیدی برای مخالفان الکسنادر لوکاشنکو، دیکتاتور بلاروس تبدیل شده و این روند به ویژه از زمانی که روسیه در فوریه ۲۰۲۲ به اوکراین حمله کرد و ورشو هم از کی‌یف در مقابل تجاوز روسیه دفاع کرد، شدت یافته است. 

دولت بلاروس روز پنجشنبه از اقدام لهستان برای بستن این گذرگاه مرزی انتقاد کرد اما روز جمعه موضع خود را تندتر کرد و در بیانیه‌ای این اقدام ورشو را «غیرمنطقی و خطرناک» توصیف کرد. 

کمیته مرزی این کشور در بیانیه‌ای که به این منظور منتشر شده ضمن انتقاد شدید از اقدام دولت لهستان گفت: «اقدامات مقام‌های لهستانی می‌تواند به فروپاشی در هر دو طرف مرز بیانجامد.» این کمیته همچنین در بیانیه خود ادامه داد که پس از اجرایی شدن اقدام لهستان، تنها دو نقطه از ۶ گذرگاه زمینی اصلی در امتداد مرز ۴۰۰ کیلومتری دو کشور باز خواهد ماند.

این نهاد دولتی بلاروس با اشاره به صف‌های طولانی موجود در گذرگاه‌های مرزی افزود: «با بسته شدن یک ایست بازرسی دیگر توسط لهستان، وضعیت فاجعه بار خواهد شد و بار جمعیت روی دو ایست بازرسی باقی مانده به شدت افزایش خواهد یافت.»

مینسک همچنین گفت که بر این باور است که این تصمیم به طور هدفمند برای «وخیم‌تر کردن وضعیت در مرز و محدود کردن سفر شهروندان» طراحی شده است.

این اظهارات مقام‌های بلاروس در حالی مطرح می‌شود که ماتئوش موراویسکی، نخست وزیر لهستان، گفته که ممکن است ورشو گذرگاه‌های مرزی بیشتری را مسدود کند. 

وی در یک کنفرانس خبری در بروکسل با اشاره به تنش‌ها در روابط با مینسک اظهار داشت: «ما بستن سایر گذرگاه‌های مرزی با بلاروس را دور از ذهن نمی‌دانیم. دلیل این امر این است که تنش‌های فزاینده‌ای در روابط با بلاروس وجود دارد و روس‌ها از این مسئله استفاده می‌کنند.»

روز چهارشنبه دادگاهی در بلاروس یک روزنامه نگار لهستانی‌الاصل را در محاکمه‌ای به ۸ سال زندان محکوم کرد. این اقدام که ورشو از آن تحت عنوان «پرونده‌ای سیاسی» نام برده، باعث شده روابط دو کشور تیره‌تر شود. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

از آنجایی که مرزهای دو کشور تا پس از جنگ جهانی دوم تا اندازه‌ای با یکدیگر تداخل داشت و بخش‌هایی از بلاروس جزو قلمرو لهستان محسوب می‌شد، هزاران نفر از مردم لهستانی‌الاصل همچنان در بلاروس زندگی می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بادی وزید و سلاح کمری وزیر دادگستری لهستان نمایان و اظهارنظرها آغاز شد

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد

کی‌یف و لووف زیر حملات هوایی روسیه؛ موشک‌ها حریم هوایی لهستان را نقض کردند