هواپیماهای جنگی اسرائیل مواضع حماس را در نوار غزه بمباران کردند

بمباران غزه توسط جنگنده‌های اسرائیلی عکس: آرشیو
بمباران غزه توسط جنگنده‌های اسرائیلی عکس: آرشیو Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفته منابع امنیتی حماس، این حملات بر تأسیسات و پایگاه‌های متعلق به شاخه نظامی این سازمان موسوم به گردان‌های عزالدین القسام متمرکز بوده و در واکنش به شلیک دو موشک از منطقه تحت کنترل حماس به جنوب اسرائیل انجام شده است

آگهی

هواپیماهای جنگی اسرائیل بامداد پنج‌شنبه ۲ فوریه (۱۲ بهمن) بخش‌هایی از نوار غزه را بمباران کردند.

به گفته مقامات نظامی اسرائیل، جنگنده‌ها یک مرکز تولید مواد خام شیمیایی که برای تولید موشک کاربرد داشته و یک کارگاه تولید سلاح متعلق به سازمان حماس را هدف قرار دادند.

منابع امنیتی حماس که کنترل نوار غزه را در دست دارد نیز اعلام کردند که این حملات بر تأسیسات و پایگاه‌های متعلق به شاخه نظامی این سازمان موسوم به گردان‌های عزالدین القسام در اردوگاه آوارگان المغازی در مرکز نوار غزه متمرکز بوده و در واکنش به شلیک دو موشک از منطقه تحت کنترل حماس به جنوب اسرائیل انجام شده است.

ارتش اسرائیل هشدار داده است که حماس را مسئول تمام «فعالیت‌های تروریستی» نوار غزه می‌داند و این سازمان باید «بهای نقض امنیت اسرائیل را بپردازد».

به گفته شاهدان عینی، صدای چندین انفجار در مرکز نوار غزه شنیده شده و شبه‌نظامیان حماس نیز متقابلا به سمت جت‌های اسرائیلی با ضدهوایی شلیک کرده‌اند. 

تیم‌های پزشکی و آتش‌نشانی در غزه اعلام کردند که تلفات جانی از این حملات گزارش نشده؛ هرچند به اهداف اعلام‌شده آسیب جدی وارد شده است.

حملات جدید اسرائیل به دنبال دور تازه‌ای از ناآرامی‌ها میان اسرائیل و فلسطینیان انجام می‌شود. 

در شامگاه ۲۷ ژانویه یک فلسطینی ۲۱ ساله اهل بیت‌المقدس شرقی در نزدیکی یک کنیسه به سوی شش اسرائیلی و یک زن اوکراینی که قصد داشتند در نماز شبات (روز شنبه) شرکت کنند شلیک کرد و آن‌ها را کشت. یک نوجوان ۱۳ ساله فلسطینی دیگر نیز یک مرد و پسرش را در شهر قدیم اورشلیم هدف گلوله قرار داد.

به نظر می‌رسد این حملات به تلافی حمله نظامی اسرائیل به شهر جنین در کرانه باختری انجام شده بود که در آن هشت شبه‌نظامی فلسطینی و یک غیرنظامی کشته شدند.

روز شنبه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل قول داده بود که به خشونت‌ها واکنشی قاطع و هدفمند نشان دهد؛ علامتی دال بر اینکه بعید است تنش‌های فزاینده به‌زودی کاهش یابد.

در جریان حملات هوایی روز پنج‌شنبه به غزه، آژیرهای خطر در مناطق اسرائیل نظیر سدروت و نیرعام در مجاورت نوار غزه به صدا درآمد. 

مشخص نیست که آیا آژیرها به دلیل شلیک راکت‌های بیشتری به سمت اسرائیل فعال شده‌اند یا دلیل به صدا درآمدن آن‌ها شلیک گلوله‌های ضدهوایی به سمت هواپیماهای جنگی اسرائیل بوده است.

در پی خشونت‌های جنین، تشکیلات خودگردان فلسطینی اعلام کرد که در اعتراض به اقدامات اسرائیلی‌ها، به هماهنگی امنیتی خود با اسرائیل پایان می‌دهد؛ روندی که در سال‌های اخیر به طور گسترده به حفظ نظم در کرانه باختری و جلوگیری از حملات علیه اسرائیل منجر شده است.

**به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید
**

شعله‌ور شدن این خشونت‌ها اولین آزمون برای دولت راست افراطی بنیامین نتانیاهو است که تازه کارش را آغاز کرده؛ او می‌گوید که به دنبال تشدید تنش‌ها نیست هرچند تاکید کرده به نیروهای امنیتی دستور داده که در حالت آماده باش باشند.

تبادل آتش اخیر تنها کمتر از ۳۶ ساعت پس از دیدار آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و مقامات اسرائیلی، فلسطینی و مصری برای کاهش تنش صورت گرفته است. آقای بلینکن گفته بود «همه طرف‌ها باید برای جلوگیری از تشدید بیشتر خشونت‌ها و بازگرداندن آرامش گام بردارند».

در میانه تشدید تنش‌ها در خاورمیانه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه در کاخ سفید میزبان عبدالله دوم پادشاه اردن خواهد بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفر هنیه به ایران؛ احمدیان:عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل به تخریب امنیت ملی آنان می‌انجامد

ویدئوی هجوم سفره‌ماهی‌های «دیو» به نوار غزه

جنگ غزه؛ جهاد اسلامی پس از اسرائیل با اجرای آتش‌بس پیشنهادی مصر موافقت کرد