افزایش نگرانی‌ها از شدت گرفتن تبادل آتش میان اسرائیل و فلسطینی‌ها در نزدیکی نوار غزه

تبادل آتش میان اسرائيل و فلسطینی‌ها
تبادل آتش میان اسرائيل و فلسطینی‌ها Copyright AP photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اسرائیل می‌گوید توانسته چندین راکت فلسطینی را که از نوار غزه شلیک شده با استفاده از سامانه ضد موشکی خود منهدم کند.

آگهی

وزیر دفاع اسرائیل روز جمعه ۲۷ ژانویه ۲۰۲۳ اعلام کرد که اگر گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی حملات موشکی خود را متوقف کنند، ارتش این کشور نیز حملات هوایی خود را متوقف خواهد کرد.

شبه نظامیان فلسطینی بامداد امروز دو موشک از نوار غزه به سمت جنوب اسرائیل شلیک کردند که توسط پدافند موشکی اسرائيل رهگیری و منهدم شدند. در پاسخ اما نیروهای اسرائیلی حملاتی را در غزه انجام دادند، اقداماتی که نگرانی از افزایش تنش‌ها در روزهای آینده را به دنبال داشت.

این تبادل آتش یک روز پس از آن صورت گرفت که نظامیان اسرائیلی با حمله به اردوگاهی در جنین واقع در کرانه باختری رود اردن مرگبارترین حمله اسرائیل در دهه‌های گذشته را رقم زدند.

واشنگتن روز پنجشنبه اعلام کرد، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، هفته آینده به اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی سفر خواهد کرد تا بلکه برای «پایان دادن به چرخه خشونت» راهی پیدا کند. اردن، قطر و عربستان سعودی نیز همگی حمله روز گذشته اسرائیل را به شدت محکوم کردند.

پدافند هوایی اسرائیل شب گذشته توانست موشک‌های فلسطینی را مورد هدف قرار دهد و همزمان آژیر خطر در نزدیکی مرز غزه به صدا در آمد و اسرائیل از شهروندانش خواست پناه بگیرند. هنوز هیچ گزارشی از زخمی‌های احتمالی درگیری‌های اخیر منتشر نشده است.

کانال ۱۲ اسرائیل تصاویری از شلیک موشک‌های رهگیر اسرائیلی به آسمان شب بر فراز شهر عسقلان در ۱۲ کیلومتری شمال غزه را پخش کرد. چند ساعت بعد، ارتش اسرائیل اعلام کرد که حملاتی را در غزه انجام داده است. 

همچنین شاهدان فلسطینی گفتند که هواپیماهای اسرائیلی یک اردوگاه آموزشی حماس را هدف قرار دادند؛ ولی تا کنون  از این حملات نیز هیچ آسیبی گزارش نشده است.

هیچ گروه فلسطینی در غزه مسئولیت پرتاب این موشک‌ها را بر عهده نگرفته است، اما حماس و جهاد اسلامی پیش‌تر وعده داده بودند که به حمله روز پنجشنبه اسرائیل به کرانه باختری که منجر به کشته شدن ۹ نفر شد، پاسخ خواهند داد.

پس از خشونت‌های جنین، تشکیلات خودگردان فلسطینی اعلام کرد که به هماهنگی امنیتی خود با اسرائیل پایان می‌دهد، روندی که در سال‌های اخیر به طور گسترده به حفظ نظم در کرانه باختری و جلوگیری از حملات علیه اسرائیل منجر شده است. با این حال این تشکیلات چندین بار در اعتراض به اقدامات اسرائیلی‌ها این همکاری را متوقف کرده است.

شعله ور شدن این خشونت‌ها اولین آزمون برای دولت راست افراطی بنیامین نتانیاهو است. بنیامین نتانیاهو نخست وزیری اسرائیل می‌گوید که به دنبال تشدید تنش‌ها نیست هرچند تاکید کرده به نیروهای امنیتی دستور داده که در حالت آماده باش باشند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

خشونت‌ها پس از یک سری حملات مرگبار خیابانی فلسطینیان در اسرائیل در مارس و آوریل گذشته افزایش یافته است. بن بست دیپلماتیک متعاقب آن به جلب حمایت فلسطینی‌ها از حماس و جهاد اسلامی کمک کرده است. همزمان روی کار آمدن دولت راستگرا و افراطی جدید نتانیاهو نگرانی‌ها از شدت‌گیری تنش‌ها در منطقه را افزایش داده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تشدید حملات هوایی روسیه به مناطق غیرنظامی؛ آژیر خطر در سراسر اوکراین به صدا درآمد

نخستین کشتی حامل کمک‌های غذایی از مبدأ قبرس به نوار غزه نزدیک شد

معترضان اسرائیلی با بستن بزرگراهی در تل‌آویو خواستار آزادی گروگان‌های باقی مانده در غزه شدند