ترکیه برای شهروندان خود «هشدار سفر» به اروپا صادر کرد

پرچم ترکیه
پرچم ترکیه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت ترکیه از شهروندان خود خواست با توجه به برگزاری تظاهرات‌های ضد اسلامی در کشورهای مختلف اروپایی در سفر خود به این قاره احتیاط کنند و از نزدیک شدن به مکان‌هایی که این تجمع‌ها برگزاری می‌شود پرهیز نمایند.

آگهی

ترکیه با صدور بیانیه‌ای به شهروندان خود هشدار داد که با توجه به فضای «اسلام هراسانه» در اروپا برای سفر به این قاره احتیاط کنند. 

وزارت خارجه ترکیه همچنین به شهروندان خود که در اروپا زندگی می‌کنند هشدار داد که از حضور در مناطقی که قرار است تظاهرات ضد اسلام برگزار شود، اجتناب کنند. 

این هشدار پس از آن صادر می‌شود که در تظاهرات آخر هفته گذشته، راسموس پالودان، فعال راست افراطی سوئدی در تجمعی دست به سوزاندن قرآن زد و گروه‌های کرد علیه حکومت آنکارا نیز تظاهراتی علیه دولت اردوغان برگزار کردند. 

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه خود از شهروندان خود خواسته تا تمام موراد احتیاطی را رعایت کنند و در مناطقی که تظاهرات برگزار می‌شود حضور پیدا نکنند. همچنین این بیانیه اضافه کرده اگر شهروان ترکیه با حملات بیگانه‌هراسانه یا نژادپرستانه مواجه شدند، به مقام‌های محلی مراجعه نمایند. 

ترکیه سوزاندن قرآن توسط پالودان در استکهلم و کپنهاگ را به شدت محکوم کرده است. آنکارا همچنین سفیر هلند را پس از پاره کردن صفحات قرآن توسط یکی از فعالان راست افراطی در لاهه احضار کرد. 

دولت ترکیه همچنین اعلام کرد که «اعتراضات ضدترکیه» در اروپا توسط «گروه‌های مرتبط با سازمان‌های تروریستی» افزایش یافته است. منظور آنکارا از «سازمان‌های تروریستی» جریان‌های کرد و نزدیک به حزب کارگران کردستان است که در هفته‌های اخیر در تجمع‌های خود در کشورهای مختلف اروپایی و به ویژه سوئد پرچم این حزب را به اهتزاز در آوردند. این تظاهرات در واقع  پاسخی به وعده سوئد و فنلاند برای جلوگیری از فعالیت‌های پ‌ک‌ک در کشورهایشان به منظور جلب موافقت ترکیه برای عضویت در ناتو بوده است.

پس از اعتراضات، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به سوئد هشدار داد که انتظار حمایت از پیشنهاد عضویت خود در ائتلاف نظامی را نداشته باشد. همچنین به دنبال مخالفت ترکیه، نشست کلیدی در بروکسل برای بررسی عضویت فنلاند و سوئد در ناتو برای زمان نامشخصی به تعویق افتاد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا به ترکیه در زمینه صادرات کالا به روسیه هشدار داد

پس‌لرزه‌های «قرآن‌سوزی» در استکهلم؛ فنلاند: باید پیوستن به ناتو بدون سوئد را بررسی کنیم

درگیری‌ها در اعتراض به سوزاندن قرآن در سوئد ۴۰ زخمی برجای گذاشت