آمریکا به ترکیه در زمینه صادرات کالا به روسیه هشدار داد

صادرات از ترکیه (عکس از آرشیو)
صادرات از ترکیه (عکس از آرشیو) Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایالات متحده به آنکارا اعلام کرده است که ممکن است بانک‌ها و شرکت‌هایی که تحریم‌ها علیه روسیه را نقض می‌کنند مجازات کند.

آگهی

دولت آمریکا طی روزهای گذشته به ترکیه درباره صدور مواد شیمیایی، ریزتراشه و دیگر کالاها به روسیه هشدار داده است. 

واشنگتن بر این باور است که صدور این اجناس به روسیه می‌تواند به مسکو در جنگ اوکراین کمک کند. ایالات متحده در همین راستا به آنکارا اعلام کرده است که ممکن است بانک‌ها و شرکت‌هایی که تحریم‌ها علیه روسیه را نقض می‌کنند مجازات کند. 

برایان نلسون، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا روزهای پنجشنبه و جمعه با مقام‌های دولت ترکیه و مدیران برخی شرکت‌های خصوصی این کشور دیدار کرد. او که مسئول امور تروریسم و اطلاعات مالی در وزارت خزانه‌داری ایالات متحده است خواستار همکاری آنکارا برای جلوگیری از صادرات به روسیه شده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا هشدار داد که صادرات کالا به روسیه بانک‌ها و شرکت‌های ترکیه را در برابر «خطر تحریم» و صدمه به «حیثیت‌شان» آسیب‌پذیر می‌کند. به گفته وی بانک‌ها و شرکت‌های ترکیه ممکن است دسترسی به بازار کشورهای عضو گروه هفت را از دست بدهند. 

برایان نلسون از بانک‌ها و شرکت‌های ترکیه خواست تا در برابر صدور فناوری‌هایی که قابلیت «استفاده دوگانه» دارند و ممکن است به روسیه در جنگ اوکراین کمک کنند «احتیاط بیشتری» داشته باشند. 

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفت که «ده‌ها میلیون دلار» صادرات ترکیه به روسیه نگرانی واشنگتن را برانگیخته است. 

ترکیه هر چند یکی از ۳۰ کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است اما با تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه از سوی کشورهای غربی مخالف است. با این حال آنکارا تاکید می‌کند این تحریم‌ها را دور نمی‌زند و خواستار ارائه شواهد از سوی کشورهای غربی مبنی بر نقض تحریم‌ها شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

صادرات خودروی اروپا سال گذشته رکورد زد

ترکیه برای شهروندان خود «هشدار سفر» به اروپا صادر کرد

دادستان‌های آمریکا: خبرچین اف‌بی‌آی اطلاعات دروغین درباره بایدن‌ها را از روسیه دریافت کرده بود