مجارستان مانع پرداخت ۵۰۰ میلیون یورو کمک نظامی اتحادیه اروپا به اوکراین شده است

Hungarian Prime Minister Viktor Orban
Hungarian Prime Minister Viktor Orban Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مجارستان از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه نیز انتقاد کرده و تا کنون هر زمان که توانسته از حق وتوی خود برای به نتیجه نرسیدن تصمیماتی که علیه مسکو بوده، استفاده کرده است.

آگهی

مجارستان از پرداخت یک کمک مالی ۵۰۰ میلیون یورویی به اوکراین که از سوی اتحادیه اروپا برای تقویت قدرت نظامی این کشور اختصاص یافته، جلوگیری کرده است.

بنا بر گزارش یورونیوز به نقل از سه دیپلمات از کشورهای متفاوت اتحادیه اروپا، بوداپست تاکنون بارها پرداخت این پول را که قرار بود در چهارچوب تسهیلات صلح اروپا (EPF) به اوکراین پرداخت شود، وتو کرده است.

از نظر این دیپلمات‌ها، اقدام مجارستان در این موضوع را باید «تلاش برای تضعیف وحدت اتحادیه اروپا» توصیف کرد.

از آنجا که موضوع آزادسازی این مبلغ، در چهارچوب فعالیت‌های امورخارجی این اتحادیه قرار می‌گیرد، موافقت همه ۲۷ کشور عضو با این تصمیم الزامی است اما مجارستان تا کنون حاضر به همراهی با دیگر اعضا نشده است.

به گفتۀ سه منبع دیپماتیک که با یورونیوز صحبت کرده‌اند، مذاکرات در این باره همچنان ادامه دارد و انتظار می‌رود که این موضوع در نشست بعدی وزرای خارجه اتحادیه اروپا که روز دوشنبه برگزار خواهد شد، مطرح شود.

هنوز دلیل مجارستان برای ممانعت از اعطای این کمک مالی روشن نیست و تلاش یورونیوز برای تماس با مقامات این کشور و دریافت توضیحات آنها در این باره، تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

اتحادیه اروپا تاکنون ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو در چهارچوب تسهیلات صلح اروپا (EPF) و برای تجهیز اوکراین در نبرد مقابل روسیه، به کی‌یف پرداخته است.

صندوق «ساز و کار تسهیلات صلح اروپا» که در سال ۲۰۲۱ تأسیس شد، ابزاری است که از طریق آن اتحادیه اروپا به نیروهای مسلح اعضا و شرکایش کمک می‌کند تا بتوانند تجهیزات و زیرساخت‌های لازم را برای جلوگیری از وقوع درگیری، برقراری صلح و تقویت امنیت بین‌المللی فراهم کنند.

ماه گذشته وزرای خارجۀ اتحادیه اروپا توافق کردند که مبلغ ۲ میلیارد یوروی دیگر در سال ۲۰۲۳ میلادی به اوکراین با هدف تقویت بینه نظامی این کشور در مقابل تهاجم تمام عیار روسیه پرداخت کنند.

بخشی از بودجۀ صندوق «ساز و کار تسهیلات صلح اروپا» به کمک اعضا تامین مالی می‌شود و بوداپست تاکنون به تعهدات خود در قبال این صندوق پایبند بوده است؛ با این حال رهبری این کشور با ارائه هرگونه تجهیزات نظامی به اوکراین مخالف است.

علاوه بر این، دولت بوداپست به دیگر اعضای اتحادیه اروپا یا ناتو اجازه نمی‌دهد تا از خاک این کشور برای تحویل تجهیزات به اوکراین(همسایه شرقی آن) استفاده کنند.

این کشور از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه نیز انتقاد کرده و تا کنون هر زمان که توانسته از حق وتوی خود برای به نتیجه نرسیدن تصمیماتی که علیه مسکو بوده، استفاده کرده است.

دولت ویکتور اوربان، نخست‌وزیر راستگرای مجارستان همچنین علیرغم تصمیم اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی خود به منابع انرژی روسیه و تلاش برای کاستن از درآمدهای کلیدی کرملین در پی حمله به اوکراین، قرارداد جدیدی را با غول گازی روسیه «گازپروم» منعقد کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تشدید حملات هوایی روسیه به مناطق غیرنظامی؛ آژیر خطر در سراسر اوکراین به صدا درآمد

انتقاد شدید اتحادیه اروپا از مجارستان به دلیل یک کارزار تبلیغاتی

ده‌ها هزار نفر در حمایت از رهبر نوظهور اپوزیسیون مجارستان به خیابان رفتند؛ پیتر مجار کیست؟