سلاح آلمانی که اوکراین برای مقابله با پهپادهای انتحاری ساخت ایران استفاده می‌کند

پهپاد کامیکازه ساخت ایران
پهپاد کامیکازه ساخت ایران Copyright SERGEI SUPINSKY/AFP or licensors
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اوکراین از این خودروهای زرهی مجهز به سامانه پدافندی برای محافظت از نیروهای زمینی در برابر پهپادها و موشک‌های کروز روسیه استقبال می کند، اما تاکید دارد که گپارد به تنهایی برای پاسخگویی به نیازهایش کافی نیست.

آگهی

پهپادهای انتحاری ساخت ایران که روسیه از آن در حمله به اوکراین استفاده می‌کند دشواری‌هایی را به ارتش این کشور تحمیل کرده و کی‌یف را به دنبال یافتن سلاحی موثر برای مقابله با این پهپادها واداشته است. 

کی‌یف بارها از متحدان غربی خود خواسته است تا نه تنها تسلیحات سنگین چون تانک‌های پیشرفته بلکه تسلیحات دیگر مورد نیاز برای ایستادگی در برابر ارتش روسیه را در اختیارش بگذارند.  

اما موثرترین سلاح ارتش اوکراین برای هدف گرفتن پهپادهای انتحاری روسیه تا به امروز چیست و اوکراین چگونه با حملات پهپادی مقابله می‌کند؟

تارنمای «وی آر د مایتی» در گزارشی سعی دارد به این سوال جواب دهد. سلاح اوکراین یک خودرویی زرهی ساخت آلمان است که برلین برای مقابله با حملات روسیه با استفاده از پهپادهای انتحاری ساخت ایران در اختیار کی‌یف قرار داده است.

JOERG SARBACH/AP2009
خودروی زرهی گپارد مجهز به سامانه پدافند هواییJOERG SARBACH/AP2009

در این گزارش به حملات پهپادی روسیه در شب سال نو میلادی به کی‌یف و دیگر شهرهای اوکراین اشاره شده که با مجموعه‌ای از پهپادهای انتحاری ارتقا یافته انجام شده بود.

نویسنده گزارش در توضیح آورده است: انبوهی از پهپادهای انتحاری ساخت ایران که توسط مهندسان روسی از حیث دقت هدف‌گیری و کشندگی ارتقا یافته‌اند به اهدافی در پایتخت و سراسر کشور حمله کردند.

غیرنظامیان در پی این حملات به دنبال سرپناه و کسب اطلاعات بیشتر از کانال‌های تلگرامی بودند و نیروهای اوکراینی لوله‌های توپ پدافندها را پر می‌کردند.

در ادامه آمده است: اما کدام سلاح می تواند یک هواپیمای بدون سرنشین به طول تنها ۱۱ فوت (کمتر از ۳ و نیم متر) را که از ارتفاع زیاد با سرعت بیش از ۱۱۵ مایل در ساعت (حدود ۱۸۵ کیلومتر در ساعت) به سمت هدفی شتاب گرفته است، سرنگون کند؟ آلمان پاسخ این سوال را داشت و آن سلاح را به نیروهای مسلح اوکراین هدیه کرد. 

تارنمای «وی آر د مایتی» به نقل از پولیتیکو سپس یادآور می‌شود این سلاح یک خودروی زرهی مجهز به سامانه پدافند هوایی موسوم به «گپارد» بود که برلین ۳۰ دستگاه از آن را برای کی‌یف فرستاد و شمار بیشتری از این نوع خودروهای زرهی قرار است به زودی تحویل اوکراین شود.

این سامانه مجهز به رادار و دو توپ ضدهوایی خودکار ۳۵ میلی متری با قابلیت شلیک ۵۵۰ گلوله در دقیقه است که ادعا می‌شود «بازی را به نفع اوکراین تغییر داد» است.

روسیه در حملات هوایی شب سال نو میلادی به مدت چهار ساعت با موجی از پهپادهای انتحاری و موشک‌های کروز به مناطق مختلف اوکراین حمله کرد.

Marcus Brandt/(c) Copyright 2022, dpa (www.dpa.de). Alle Rechte vorbehalten
بازدید اولاف شولتس صدراعظم آلمان از خودروی زرهی پیشرفته پدافند هواییMarcus Brandt/(c) Copyright 2022, dpa (www.dpa.de). Alle Rechte vorbehalten

در این گزارش آمده است که بیش از ۸۰ پهپاد انتحاری شاهد ۱۳۶ ساخت ایران و هفت موشک کروز روسیه در حملات شب سال نو میلادی توسط پدافند هوایی اوکراین رهگیری و منهدم شدند.

نویسنده این گزارش همچنین مدعی است که اوکراین از سپتامبر ۲۰۲۲ به این سو با استفاده از سامانه پدافندی گپارد ۵۴۰ پهپاد انتحاری شاهد را منهدم کرده است.

اوکراین از این خودروهای زرهی مجهز به سامانه پدافندی برای محافظت از نیروهای زمینی در برابر پهپادها و موشک‌های کروز روسیه استقبال می کند، اما تاکید دارد که گپارد به تنهایی برای پاسخگویی به نیازهایش کافی نیست.

نکته‌ دیگری که اوکراینی‌ها را نگران کرده به اتمام رسیدن مهمات مورد استفاده توسط این سامانه است که در صورت تحقق این امر، خوردوهای زرهی اهدایی آلمان بلا استفاده خواهند شد.

مهم‌ترین نکته این است که مهمات ۳۵ میلی‌متری این خودروی زرهی در سوئیس، کشوری بی‌طرف در جنگ تولید می‌شود و دولت سوئیس به آلمان اجازه نمی‌دهد مهمات تولید شده در این کشور را با توجه به وضعیت بی‌طرفی، به میدان‌های نبرد در اوکراین صادر کند.

بنابراین وقتی که آلمان از سوئیس درخواست ۱۳ هزار گلوله دیگر کرد تا به اوکراین ارسال کند، سوئیس دست رد به سینه آلمان زد. سپس برلین شروع به تولید مهمات خود برای این خودروی زرهی کرد، اما تولید به کندی پیش می‌رود و اولین محموله تا اواخر سال جاری ۲۰۲۳ میلای قابل تحویل نخواهد بود. 

ظاهرا آمریکا و سایر متحدان ناتو از آن زمان در انبارهای خود دنبال مهمات سازگار با کالیبر این خودروی زرهی بوده اما تا کنون به نتیجه‌ای نرسیده‌اند. با این اوضاف، اوکراین می‌بایست سیستم دفاع هوایی‌اش را به گونه‌ای گسترش دهد تا هر گونه سلاح ممکن و موثر در برابر تهاجم مستمر روسیه را در بر گیرد.

آگهی

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا، بریتانیا و فرانسه به سازمان ملل: درباره نقض قطعنامه شورای امنیت از سوی ایران تحقیق کنید

آلمان: مانع لهستان برای ارسال تانک‌های «لئوپارد ۲» به اوکراین نمی‌شویم

وزیر کشور اوکراین در حادثه سقوط هلی‌کوپتر در حومه کی‌یف کشته شد