کشف دومین بسته اسناد محرمانه از دفاتر کار پیشین جو بایدن؛ اعتراض جمهوریخواهان به استانداردهای دوگانه

بایدن در حال احترام نظامی در تاریخ ۱۱ ژانویه ۲۰۲۲ (تصویر راست)؛ دفتر کار خصوصی بایدن در دانشگاه پنسیلوانیا در تفاطع خیابان «قانون اساسی» (تصویر چپ)
بایدن در حال احترام نظامی در تاریخ ۱۱ ژانویه ۲۰۲۲ (تصویر راست)؛ دفتر کار خصوصی بایدن در دانشگاه پنسیلوانیا در تفاطع خیابان «قانون اساسی» (تصویر چپ) Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دستیاران جو بایدن هنگام جمع کردن وسایل ایشان از این دفتر، ناگهان متوجه می‌شوند که در لابه‌لای مدارک، ۱۰ سند طبقه‌بندی شده از جمله اسناد و یادداشت‌های کوتاهی درباره «اوکراین، ایران و بریتانیا» وجود دارد.

آگهی

رسانه‌های ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه از پیدا شدن بسته‌ای حاوی اسناد محرمانه در لابه‌لای کاغذهای دیگر، در یکی از دفاتر کار خصوصی آقای بایدن خبر دادند. این اسناد متعلق به زمانی بود که آقای بایدن به عنوان معاون رئیس جمهوری آمریکا فعالیت می‌کرد.

هرچند پیدا شدن این اسناد در نهم ژانویه ۲۰۲۳ رسانه‌ای شد اما بعدا مشخص گردید که آنها در واقع در دوم نوامبر ۲۰۲۲ میلادی کشف شده بودند.

دو روز پس از انتشار این خبر نیز بار دیگر یک منبع مطلع فاش کرد که دستیاران آقای بایدن مجموعه دیگری از اسناد محرمانه را در مکانی غیر از دفتر اصلی وی در واشنگتن پیدا کرده‌اند.

آسوشیتدپرس
دفتر کار سابق آقای بایدن در تقاطع خیابان قانون اساسیآسوشیتدپرس

دفترهای کار قدیمی بایدن بازررسی می‌شوند

این منبع که نخواست نامش فاش شود به سی‌ان‌ان گفت پس از اینکه وکلای آقای بایدن در اوایل نوامبر ۲۰۲۲ اولین بسته اسناد طبقه‌بندی‌شده را پیدا کردند، به سرعت عملیات جستجو برای یافتن اسناد دیگری از دوران فعالیت بایدن به عنوان معاون رئیس‌ جمهور باراک اوباما (که احتمالا در آن زمان در اختیار بایدن بوده و او این مدارک را با خود به سایر دفاتر برده) آغاز کردند و همین جستجوها منجر به کشف اسناد محرمانه جدید شده است. 

نام «ایران» در بین مدارک کشف شده

اولین بسته از اسناد محرمانه دولتی در دفتر کار سابق آقای بایدن در حالی پیدا شده که تعدادی از وکلای شخصی او، مشغول بسته‌بندی پرونده‌هایش بودند.

محل کشف بسته اول، «مرکز بایدن برای دیپلماسی و تعامل جهانی» در واشنگتن بود؛ جایی که او تا سال ۲۰۱۹ در جایگاه استاد مدعو مشغول به کار بوده است. این اسناد درست شش روز قبل از انتخابات میان دوره‌ای آمریکا پیدا شد؛ یعنی درست چند هفته قبل از اینکه دادستان کل آمریکا برای تحقیق در مورد سوءاستفاده دونالد ترامپ از اسناد امنیت ملی، یک بازرس ویژه منصوب کند.

دستیاران جو بایدن هنگام جمع کردن وسایل ایشان از این دفتر، ناگهان متوجه می‌شوند که در لابه‌لای مدارک، ۱۰ سند طبقه‌بندی شده از جمله برخی اسناد اطلاعاتی ایالات متحده و یادداشت‌های کوتاه درباره «اوکراین، ایران و بریتانیا» وجود دارد.

بایدن روز سه‌شنبه گفت نمی‌دانست که این اسناد محرمانه پس از ترک سمت معاونت ریاست‌جمهوری به دفتر خصوصی او برده شده و وکلای او با تماس فوری با اداره بایگانی و اسناد ملی، ضمن تحویل این برگه‌ها «آنچه را که باید انجام می‌دادند» انجام دادند.

درباره دومین بستۀ یافت شده، هنوز مشخص نیست که چه تعداد سند پیدا شده و موضوع آنها چه بوده است؛ همچنین هنوز روشن نیست که محل کشف این اسناد کجا بوده است. 

مقامات کاخ سفید نیز هنوز درباره پیدا شدن دویمن بسته اسناد اظهارنظری نکرده‌اند.

جمهوریخواهان از «استاندارد دوگانه» می‌گویند؛ دموکرات‌ها از غیرقابل قیاس بودن با پرونده ترامپ

نگهداری اسناد محرمانه دولتی در خارج از دفتر کار رسمی آقای بایدن، سبب انتقاد برخی جمهوریخواهان به «استانداردهای دوگانه سیاسی» در مواجهه با این قبیل مسائل شده است. 

اشاره این افراد به مدارکی است که پیش‌تر گفته شده بود توسط دونالد ترامپ به خارج از کاخ سفید برده شده است و اکنون تیم حقوقی ترامپ درصدد است از ماجرای کشف این اسناد و اینکه بایدن پس از ترک مناصب دولتی همچنان اسناد طبقه‌بندی شده‌ای را در اختیار داشته، به نفع پرونده ترامپ بهره ببرند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در تابستان گذشته، ماموران اف‌بی‌آی ویلای دونالد ترامپ در فلوریدا را تفتیش کردند و بیش از ۱۰ هزار پرونده را که آقای ترامپ به آرشیو ملی تحویل نداده بود، ضبط کردند. 

وزارت دادگستری پیش از حضور اف‌بی‌آی در عمارت شخصی مار-آ-لاگو، احضاریه‌ای برای بازگرداندن پرونده‌های حساس صادر کرده بود که مورد توجه ترامپ قرار نگرفت. علاوه بر این‌ها، بیش از ۳۰۰ سند با علامت‌های طبقه بندی شده از جمله ۱۸ مورد کاملا محرمانه، توسط ماموران فدرال از باشگاه گلف در پالم بیچ کشف شد.

تحلیلگران نزدیک به دموکرات‌ها در پاسخ به انتقادهای اخیر جمهوریخواهان می‌گویند که نه شمار مدارک یافت شده از دفاتر پیشین بایدن و نه میزان محرمانه بودن این اسناد، قابل قیاس با آنچه دونالد ترامپ انجام داده نیست. آنها همچنین به قانونمندی آقای بایدن در خصوص چگونگی مواجهه با این اسناد و تحویل فوری آن به دستگاه‌های مربوطه اشاره می‌کنند.

پیامدهای سیاسی

هرچند نحوه برخورد دولت بایدن با ماجرای کشف این اسناد و پیگیری‌های آنها برای تحویل این مدارک به اداره بایگانی و اسناد ملی آمریکا با آنچه دونالد ترامپ انجام داد متفاوت بوده، اما وقفه دوماهه در انتشار خبر پیدا شدن این اسناد از سوی جمهوریخواهان قابل توجیه نیست و آن‌ها گمان می‌برند که این پنهان کاری احتمالا با همزمانی کشف اسناد با انتخابات میان دوره‌ای آمریکا در ماه نوامبر بی‌ارتباط نبوده است.

جمهوریخواهان که به تازگی اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا را به دست گرفته‌اند، خواستار انجام تحقیقات گسترده‌ای در این خصوص شدند.

آگهی

در همین راستا جیمز کومر، نماینده جمهوریخواه کنتاکی که اکنون ریاست کمیته نظارت مجلس نمایندگان را بر عهده دارد، نامه‌هایی در این زمینه به دفتر مشاور کاخ سفید و آرشیو ملی این کشور نوشت و رئیس جدید جمهوریخواه کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان نیز از مدیر اطلاعات ملی خواست تا یک ارزیابی درباره آسیب‌های مربوط به باقی ماندن اسناد طبقه‌بندی شده در دفتر خصوصی جو بایدن انجام دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واشنگتن پست: چین در حال ساخت پهپاد‌های جاسوسی مافوق صوت است

جوان افشاءکننده اسناد محرمانه پنتاگون کیست؟

واشنگتن پست: افشا کننده اطلاعات محرمانه آمریکا یک مرد جوان است که به اسلحه علاقه دارد