جوان افشاءکننده اسناد محرمانه پنتاگون کیست؟

«جک تیشیرا» مظنون اصلی افشا کننده اسناد محرمانه نظامی آمریکا
«جک تیشیرا» مظنون اصلی افشا کننده اسناد محرمانه نظامی آمریکا Copyright STEFANI REYNOLDS/AFP or licensors
Copyright STEFANI REYNOLDS/AFP or licensors
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

افسران اف‌بی‌آی روز گذشته جک تیشیرا مظنون اصلی افشا کننده اسناد محرمانه نظامی آمریکا را در خانه خانوادگی‌اش در روستای دایتون ماساچوست بازداشت کردند.

آگهی

ماموران اف‌بی‌آی روز گذشته «جک تیشیرا» مظنون اصلی افشا کننده اسناد محرمانه نظامی آمریکا را در خانه خانوادگی‌اش در روستای دایتون واقع در ایالت ماساچوست بازداشت کردند.

انتشار اسنادی محرمانه وزارت دفاع آمریکا در فضای مجازی در روزهای اخیر جنجال بزرگی در واشنگتن به راه انداخت. اما افشا کننده این اسناد کیست؟ و درباره او چه می‌دانیم؟

جک تیشیرا، ۲۱ ساله حدود دو سال پیش، ۲۰۲۰میلادی، از دبیرستان فارغ‌التحصیل شده بود و در گارد ملی هوایی ماساچوست خدمت می‌کرد. او یک درجه‌دار نیروی هوایی بود که در واحد اطلاعات این نیرو کار می‌کرد.

آقای تیشیرا که اصالتاً اهل دایتون، ماساچوست است عضو یک گروه گفت‌وگوی آنلاین خصوصی به نام تاگ شئیکر سنترال (Thug Shaker Central) در پیام رسان دیسکورد بود که بیشتر پست‌هایی با مضمون بازی‌های ویدیویی، مذهب و اسلحه برای گروه ارسال می‌کرد. به گزارش آسوشیتدپرس محتوای برخی پست‌ها نژادپرستانه بوده است. 

به نظر می‌رسد آقای تیشیرا با نام مستعار او‌جی (OG) ابتدا این اسناد را در این گروه به اشتراک گذاشته است. این اطلاعات در سراسر فضای مجازی پخش شدند و به کانال‌های تلگرام روسیه و سپس به رسانه‌های غربی رسیده‌اند.

یکی از افراد نزدیک به این جوان ۲۱ ساله به رسانه‌ها گفته است خانواده تیشیرا که سابقه خدمت در نیروهای مسلح را دارند با سیاست‌های ایالات متحده مخالف و از منتقدان ارتش هستند. او که نخواسته است نامش فاش شود می‌گوید: « جک از پیوستن به گارد ملی پشیمان بود».

این منبع آگاه همچنین گفته است باور ندارد آقای تیشیرا این اسناد را با هدف تضعیف و ضربه زدن به آمریکا یا به دلایل ایدئولوژیک فاش کرده باشد.

AFP
تصاویر هوایی از دستگیری جک تیشیرا.AFP

 یکی از اعضای گروه «تاگ شئیکر سنترال» در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه واشنگتن پست «جک تیشیرا» را یک جوان سنتی و علاقمند به سلاح توصیف کرده است.

گفته می‌شود این مرد جوان بارها اطلاعاتی را در گروه ارسال کرده بود و اعضای گروه چندان توجهی به آن نشان نداده بوده‌اند. یکی از اعضای این گروه به واشنگتن پست گفته است: «او ناراحت شد و گفت، اگر قرار است به این فایل‌ها بی‌توجه باشید، من ارسال آنها را متوقف می‌کنم».

به گفته عضو دیگری از این گروه که نیویورک تایمز با او صحبت کرده است او یک فرد «مسیحی ضد جنگ» بود که فقط می‌خواست دوستانش را در مورد آنچه می‌داند در جریان بگذارد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

با این حال به گفته مقامات آمریکایی این مرد جوان به جاسوسی متهم است. براساس قانون جاسوسی ۱۹۱۷ انتقال (فیزیکی یا الکترونیکی) اطلاعات محرمانه دفاعی جرم محسوب می‌شود و می‌تواند تا ۲۰ زندان داشته باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از افشای اسناد محرمانه پنتاگون و محتوای آنها چه می‌دانیم؟

کشف دومین بسته اسناد محرمانه از دفاتر کار پیشین جو بایدن؛ اعتراض جمهوریخواهان به استانداردهای دوگانه

آمریکا بخشی از اسناد محرمانه مرتبط با ترور جان اف کندی را منتشر کرد