مخالفت نخست وزیر لهستان با پیوستن به حوزه پولی یورو: از کرواسی درس‌ عبرت بگیریم

ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست وزیر لهستان
ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست وزیر لهستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ماتئوش موراویه‌تسکی تصریح کرد که جایگزینی «زلوتی» با «یورو» تورم در لهستان را که در حال حاضر بالای ۱۷ درصد است، افزایش می دهد و هزینه زندگی شهروندان را بالا خواهد برد.

آگهی

نخست‌وزیر لهستان روز سه‌شنبه به شدت علیه پذیرش احتمالی واحد پول مشترک اروپایی در کشورش در آینده‌ موضع گرفت و چنین تصمیمی را در صورت تصویب مسبب افزایش قیمت‌ها دانست.

ماتئوش موراویه‌تسکی همچنین ضمن طرح این مخالفت مدعی شد که پذیرش یورو در کرواسی پس از پیوستن این کشور به حوزه شنگن «هرج و مرج» به همراه داشته و هزینه‌های زندگی را افزایش داده است.

آقای موراویه‌تسکی در این خصوص تصریح کرد که جایگزینی «زلوتی»، واحد ملی پول لهستان با «یورو» تورم در این کشور را که در حال حاضر بالای ۱۷ درصد است، افزایش می دهد و هزینه زندگی شهروندان را بالا خواهد برد.

نخست وزیر لهستان بار دیگر تاکید کرد که کرواسی، کشور عضو اتحادیه اروپا پس از پیوستن به واحد پول اروپایی از اول ژانویه شاهد افزایش قابل توجه قیمت‌ها بوده است.

وی که در جریان یک کنفرانس خبری سخن می‌گفت یادآور شد که «هرج و مرج ناشی از افزایش قیمت‌ها در کرواسی باید به عنوان یک هشدار برای ما تلقی شود.»

نخست وزیر لهستان سپس تاکید کرد که سطح درآمد در کشورش باید به میانگین درآمد اتحادیه اروپا نزدیک شود تا ورشو بتواند به فکر پذیرش یورو باشد.

گفتنی است که میانگین درآمد ماهانه شهروندان در لهستان بر اساس آخرین برآوردها در حال حاضر کمتر از نصف میانگین درآمد در اتحادیه اروپا است.

انتظار می‌رود کلیه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا سرانجام در مقطعی ملزم به پیوستن به واحد پول مشترک اروپایی شوند اگر چه دانمارک تاکنون موفق به اخذ یک معافیت ویژه در این زمینه شده است.

با این حال هنوز هیچ ضرب‌الاجلی برای آندسته از کشورهای عضو که تاکنون به واحد پول اروپایی نپیوسته‌اند، وضع نشده و شماری از کشورها از جمله لهستان هنوز این روند را آغاز نکرده‌اند.

با برنامه ریزی انتخابات عمومی در پاییز و نظرسنجی‌ها نشان می دهد که ائتلاف راستگرای حاکم ممکن است کنترل خود را بر پارلمان از دست بدهد، موراویسکی از این موضوع برای ضربه زدن به مخالفان استفاده کرد و گفت که نسبت به رهبران آن که از پذیرش یورو حمایت می کنند "هشدار" می کند.

به نظر می‌آید با توجه به انتخابات عمومی پیش رو در پاییز و نظرسنجی‌هایی که حکایت از احتمال ناکامی ائتلاف راست حاکم در حفظ اکثریت پارلمان دارد، آقای موراویه‌تسکی تلاش کرده است تا با پیش کشیدن موضوع واحد پول ملی به نوعی ضمن هشدار نسبت به اتخاذ تصمیمی در آینده برای جایگزینی آن با یورو از این موضوع برای حمله‌ای پیش‌دستانه به اپوزیسیون استفاده کند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حکم دیوان دادگستری اروپا: اصلاحات قضایی لهستان ناقض حاکمیت قانون و قوانین اتحادیه اروپا است

بادی وزید و سلاح کمری وزیر دادگستری لهستان نمایان و اظهارنظرها آغاز شد

راست‌های افراطی در راهپیمایی سالگرد استقلال لهستان علیه اوکراین و اتحادیه اروپا شعار سر دادند