راست‌های افراطی در راهپیمایی سالگرد استقلال لهستان علیه اوکراین و اتحادیه اروپا شعار سر دادند

راهپیمایی به مناسبت روز اعلام استقلال لهستان در ورشو
راهپیمایی به مناسبت روز اعلام استقلال لهستان در ورشو Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ده‌ها هزار نفر از ملی‌گرایان و اعضای گروه‌های راست افراطی لهستان روز جمعه ۱۱ نوامبر به مناسبت اعلام استقلال این کشور در ورشو، پایتخت لهستان راهپیمایی کردند.

آگهی

ده‌ها هزار نفر از ملی‌گرایان و اعضای گروه‌های راست افراطی لهستان روز جمعه ۱۱ نوامبر به مناسبت اعلام استقلال این کشور در ورشو، پایتخت لهستان راهپیمایی کردند.

در این راهپیمایی که هم‌زمان با سالگرد پایان جنگ جهانی اول برگزار شد، هواداران جناح راست افراطی علیه اوکراین و اتحادیه اروپا شعار دادند.

راست‌های افراطی لهستان یکی از برگزارکنندگان اصلی این راهپیمایی سالانه هستند که در سال‌های گذشته مخالفت خودشان را با مسلمانان مهاجر، حقوق همجنس‌گراها و هر آنچه مخالف ارزش‌های لهستان کاتولیک است، اعلام کرده بودند.

با وجود این بسیاری از مردم لهستان مراسم روز استقلال این کشور را راهی برای نشان دادن میهن‌پرستی می‌دانند. برخی از راهپیمایان که به همراه خانواده‌های خود در این مراسم شرکت کرده بودند، گفتند که آن‌ها به لهستانی بودن و داشتن یک کشور مستقل افتخار می‌کنند.

رافال ترزاسکوفسکی، شهردار ورشو در یک نشست خبری گفت با ابراز خوشحالی از اینکه راهپیمایی روز جمعه بدون خشونت برگزار شده، اما گفت که از شعارهای ضد اوکراینی و ضد اتحادیه اروپا ناراحت است. راهپیمایی روز استقلال لهستان در سال‌های گذشته بیشتر با زد و خورد و خشونت پایان می‌پذیرفت.

شرکت‌کنندگان در این مراسم با در دست داشتند پرچم‌های سفید و قرمز لهستان و افروختن فشفشه‌های سرخ‌رنگ، حضور خود را نشان دادند.

برخی از راهپیمایان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن‌ها نمادهای راست افراطی و فاشیستی نقش بسته بود. همچنین در راهپیمایی روز جمعه، شعارهایی علیه دگرباشان جنسی از جمله «تبلیغات رنگین کمانی را متوقف کنید»، سر داده شد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

شمار زیادی از نیروهای پلیس صف «معترضان ضد فاشیست» را از بقیه برای جلوگیری از درگیری جدا کرده بودند.

همزمان، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در یک ویدئوی کوتاه روز استقلال لهستان را تبریک گفت و از کمک‌های ورشو به کی‌یف پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین قدردانی کرد.

لهستان اگرچه با اوکراین اختلافاتی بر سر موضوعات قومی دارد اما پذیرای شمار زیادی از پناهجویان اوکراینی بوده است. برخی از گروه‌های راست افراطی که برای زنده نگه داشتن این اختلاف‌ها تلاش می‌کنند روز جمعه پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن‌ها نوشته شده بود: «اوکراینی شدن لهستان را متوقف کنید.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بادی وزید و سلاح کمری وزیر دادگستری لهستان نمایان و اظهارنظرها آغاز شد

مخالفت نخست وزیر لهستان با پیوستن به حوزه پولی یورو: از کرواسی درس‌ عبرت بگیریم

پلیس لهستان برای مقابله با کشاورزان معترض در ورشو گاز اشک آور پرتاب کرد