گام آخر در بازسازی روابط؛ ترکیه و اسرائیل پس از چهار سال روابط کامل دیپلماتیک را از سر گرفتند

سفیر جدید ترکیه استوارنامه خود را به رئیس جمهوری اسرائیل تقدیم کرد
سفیر جدید ترکیه استوارنامه خود را به رئیس جمهوری اسرائیل تقدیم کرد Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ساکیر اوزکان تورونلار، سفیر ترکیه در اسرائیل چهارشنبه ۱۱ ژانویه ۲۰۲۳ استوارنامه خود را به اسحاق هرتزوگ، رییس جمهور اسرائیل تقدیم کرد این آخرین اقدام بین دو کشور در بازسازی روابطشان پس از سال‌ها بحران بود.

آگهی

ساکیر اوزکان تورونلار، سفیر ترکیه در اسرائیل  چهارشنبه ۱۱ ژانویه ۲۰۲۳  استوارنامه خود را به اسحاق هرتزوگ، رییس جمهور اسرائیل  تقدیم کرد این آخرین اقدام بین دو کشور در بازسازی روابطشان پس از سال‌ها بحران بود.

ترکیه چهار سال پیش در اعتراض به کشتار فلسطینی‌ها در جریان تظاهرات «بازگشت» که از طرف ساکنین غزه برگزار شد، همه دیپلمات‌هایش را از اسرائیل فراخواند.

رییس جمهور اسرائیل در مراسم روز امروز گفت: «امروز ما یک گام مهم دیگر برداشتیم و به نقطه عطف دیگری در تقویت روابط و تعمیق دوستی ترکیه و اسرائیل رسیدیم.

هرتزوگ که رجب طیب اردوغان همتای ترک خود برای دیدار از اسرائیل دعوت کرده است، ادامه داد: «این روابط اکنون در یک مسیر بسیار دلگرم کننده قرار گرفته است.»

این دو کشور پس از ماه‌ها گفت‌وگو از جمله سفر هرتزوگ به ترکیه در ماه مارس ۲۰۲۲  در ماه اوت از احیای کامل روابط و بازگشت سفرا خبر دادند.

 ماه گذشته نیز ایریت لیلیان، سفیر جدید اسرائیل در ترکیه استوارنامه خود را به اردوغان تقدیم کرده بود.

روابط دوجانبه ترکیه و اسرائیل پس از عملیات نظامی اسرائیل در غزه  سال ۲۰۰۸ شروع به تیرگی کرد و پس از حمله مرگبار اسرائیل به کشتی‌های حامل فعالان هوادار فلسطین و کمک های بشردوستانه به غزه برای شکستن محاصره نوار غزه متوقف شد. در این حمله ۱۰ غیر نظامی کشته شدند.

به توییتر فارسی یورونیوز فارسی بپیوندید 

مراسم روز چهارشنبه تنها چند هفته پس از تشکیل دولت جدید بنیامین نتانیاهو اسرائیل برگزار شد. اردوغان علیرغم تنش‌های گذشته با اسرائیل پیروزی نتانیاهو در انتخابات سراسری نوامبر گذشته را تبریک گفت. البته آنکارا پیش از این از ائتلاف نتانیاهو با جناح راست افراطی انتقاد کرده بود. ترکیه همچنین بازدید از مسجد الاقصی اورشلیم توسط ایتامار بن گویر وزیر امنیت ملی در ماه جاری را "تحریک آمیز" توصیف کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیدار هنیه با اردوغان؛ آیا ترکیه نقش قطر را در میانجی‌گری میان حماس و اسرائیل برعهده می‌گیرد؟

اردوغان در بحبوحه مذاکرات با بغداد به اقلیم کردستان عراق سفر خواهد کرد

اردوغان: مسئول تنش‌های اخیر خاورمیانه نتانیاهو است؛غرب در برابر حمله اسرائیل به سفارت ایران سکوت کرد