جمهوری اسلامی پیگیر پرونده انتقام خون سلیمانی؛ «افرادی از چند کشور اروپایی نیز دست داشته‌اند»

محل کشته شدن قاسم سلیمانی در فرودگاه بغداد
محل کشته شدن قاسم سلیمانی در فرودگاه بغداد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند همچنان به دنبال انتقام از کسانی هستند که ۳ سال قبل قاسم سلیمانی را در فرودگاه بغداد به قتل رساندند.

آگهی

در سومین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی توسط نیروهای آمریکایی در پایتخت عراق، مقام‌های جمهوری اسلامی همچنان از لزوم انتقام خون این فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه سخن می‌گویند. 

به مناسبت سالگرد کشته شدن سلیمانی، رسانه‌های ایران و همچنین مقام‌های مسئول تبلیغات گسترده‌ای بر مسئله قتل او توسط آمریکایی‌ها کرده و رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی هم در برنامه‌های ویژه خود به صورت پررنگ به این فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه و شخصیت او پرداخته‌اند.

در همین راستا محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای تهدید کرد که جمهوری اسلامی در نهایت از کسانی که در کشتن قاسم سلیمانی نقش داشته‌اند، انتقام خواهد گرفت. آقای باقری در این پیام همچنین مدعی است که قاسم سلیمانی در سراسر جهان طرفدار دارد و در نهایت تمام «آمران، مباشران و عاملان» باید تقاص کشتن فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه را پس دهند. 

امیرعبداللهیان: آمریکا برای پیگیری پرونده سنگ‌اندازی می‌کند

هرچند باقری از قطعی بودن انتقام سلیمانی سخن گفته، اما حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در گفتگویی تاکید کرده که آمریکا در این روند سنگ‌اندازی می‌کند. این دیپلمات ارشد ایرانی در اظهارات خود با اشاره به اقداماتی که وزارت امور خارجه برای پیگیری ترور سلیمانی صورت گرفته، افزود: «متاسفانه هم آمریکایی‌ها و هم غربی‌ها در مسیر پیگیری حقوقی پرونده سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی می‌کنند.» 

در عین حال امیرعبداللهیان در ادامه با اشاره به این که که تهران اقدامات فراوانی را در این خصوص انجام داده گفت: «از جمله اقدامات ما می‌توان به قرار دادن ۶۰ نفر از مقام‌های آمریکایی که در ترور نقش داشتند در لیست سیاه تروریستی جمهوری اسلامی اشاره کرد. در همین مذاکرات اخیر وین برای گفتگوها برای لغو تحریم‌ها، یکی از موضوعاتی که آمریکایی‌ها می‌خواستند خارج کردن این ۶۰ مقام از لیست سیاه بود. حتی بعد از طریق واسطه‌ها به ما توضیح دادند که این مقامات اسکورت ویژه دارند، باید هزینه‌های سرسام‌آوری برای حتی تامین امنیت‌شان در داخل آمریکا و سفرهایشان در غیر از منطقه اختصاص داده شود.» 

بر اساس اشاره وزیر امور خارجه ایران، یکی از موانع رفع تحریم‌ها و حصول توافق هسته‌ای، تاکید ایران بر گرفتن انتقام خون قاسم سلیمانی است و جمهوری اسلامی حاضر نشده به طرف مقابل اطمینان دهد که اقدامی علیه جان افراد دخیل در پرونده کشتن قاسم سلیمانی انجام نمی‌دهد. 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به پیگیری‌های حقوقی در این رابطه اشاره کرد و گفت: «ما از عباسعلی کدخدایی که از دوستاران قاسم سلیمانی بودند خواستیم بنا به تجریباتی که داشتند در وزارت خارجه کمیته‌ای با مسئولیت او تشکیل و این پرونده به صورت تخصصی دنبال شود.» 

طرح دعوا علیه عاملان کشتن سلیمانی در دادگاه داخل ایران

با نزدیک شدن به سالگرد کشته شدن سلیمانی، تقریبا تمام رسانه‌های جمهوری اسلامی به این موضوع پرداخته و از صدا و سیما گرفته تا خبرگزاری‌ها به شکل ویژه‌ای مشغول تولید محتوا در این رابطه شده‌اند. خبرگزاری ایسنا هم در این راستا با عباسعلی کدخدایی، سخنگوی پیشین شورای نگهبان گفتگو کرده و از او درباره روند پیگیری حقوقی پرونده انتقام خون قاسم سلیمانی پرسیده است. کدخدایی که با تصمیم امیرعبداللهیان مسئولیت کمیته‌ای در این خصوص را در وزارت خارجه پذیرفته در این رابطه می‌گوید: «در طول دو ماه گذشته با توجه به جلسات مستمری که داشتیم این نقشه راه تکمیل شد اما پیگیری پرونده در بعد حقوقی و کیفری مستلزم طی کردن تشریفات خاص خود است و برخی از موارد در این زمینه را باید دوستانمان در قوه قضائیه توضیح دهند.»

او همچنین ادامه داده که دادخواست حقوقی در این خصوص تنظیم شده و قرار است این پرونده در دادگاه‌های داخل جمهوری اسلامی طرح شود. کدخدایی در این رابطه می‌گوید: «با توجه به صلاحیتی که برای دادگاه‌های داخلی‌مان در این ارتباط داریم می‌توانیم این موضوع را پیگیری کنیم. در جنایت فرودگاه بغداد پنج نفر از اتباع جمهوری اسلامی به شهادت رسیدند و ما به استناد قانون مجازات اسلامی صلاحیت داریم که نسبت به جنایت رخ داده در داخل کشور طرح دعوا کنیم.» 

او البته اشاره‌ای به این مسئله نکرده که تصمیم یک دادگاه داخلی در جمهوری اسلامی چطور می‌تواند قابلیت اجرایی داشته باشد و یا متهمان این پرونده را تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

کدخدایی در بخش دیگری از اظهارات خود اضافه کرده که دونالد ترامپ و مایک پمپئو و همچنین چند نفر دیگر از مقام‌های عالی‌رتبه آمریکایی در این پرونده نقش داشته‌اند. ضمن اینکه به بیان سخنگوی پیشین شورای نگهبان جمهوری اسلامی همکارانی از منطقه و همچنین چند کشور اروپایی نیز در فرآیند کشتن قاسم سلیمانی نقش‌آفرین بوده‌اند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترور قاسم سلیمانی؛ ایران به اینترپل: ترامپ و ۴۷ مسئول آمریکایی وارد فهرست «اعلان قرمز» شوند

امیرعبداللهیان در سوریه: اسرائیل تنبیه خواهد شد؛ دنبال توسعه جنگ در منطقه نیستیم

سفر امیرعبداللهیان به مسقط در بحبوحه تنش با اسرائیل؛ پیام‌رسانی دوباره عمان میان تهران و واشنگتن؟