فرانسه دو ماهواره و یک ایستگاه پردازش اطلاعات در اختیار لهستان می‌گذارد

عکس تزئینی از ماهواره
عکس تزئینی از ماهواره Copyright کانوا
Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

لهستان که از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ناتو به شمار می‌رود، قرار است تا زمان اجرایی شدن این پروژه، به داده‌های فراهم شده توسط منظومه ماهواره‌های فرانسوی دسترسی داشته باشد

آگهی

لهستان روز سه‌شنبه از توافق با فرانسه برای در اختیار گرفتن دو ماهواره و یک ایستگاه زمینی جهت پردازش اطلاعات خبر داد.

وزرای کشور و نیروهای مسلح لهستان و فرانسه توافقی را در ورشو به امضا رساندند که به موجب آن پاریس متعهد به تامین و راه‌اندازی دو ماهواره شناسایی و یک مرکز پردازش داده‌ها شده است.

این قرارداد که دو منظومه ماهواره‌ای را برای شناسایی و رصد کوچک‌ترین جزئیات از زمین با کیفیت بسیار بالا شامل می‌شود، قرار است تا سال ۲۰۲۷ اجرایی و تکمیل شود.

تجهیزات یاد شده همگی توسط شرکت «صنایع هوافضا و دفاعی ایرباس» از جمله زیرمجموعه‌های شرکت چندملیتی واروپاییِ ایرباس توسعه یافته است.

بنا به اطلاعاتی که دفتر سباستین لوکورنو، وزیر نیروهای مسلح فرانسه در اختیار فرانس‌پرس گذاشته، هزینه تامین این پروژه حدود ۵۰۰ میلیون یورو برآورد شده است.

لهستان که از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ناتو به شمار می‌رود، قرار است تا زمان اجرایی شدن این پروژه، به داده‌های فراهم شده توسط منظومه ماهواره‌های فرانسوی دسترسی داشته باشد.

ماریوش بلاشاک، وزیر دفاع لهستان پس از حصول توافق با طرف فرانسوی، از اینکه کشورش از سال ۲۰۲۷ به بعد ماهواره‌هایی مختص خود در اختیار خواهد داشت، ابراز خرسندی کرد و گفت که از این ماهواره‌ها می‌توان در هر دو زمینه نظامی و غیرنظامی استفاده کرد.

وزیر دفاع لهستان همچنین پروژه ماهواره‌ای کشورش را امکانی برای دریافت هشدارهای اولیه در برابر تهدیدات نظامی و غیرنظامی مانند بلایای طبیعی نامید.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

سباستین لوکورنو، نخستین وزیر نیروهای مسلح فرانسه که پس از شش سال به ورشو سفر کرد نیز یادآور شد که این قرارداد «به استقلال و خودکفایی استراتژیک لهستان در زمنیه نظارت ماهواره‌ایی و درک بهتر شرایط محیطی» کمک می‌کند.

روابط پاریس و ورشو پیش‌تر در پی تصمیم دولت ناسیونالیست لهستان برای لغو توافقنامه خرید ۵۰ فروند یوروکوپتر ئی‌سی۷۲۵ تیره شده بود.

فرانس‌پرس در ادامه گزارش خود یادآور شده که سباستین لوکورنو، وزیر نیروهای مسلح فرانسه پس از امضای توافق با مقامات لهستانی عازم کی‌یف خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قدرت‌نمایی دو کره با انتشار عکس‌های ماهواره‌ای از سئول و پیونگ یانگ

ناسا نخستین ماهواره جهانی برای بررسی وضعیت آب‌های سطحی را به فضا پرتاب کرد

تصاویر ماهواره‌ای از استقرار سامانه دفاعی «باراک» اسرائیل در امارات