ناسا نخستین ماهواره جهانی برای بررسی وضعیت آب‌های سطحی را به فضا پرتاب کرد

موشک اسپیس‌ایکس حامل ماهواره توپوگرافی آب‌های سطحی و اقیانوسی از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ در کالیفرنیا به فضا پرتاب شد
موشک اسپیس‌ایکس حامل ماهواره توپوگرافی آب‌های سطحی و اقیانوسی از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ در کالیفرنیا به فضا پرتاب شد Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برای اولین بار یک ماهواره برای بررسی دقیق وضعیت آب‌های سطحی، خطوط ساحلی و بالا آمدن سطح دریاها به فضا پرتاب شده است. این ماهواره، فاصله بین قطب شمال و جنوب را حداقل هر سه هفته یک بار طی می‌کند و انتظار می‌رود ماموریت آن سه سال طول بکشد.

آگهی

یک موشک اسپیس‌ایکس روز جمعه از کالیفرنیا به فضا پرتاب شد تا یک ماهواره آمریکایی-فرانسوی را با خود حمل کند. این ماهواره برای انجام اولین بررسی‌های جهانی مرتبط با آب‌های سطحی زمین طراحی شده و نور جدیدی بر  پیامدهای تغییرات اقلیمی می‌افکند.

این موشک، ماهواره توپوگرافی آب‌های سطحی و اقیانوسی یا به اختصار «سوات» (SWOT) را با خود حمل کرد. این ماهواره برای گردآوری اندازه‌گیری‌هایی با وضوح بالا از اقیانوس‌ها، دریاچه‌ها، منابع آبی و رودخانه‌ها در بیش از ۹۰ درصد کره زمین از فناوری پیشرفته رادار مایکروویو استفاده می‌کند.

نقطه اوج اقلیمی

یکی از محورهای اصلی این ماموریت، کشف این سوال است که چگونه اقیانوس‌ها گرمای جو و دی‌اکسیدکربن را در فرآیندی جذب می‌کنند تا به طور طبیعی دمای کره زمین تنظیم شود. همچنین این که این روند چگونه در به حداقل رساندن تغییرات اقلیمی کمک کرده هم از جمله سوال‌هایی است که قرار است به کمک این ماهواره به آن پاسخ داده شود. 

داده‌های دقیق‌تر این ماهواره در امتداد مناطق جزر و مدی می‌تواند به پیش‌بینی میزان نفوذ سیل به داخل زمین، میزان نفوذ آب شور به مدخل‌ها، تالاب‌ها و سفره‌های زیرزمینی کمک کند.

آب‌های شیرین، رودخانه‌ها و بیش از یک میلیون دریاچه از دیگر تمرکز‌های کلیدی ماهواره سوات است.

فهرست‌بندی مکرر منابع آبی زمین در طول ماموریت سه ساله ماهواره سوات، محققان را قادر می‌سازد تا نوسانات رودخانه‌ها و دریاچه‌ها را در طول تغییرات فصلی و رویدادهای آب و هوایی مهم ردیابی کنند.

ابزار اصلی سوات در فرکانس موسوم به کا-بند (Ka-band)  در طیف ماکروویو کار می‌کند و می‌تواند با وجود پوشش ابری و تاریکی هم اسکن‌های مناسبی از وضعیت آبی کره زمین داشته باشد. این امر به دانشمندان کمک می‌کند تا مشاهدات دو بعدی را بدون توجه به آب و هوا یا روشنایی شبانه‌روز با دقت نقشه برداری کنند. ماهواره‌های قبلی چنین امکاناتی را نداشتند.

ناوگان فعلی ناسا با حدود ۳۰ ماهواره برای رصد زمین نمی‌توانند چنین ویژگی‌های جزیی را تشخیص دهند. شاید مهم‌ترین قابلیت این ماهواره این باشد که مکان و سرعت بالا آمدن سطح دریا و تغییرات خطوط ساحلی را که کلید نجات جان و اموال است، مشخص می‌کند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

این ماهواره فاصله بین قطب شمال و جنوب را حداقل هر سه هفته یک بار رصد می‌کند و انتظار می‌رود ماموریت آن سه سال طول بکشد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ماهواره سوات ظرف چند ماه شروع به تولید داده‌های قابل تحقیق خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

همه آنچه درباره اولین ماهواره چوبی جهان می‌دانیم

پرتاب ماهواره سبک‌وزن بریتانیا با شکست مواجه شد

فرانسه دو ماهواره و یک ایستگاه پردازش اطلاعات در اختیار لهستان می‌گذارد