مرگبارترین سال برای مهاجران روهینگیا رقم خورد؛ داستان تکان‌دهنده نجات یافتگان چیست؟

رسیدگی به وضعیت سلامت پناهجویان روهینگیایی به محض ورود به اندونزی در ۲۶ دسامبر ۲۰۲۲
رسیدگی به وضعیت سلامت پناهجویان روهینگیایی به محض ورود به اندونزی در ۲۶ دسامبر ۲۰۲۲ Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عصر روز دوشنبه ۲۶ دسامبر ۲۰۲۲، قایق حامل نزدیک به ۲۰۰ پناهجوی روهینگیایی که هفته‌ها بدون سوخت و آذوقه، در دریاها بین این کشور و آن کشور سرگردان بود در نهایت اجازه یافت تا در ساحل استان آچه در اندونزی پهلو بگیرد. وضیت سلامت سرنشینان این قایق‌ها نگران‌کننده توصیف شده است.

آگهی

عصر روز دوشنبه ۲۶ دسامبر ۲۰۲۲، قایق حامل نزدیک به ۲۰۰ پناهجوی روهینگیایی که هفته‌ها بدون سوخت و آذوقه، در دریا بین این کشور و آن کشور سرگردان بود در نهایت اجازه یافت تا در ساحل استان آچه در اندونزی پهلو بگیرد.

یک روز قبل‌تر از آن نیز قایق دیگری با تعداد سرنشینان مشابه به سواحل اندونزی رسیده بود. افرادی که پیش‌تر نجات یافته بودند از غرق شدن یکی از قایق‌های مهاجران در اوایل دسامبر خبر دادند.

بیشترین آمار غرق شدگان در یک سال

سازمان ملل متحد روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در صورت صحت ناپدید شدن یکی از قایق‌های پناهجویان روهینگیایی، حدود ۱۸۰ نفر دیگر هم احتمالا جان خود از دست داده باشند؛ و با این حساب سال ۲۰۲۲ با مجموع تقریبی ۴۰۰ کشته به یکی از مرگبارترین سال‌ها برای پناهجویانی است که از اردوگاه‌های بنگلادش فرار کرده بودند.

با تلاش سازمان‌های مردم‌نهاد و همکاری مقامات اندونزی از اوایل روز یکشنبه تا ساعات پایانی روز دوشنبه قایق چهارم و پنجم نیز اجازه پهلوگرفتن در آچه اندونزی را یافتند.

در این روزها چه بر سر این افراد آمده است؟

وضیت سرنشینان این قایق‌ها نگران‌کننده توصیف شده به طوریکه همگی آن‌ها بر اثر از دست رفتن آب بدنشان مشکلاتی دارند.

یکی از پناهجویان به آسوشیتدپرس گفت که این افراد در تاریخ ۲۵ نوامبر از اردوگاهی در بنگلادش فرار می‌کنند. وی گفت: «در این مسیر حداقل ۲۰ نفر از ما بر اثر امواج بلند و بیماری جان خود را از دست دادند و اجساد آنها به دریا انداخته شد.»

شش روز بعد، موتور قایق از کار می‌افتد و قایق با تغییر مسیر بجای حرکت به سمت آب‌های مالزی به سمت اندونزی شناور می‌شود ولی در نهایت وارد آب‌های هند می‌شود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در این مدت به زحمت توانسته بودند چند تماس تلفنی بگیرند و تقاضای کمک کنند، تا اینکه آژانس پناهجویان سازمان ملل از مقامات اندونزی و هند می‌خواهد تا به سرنشینان این قایق رسیدگی کنند. بالاخره مقامات هندی با ارسال غذا و کمی آب قایق آن‌ها را به سمت آب‌های اندونزی هدایت می‌کند.

همین موضوع سبب شد تا آن‌ها شش روز دیگر بر روی آب سرگردان باشند تا در نهایت ۱۹۰۰ کیلومتر دورتر خانه خود وارد اندونزی شدند.

مالزی پناهجویان را بازداشت می‌کند

بیش از ۷۰۰ هزار نفر از اقلیت روهینگیا از اوت ۲۰۱۷ همزمان با عملیات ارتش میانمار علیه آن‌ها از کشور گریختند و به بنگلادش پناه آوردند. نیروهای امنیتی میانمار متهم به تجاوزهای گروهی، کشتار و سوزاندن هزاران خانه متعلق به روهینگیایی‌ها هستند.

 پس از حمله ارتش میانمار به اقلیت مسلمان این کشور و کشتار بسیاری - که به عقیده سازمان ملل می‌تواند یک نسل‌کشی باشد - اکنون بالغ بر یک میلیون نفر در اردوگاه‌های شلوغ در جنوب بنگلادش زندگی می‌کنند.

شرایط نگهداری از پناهجویان روهینگیایی در اردوگاه‌های بنگلادش اسفناک است و همچون زندانی با آن‌ها برخورد می‌شود؛ به گونه‌ای که این افراد حق تحصیل و اشتغال ندارند.

معمولا مالزی مقصد اصلی بسیاری از پناه‌جویان روهینگیایی بوده است ولی در این کشور نیز بازداشت در انتظارشان بوده است، مگر زنانی که از قبل برای ازدواج به آن‌جا رفته باشند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از همه جا رانده؛ ۲۵۰ پناهجوی روهینگیایی به مقصد نرسیده به دریا عودت شدند

عفو بین الملل: به دولت نظامی میانمار سوخت ندهید تا نتواند مخالفان را بمباران کند

واکنش‌ها به اعدام مخالفان در میانمار؛ کودتاگران نماینده سابق را نیز اعدام کردند