سازمان ملل خواستار نجات پناهجویان «روهینگیایی» سرگردان در دریای آندامان شد

عکس آرشیوی از قایق پناهجویان روهینگیایی
عکس آرشیوی از قایق پناهجویان روهینگیایی Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان ملل و شماری از سازمان‌های حقوق بشری روز جمعه از کشورهای جنوب آسیا خواستند تا ۱۹۰ پناهجوی روهینگیایی را که چند هفته است در یک قایق کوچک در دریای آندامان سرگردانند نجات دهند.

آگهی

سازمان ملل متحد و شماری از سازمان‌های حقوق بشری روز جمعه از کشورهای جنوب آسیا خواستند تا ۱۹۰ پناهجوی روهینگیایی را که چند هفته است در یک قایق کوچک در دریای آندامان سرگردانند نجات دهند.

تصو می‌شود که اغلب سرنشینان این قایق مسلمانان روهینگیایی از میانمار هستند که به مدت پنج سال در اردوگاه‌های شلوغ پناهجویان در بنگلادش زندگی می‌کردند اما به‌دنبال زندگی بهتر در مالزی و اندونزی هستند.

آن‌ها پیام‌هایی را از طریق تلفن ماهواره‌ای برای خانواده‌هایشان ارسال کرده‌اند که وضعیت آن‌ها را ناامیدکننده توصیف می‌کند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که گزارش‌ها نشان می‌دهد که سرنشینان این قایق یک ماه است که در شرایط وخیم با غذا و آب ناکافی بدون هیچ گونه تلاش از سوی کشورهای منطقه برای کمک به نجات جان آن‌ها در دریا مانده‌اند.

این نهاد تاکید کرد که بسیاری از سرنشینان این قایق زنان و کودکان هستند و گزارش‌ها حاکی از مرگ ۲۰ نفر در طول سفر آن‌ها است.

در این بیانیه آمده است که همه کشورها مسئولیت دارند کسانی را که در قایق هستند نجات دهند و به آن‌ها اجازه دهند تا در راستای تعهدات قانونی و به نام بشریت به‌طور ایمن از قایق پیاده شوند.

مالزی و اندونزی هر دو داری جمعیت اکثریت مسلمان هستند اما گروه‌هایی که به دنبال پناهندگی در این دو کشور هستند در بدو ورود در خطر بازداشت قرار دارند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل طبق گزارش‌های تایید نشده گفت که این قایق در حال حاضر آب‌های شمال آچه در اندونزی قرار دارد.

بیش از ۷۰۰ هزار نفر از اقلیت روهینگیا از اوت ۲۰۱۷ همزمان با عملیات ارتش میانمار علیه آن‌ها از کشور گریختند و به بنگلادش پناه آوردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

داستان زندگی شینواری؛ مهاجر افغان که پس از ۸ ماه دربه‌دری به گوشه خیابانی در بروکسل رسید

تصاویر زنان و کودکان آواره روهینگیا؛ لنج سرگردان در ساحل اندونزی آرام گرفت

بنگلادش؛ تیراندازی در اردوگاه پناهجویان روهینگیا ده‌ها کشته و زخمی به جا گذاشت