بنگلادش؛ ۱۰ هزار آواره روهینگیایی سانحه دیده از سیل و رانش زمین از اردوگاه‌ها تخلیه شدند

اردوگاه حادثه دیده آوارگان روهینگیایی در بنگلادش
اردوگاه حادثه دیده آوارگان روهینگیایی در بنگلادش Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

صدها هزار اقلیت مسلمان روهینگیایی سال ۲۰۱۷ در پی سرکوب مقامات میانماری از این کشور گریخته و راهی اردوگاه‌هایی در کشورهای هم‌جوار از جمله بنگلادش شدند.

آگهی

مسئولان دولتی در بنگلادش روز چهارشنبه از تخلیه ۱۰ هزار مسلمان روهینگیایی از اردوگاه‌های حادثه دیده بر اثر رانش زمین خبر دادند.

سیل و رانش زمین که به دلیل ریزش شدید باران‌های موسمی بخشی از مناطق مرزی بنگلادش و میانمار را تحت تاثیر قرار داده پیش‌تر دست کم ۱۴ کشته به جا گذاشته است.

شمار زیادی از اقلیت مسلمان روهینگیا سال ۲۰۱۷ در پی سرکوب مقامات میانماری از این کشور گریخته و راهی اردوگاه‌هایی در کشورهای هم‌جوار از جمله بنگلادش شدند.

به گفته کمیسر امور پناهجویان در بنگلادش، پناهجویان روهینگیایی که محل اسکان آنها در مجاورت اردوگاه‌ها پس از سه روز ریزش باران‌های شدید موسمی دستخوش سیل و رانش زمین شده به منطقه مسکونی «بازار کاکس» انتقال داده شده‌‌‌اند.

ده‌ها هزار روهینگیایی به دلیل نبود امکان دسترسی به اردوگاه‌ها، با پاکسازی جنگل‌های واقع در تپه‌های اطراف برای خود پناهگاه ایجاد کرده‌ و به زندگی در آوارگی ادامه می‌دهند؛ این دسته از آوارگان روهینگیایی هر سال همزمان با باران‌های موسمی باید با تبعات حوادثی چون سیل و رانش زمین دست و پنجه نرم کنند.

کمیسر امور پناهندگان در بنگلادش تصریح کرد: «حدود ده هزار روهینگیا را پس از آنکه پناهگاه آنها تحت تاثیر باران شدید و رانش زمین قرار گرفت به مکان‌های امن منتقل کردیم.»

Shafiqur Rahman/AP
پناهگاه‌هایی که برخی از آوارگان در تپه‌های جنگلی مجاور به اردوگاه‌ها برای سکونت ساخته‌اندShafiqur Rahman/AP

به گفته مقامات بنگلادش دست کم شش روهینگیا در میان قربانیان باران‌های شدید موسمی قرار دارند و چندین تن دیگر از اقلیت مسلمانِ آواره بر اثر حوادث اخیر زخمی شده‌اند.

باقی قربانیان حوادث طبیعی ناشی از سیل و رانش زمین در بنگلاش را روستائیان محلی تشکیل می‌دهند که منازل مسکونی آنها زیر آواری از گل و لای مدفون شده است.

به گزارش اداره هواشناسی بنگلادش، منطقه مسکونی «بازار کاکس» که بیش از ۸۵۰ هزار آواره روهینگیایی را در ۳۴ اردوگاه پناهجویان جای داده از روز دوشنبه تاکنون شاهد ریزش بیش از ۲۷ سانتی‌متر باران بوده است.

مقامات بنگلادشی همچنن گفته‌اند که حدود ۷ هزار نفر از ساکنان محلی اطراف اردوگاه‌های آوارگان نیز به مناطق امن منتقل شده‌اند.

آژانس مامور رسیدگی به وضعیت پناهجویان در سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد که ۲ هزار و پانصد پناهگاهی که دوازده هزار روهینگایی را در خود جای داده دستخوش سیل شده است.

حدود ۷۴۰ هزار اقلیت روهینگیایی چهار سال پیش زیر سرکوب شدید ارتش میانمار که از دید سازمان ملل نوعی نسل‌کشی تلقی شد مجبور به رها کردن خانه و کاشانه خود در استان راخین و ترک این کشور شدند.

گفتنی است که ماه گذشته میلادی نیز دو آواره روهینگیایی در جریان حوادثی مشابه ناشی از باران‌های موسمی جان خود را از دست داده بودند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ویدئو؛ مصیبت آوارگان روهینگیا در آتش‌سوزی بنگلادش دو صد چندان شد

۴۰۰ نفر در پی آتش‌سوزی در کمپ پناهجویان روهینگیا در بنگلادش ناپدید شدند

طوفان قدرتمند «موکا» اردوگاه‌های مهاجران در میانمار و بنگلادش را درنوردید