۴۰۰ نفر در پی آتش‌سوزی در کمپ پناهجویان روهینگیا در بنگلادش ناپدید شدند

۴۰۰ نفر در پی آتش‌سوزی در کمپ پناهجویان روهینگیا در بنگلادش ناپدید شدند
Copyright Shafiqur Rahman/AP
Copyright Shafiqur Rahman/AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این سومین آتش‌سوزی در کمپ‌های پناهجویان روهینگیا در چهار روز گذشته است. ۵۰هزار آواره مستقر در چادرهای ابتدایی مجبور به ترک کاشانه خود شده اند.

آگهی

.

حریق گسترده در اردوگاه آوارگان روهینگیا در بنگلادش ۱۵ کشته، ۵۶۰ زخمی و ۴۰۰ ناپدید بر جا گذاشت.

این سومین آتش‌سوزی در کمپ‌های پناهجویان روهینگیا در چهار روز گذشته به شمار می‌رود. ۵۰هزار آواره مستقر در چادرهای ابتدایی مجبور به ترک کاشانه خود شده اند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل با انتشار بیانیه اعلام کرد حریق بزرگ عصر دوشنبه از کمپ بالوخالی در منطقه بازار کُکس آغاز شد و به سرعت به اردوگاه‌های همجوار سرایت کرد و ۱۰هزار سرپناه را سوزاند و از بین برد.

این آتش‌سوزی بزرگ‌ترین حریق از سال ۲۰۱۷ و آغاز فرار پناهجویان مسلمان از میانمار به بنگلادش به شمار می‌رود.

آتش‌نشانان بنگلادش پس از ساعات‌ها رویارویی با آتش‌سوزی سرانجام نزدیک به نیمه‌شب موفق به مهار آن شدند. انفجار پیاپی کپسول‌های گاز دامنه حریق را گسترش داده و کار ماموران امداد را سخت کرده بود.

یکی از نمایندگان جامعه آوارگان روهینگیا با اسف‌بار خواندن شرایط پناهجویان درخواست انجام تحقیق فوری درباره منشاء «نگران کننده » این آتش‌سوزی را کرد و گفت: «شمار بسیاری از کودکان ناپدید شدند و شماری از کودکان هم به دلیل سیم‌خاردارهای دور اردوگاه‌ها نتوانستند از آتش بگریزند.»

نزدیک به یک میلیون آواره روهینگیا در ۳۴ کمپ پناهجویی در جنوب شرق بنگلادش زندگی می‌کنند. این پناهجویان از سال ۲۰۱۷ و همزمان با شروع موج سرکوب و کشتار اقلیت مسلمان از سوی ارتش و دولت میانمار به کشور همسایه گریختند. سازمان ملل متحد رویکرد حاکمان میانمار، در زمان حاکمیت دموکراسی و رهبری آنگ سان سوچی بر این کشور را «نسل‌کشی» توصیف کرده بود.

در هفته‌های گذشته ایالات متحده آمریکا و سازمان ملل متحد نگرانی عمیق خود را از احتمال بازگرداندن پناهجویان روهینگیا به میانمار تحت حاکمیت نظامیان اعلام کرده بودند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بنگلادش؛ ۱۰ هزار آواره روهینگیایی سانحه دیده از سیل و رانش زمین از اردوگاه‌ها تخلیه شدند

پارلمان دانمارک لایحه «مهاجرستیز» اخراج پناهجویان را تصویب کرد

گفتگو با کنشگر حقوق کودکان درباره ۱۸ هزار کودک مهاجر گمشده در اروپا