دیوان بین‌المللی دادگستری میانمار را موظف به منع نسل‌کشی روهینگیا کرد

دیوان بین‌المللی دادگستری میانمار را موظف به منع نسل‌کشی روهینگیا کرد
Copyright ICJ-CIJ
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

میانمار موظف شد تا برای حفظ مدارک و شواهد دال بر کشتار روهینگیا و نسل‌کشی «اقدام موثر» انجام دهد. بر این اساس میانمار باید هر ۶ ماه گزارش عملکرد خود را برای دیوان ارسال کند.

آگهی

دیوان بین‌المللی دادگستری، ارگان قضایی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه با صدور دستوری از میانمار خواست تا «تمام اقدامات لازم برای جلوگیری از نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا» را انجام دهد.

تصمیم روز پنجشنبه دیوان یک دستور اقدام موقت است و حکم نهایی هنوز صادر نشده است.

دیوان همچنین در تصمیم خود اعلام کرد که بر اساس شواهد و مدارک ارائه شده، صلاحیت رسیدگی به شکایت گامبیا علیه میانمار را دارد. با این وجود صلاحیت نهایی دیوان برای صدور حکم ماهوی پس از گفت‌وگو و بحث میان قضات مشخص خواهد شد.

ارگان قضایی سازمان ملل متحد در عین حال در دستور اقدام موقت خود از میانمار خواست تا کلیه مفاد کنوانسون منع ارتکاب نسل‌کشی و مجازات مربوط به آن را رعایت کند. بر این اساس میانمار موظف شد تا به منظور جلوگیری از نسل کشی بر فعالیت نیروهای نظامی خود یا هر گروه و سازمانی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم زیرنظر دولت فعالیت می‌کند «نظارت دقیق» داشته باشد.

همچنین بر اساس دستور قضات دیوان بین‌المللی، میانمار موظف شد تا برای حفظ مدارک و شواهد دال بر کشتار روهینگیا و نسل‌کشی «اقدام موثر» انجام دهد. بر این اساس میانمار باید هر ۶ ماه گزارش عملکرد خود را برای دیوان ارسال کند.

سال گذشته میلادی گامبیا به دلیل نقض کنوانسیون جلوگیری از جنایت نسل‌کشی و مجازات عاملان، علیه میانمار به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرد. گامبیا که یک کشور کوچک مسلمان‌نشین در غرب آفریقاست، گفته بود که میانمار با این اقدام کنوانسیون نسل‌کشی مصوب ۱۹۴۸ این سازمان را نقض کرده است.

آنگ‌سان‌سوچی، رهبر میانمار روز چهارشنبه ۲۰ آذر با حضور در دیوان بین‌المللی دادگستری برای دفاع از کشورش، ادعای مطرح شده از سوی گامبیا را رد کرد و آن را «مغلطه» خواند.

خانم آنگ سان سوچی، برنده جایزه صلح نوبل که به نمایندگی از کشورش برای دفاع در برابر این اتهام در جلسه دیوان در لاهه هلند حضور یافته بود، پذیرفت که ممکن است حکومت نظامی وقت میانمار برای سرکوب اقلیت روهینگیا به صورتی نابرابر به زور متوسل شده باشد، اما با این حال وضعیت استان راخین در آن زمان را «بسیار پیچیده» توصیف کرد و توضیح داد که «درک آن وضعیت آسان نبوده» است.

استان راخین واقع در غرب میانمار، محل سکونت بیشترین جمعیت مسلمان میانمار است.

اپلیکیشن یورونیوز را از پل استور دانلود کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیوان بین‌المللی دادگستری: صلاحیت رسیدگی به اتهام نسل‌کشی علیه میانمار را داریم

آتش‌سوزی در اردوگاه پناهجویان‌ روهینگیا هزاران آواره را بی‌خانمان‌تر کرد

بنگلادش ۱۸۰۴ پناهجوی روهینگیایی را به جزیره‌ای دورافتاده منتقل کرد