عفو بین الملل: به دولت نظامی میانمار سوخت ندهید تا نتواند مخالفان را بمباران کند

Jets
Jets Copyright Lynn Bo Bo/Copyright 2018 The AP. All rights reserved.
Copyright Lynn Bo Bo/Copyright 2018 The AP. All rights reserved.
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان حقوق بشری عفو بین الملل می گوید شرکت های تامین کننده سوخت فسیلی باید برای مدتی محموله های صادراتی را تعلیق کنند چرا که تنها راهی است که نظامیان میانمار نمی توانند جت های خود را برای بمباران غیرنظامیان بکاربگیرند.

آگهی

سازمان عفو بین الملل از شرکت های انرژی که سوخت های فسیلی کشور میانمار را تامین می کنند خواست تا برای مدتی ارسال محموله های سوخت را به حالت تعلیق درآورند. این نهاد حقوق بشری می گوید دولت نظامی میانمار سوخت ها را برای استفاده جت های جنگی می خواهد و اگر سوخت نداشته باشد نمی تواند اهداف غیرنظامیان را بمباران کند. 

در گزارشی که  این سازمان مستقر در لندن روز پنجشنبه سوم نوامبر منتشر کرد از تمام پالایشگاه های همسایه میانمار خواسته شده تا زنجیره تامین سوخت را متوقف کنند.  

 این گزارش با همکاری سازمان «فعالان عدالت جوی میانمار» تهیه شده است. 

فعالان عدالت جوی میانمار می گویند از فردای کودتای نظامی و به قدرت رسیدن دوباره نظامیان در فوریه ۲۰۲۱، بارها محل سکونت مخالفان حکومت بمباران شده است. 

انیس کالامار، دبیرکل عفو بین الملل می گوید در ماه های اخیر بمباران مناطق مختلف غیرنظامیان زیادی را قربانی کرده است. 

یکی از مهم ترین تامین کنندگان سوخت های فسیلی میانمار شرکت فرانسوی توتال است. این شرکت بارها از سوی سازمان های حقوق بشری متهم به همکاری گسترده با عوامل نظامی حکومت میانمار شده است. البته این شرکت هیچگاه در تامین سوخت های هواپیمایی مشارکت نداشته است. 

دبیرکل سازمان عفو بین الملل در بخشی از این گزارش می گوید: « هیچ توجیهی برای مشارکت در تامین سوخت هواپیماهای نظامی دولتی که مکررا به ارتکاب جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت و سایر نقض‌های شدید حقوق بشر متهم شده‌، وجود ندارد.» 

در اولین ماه های پس از کودتا و به زندان انداختن آنگ سان سوچی، تنها در دو حمله به مخالفان و اقلیت های قومی از جمله کاچین ها، ۸۰ نفر در اثر بمباران کشته شده اند. به گفته سازمان عفو بین الملل نظامیان در قدرت، مدارس، روستا و پناهگاه های افراد جنگ زده را در ماه های اخیر بمباران کرده اند.

این سازمان در گزارش خود می گوید که «دست کم هشت محموله سوخت جت A-1 بین فوریه ۲۰۲۱ و ۱۷ سپتامبر سال جاری در شهر تیلاوا برای نظامیان ارسال شده اند.» 

اکثر شرکت‌های دخیل در زنجیره تامین سوخت جت و هواپیماهای نظامی  که عفو بین‌الملل از آنها خواسته تا صادرات را متوقف کنند، تا امروز به درخواست این سازمان حقوق بشری پاسخی نداده و می گویند که «توان کنترل محموله های سوخت مورد استفاده نظامیان و غیرنظامیان را دارند و آن را رعایت می کنند.»  

شرکت انرژی پوما که در سنگاپور مستقر است متهم شده که «تامین کننده اصلی سوخت جت های نظامی ارتش میانمار در دو سال اخیر بوده است.»

 این شرکت تنها در ماه گذشته میلادی پس از فشارهای فراوان پذیرفت تا میانمار را ترک کند و سهام خود را به یک شرکت محلی فروخت. با این حال مدیران پوما می گویند که  که از زمان تسلط ارتش میانمار هیچ سوختی به نیروی هوایی میانمار نفروخته و توزیع نکرده اند و کنترل‌هایی را برای جلوگیری از چنین فروش‌هایی اعمال کرده اند. 

عفو بین‌الملل در گزارش خود از اسناد مهمی پرده برداری کرده است که نشان می دهند که شرکت پوما در ماه های اخیر به نیروهای هوایی و عموما ارتش میانمار مقادیر زیادی سوخت فروخته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرگبارترین سال برای مهاجران روهینگیا رقم خورد؛ داستان تکان‌دهنده نجات یافتگان چیست؟

مین‌گذاری اطراف روستاهای مخالف کودتا در میانمار؛ عفو بین‌الملل: «جنایت جنگی» است

میانمار با پیشی‌گرفتن از افغانستان به بزرگترین تولید کننده تریاک جهان تبدیل شد