حمله به مرکز فرهنگی کردها در پاریس؛ مهاجم در جریان بازجویی‌های پلیس چه گفت؟

France Paris Shooting
France Paris Shooting Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

او در جریان بازجویی‌های خود اعتراف کرد که «از همه مهاجران» و بخصوص کردها به خاطر اینکه جنگجویان داعش را «نکشته‌اند» و فقط آنها را زندانی کرده‌اند، عصبانی است.

آگهی

عامل حمله به مرکز فرهنگی «احمد کایا» در پاریس، روز دوشنبه پس از انجام بازجویی‌های اولیه در اختیار قاضی تحقیق قرار گرفت تا مطالعات کاملتری دربارۀ انگیزه او از انجام این حمله انجام شود.

در جریان این حادثه که روز جمعه ۲۳ دسامبر روی داد، فرد مهاجم که یک بازنشستۀ فرانسوی ۶۹ ساله بود ۳ مهاجر کُرد را کشت و سه نفر دیگر را نیز زخمی کرد.

او در جریان بازجویی‌های خود اعتراف کرده است که «از همه مهاجران» و بخصوص کردها به خاطر اینکه جنگجویان داعش را «نکشته‌اند» و فقط آنها را زندانی کرده‌اند، عصبانی است.

در جریان بازجویی‌های او همچنین روشن شد که نفرت او از خارجی‌ها که از سال ۲۰۱۶ میلادی در پی یک حادثۀ سرقت آغاز شده بود، اکنون به یک «نفرت بیمارگونه» تبدیل شده است.

به گفتۀ لر بوکو، دادستان پاریس، او خود را در جریان بازجویی‌ها فردی «افسرده» توصیف کرده که قصد داشته پس از کشتن خارجی‌ها، خود نیز خودکشی کند و «همیشه می‌خواسته مهاجران و خارجی‌ها را بکشد».

مهاجم همچنین گفته است که اسلحه را چهار سال پیش از طریق یک عضو یک باشگاه تیراندازی به دست آورده و آن را در خانه والدینش پنهان کرده است. بررسی سوابق او نیز نشان داد که مهاجم پیش از این در سال ۲۰۱۷ میلادی به دلیل حمل سلاح ممنوعه بازداشت شده بود.

فرد مهاجم در روز حادثه، قبل از حمله به اعضای مرکز فرهنگی «احمد کایا»، به خانه والدینش رفته و سپس راهی خیابانی شده که مرکز فرهنگی در آنجا قرار داشته است. به گفتۀ دادستان پاریس، او قربانیان را نمی‌شناخته و از کردها به این دلیل عصبانی بوده که «در زمان مبارزه با داعش به جای کشتن آنها، آنها را زندانی کرده‌اند».

بر اساس تحقیقات انجام شده، او با یک قبضه اسلحه خودکار کلت ۴۵ کالیبر ۱۱-۴۳ و چندین خشاب به مقابل مرکز فرهنگی رفته و در آنجا بطور پیاپی به یک زن و دو مردی که مقابل مرکز فرهنگی بودند شکلیک کرده است که دو نفر از آنها در دم جان باخته‌اند و قربانی سوم پس از پناه بردن به یک رستوران در آنسوی خیابان جان سپرده است.

سپس مهاجم به سمت آرایشگاهی واقع در همان خیابان می‌رود و در آنجا نیز سه نفر دیگر را با شلیک گلوله مجروح می‌کند و درنهایت به گفتۀ دادستان «در ساعت ۱۱:۴۰ بامداد در حالی که یک اسلحه و ۴ خشاب حاوی ۱۴ گلوله و یک جعبه حاوی ۲۵ گلوله در اختیار داشته» دستگیر می‌شود.

پنج نفر از شش قربانی این حادثه ملیت ترک و ششمین نفر تابعیت فرانسه را داشتند؛ دو نفر از سه مجروح این حادثه نیز همچنان در بیمارستان تحت مداوا هستند.

عامل این حمله به پلیس گفته بود که قصد داشته همه مهماتی را که در اختیار داشته، صرف کشتن خارجی‌ها کند و با آخرین گلوله نیز خود را بکشد. او همچنین به پلیس گفته است که تنها حسرتش این است که «نتوانسته خود را بکشد» و اینکه همیشه می‌خواسته اگر روزی خودکشی کند «دشمنان را نیز با خود به گور ببرد» و توضیح داده که منظورش از «دشمنان» خارجی‌های غیراروپایی هستند.

به گفتۀ دادستان، تحقیقات به منظور روشن شدن بیشتر روند وقایع، انگیزه‌های متهم، چگونگی نگهداری سلاح و مهمات، جمع آوری اظهارات شاهدان، مجروحان و بستگان قربانیان متوفی ادامه دارد و با بازرسی خانه والدین او نیز یک رایانه و یک گوشی هوشمند توقیف شده که با واکاوی آنها چیزی مرتبط با این حادثه کشف نشده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله با سلاح سرد در پر رفت و آمدترین ایستگاه قطار اروپا ۶ مجروح بر جای گذاشت

آلمان یک ایرانی را به ظن توطئه برای اقدام علیه امنیت این کشور بازداشت کرد

برای اولین بار در جهان؛ فرانسه حق سقط جنین زنان را در قانون اساسی خود گنجاند