محکومیت آمریکا بدلیل تغییر برچسب «ساخت هنگ‌کنگ» به «ساخت چین»؛ چرا واشنگتن باید چنین کاری کند؟

نصب پرچم‌ چین در کنار پرچم هنگ‌کنگ در ۲۵امین سالگرد تحویل هنگ‌کنگ به چین
نصب پرچم‌ چین در کنار پرچم هنگ‌کنگ در ۲۵امین سالگرد تحویل هنگ‌کنگ به چین Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روز چهارشنبه، هیئت حل اختلاف سازمان تجارت جهانی با تشکیل جلسه، اقدام آمریکا در تغییر برچسب‌های «ساخت هنگ‌کنگ» به «ساخت چین» را بر اساس قوانین این سازمان «غیر قابل توجیه» خواند.

آگهی

سازمان تجارت جهانی روز چهارشنبه ۲۱ دسامبر ۲۰۲۲ اعلام کرد که ایالات متحده مقررات تجارت بین‌الملل را به‌دلیل برچسب‌گذاری کالاهای وارداتی از «هنگ‌کنگ» به عنوان کالای وارداتی از کشور «چین» زیر پا گذاشته است.

قضیه چیست؟

هنگ‌کنگ در سال ۲۰۲۰ شاهد اعتراضات گستره جنبش «دموکراسی‌ خواه» بود و به دنبال حفظ استقلال نسبی از پکن در امور قضایی و حاکمیت قانون اساسی خود بود. تا اینکه چین به منظور خنثی کردن تظاهرات مردمی در هنگ‌کنگ، قوانین امنیتی گسترده‌ای در این منطقه به اجرا گذاشت.

در آن زمان، دولت وقت دونالد ترامپ در آمریکا در اقدامی تلافی‌جویانه امتیازات تجاری ویژه‌ای را که برای هنگ‌کنگ قائل بود برداشت. مقامات گمرکی ایالات متحده گفتند که کالاهای تولید شده در این منطقه مهم اقتصادی جهان دیگر نمی‌توانند با نشان «ساخت هنگ‌کنگ» وارد خاک آمریکا شوند.

مقامات هنگ‌کنگ ضمن ناخرسندی از این سیاست تلافی‌جویانه، عنوان می‌کنند که این اقدام واشنگتن به معنی نادیده گرفتن وضعیت هنگ‌کنگ به عنوان یک عضو مستقل سازمان تجارت جهانی است و در نتیجه نقض مقررات تجاری به حساب می‌آید.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

اینگونه بود که روز چهارشنبه، ارگان حل و فصل حل اختلاف سازمان تجارت جهانی با تشکیل جلسه، اقدام آمریکا در تغییر برچسب‌های «ساخت هنگ‌کنگ» به «ساخت چین» را بر اساس مقررات این سازمان «غیر قابل توجیه» خواند.

این هیات گفت که الزامات برچسب‌گذاری ایالات متحده سبب شده تا محصولات ساخت هنگ‌کنگ از مزیت‌های رقابتی پیشین نسبت به سایر رقبا بی‌بهره شود.

اگر آمریکا با چین مشکل داشت چرا برچسب «ساخت هنگ‌کنگ» را تغییر داد؟

حکم روز چهارشنبه با انتقاد شدید واشنگتن مواجه شد به‌طوری که مقامات آمریکا آن را به «چه در تفسیر و چه در نتیجه‌گیری» خطا خواندند. نماینده آمریکا در سازمان تجارت جهانی در این باره گفت که این اقدام آمریکا صرفا در پاسخ به «اقدامات به شدت نگران کننده» چین علیه منافع آمریکا بوده است. آقای هاج گفت: «مسائل امنیت ملی در حل و فصل اختلافات سازمان تجارت جهانی قابل بررسی نیستند و سازمان تجارت جهانی هیچ اختیاری در این خصوص ندارد.»

واشنگتن پیش از این به دلیل نیمه خودمختاری نسبی که هنگ‌کنگ از پکن داشت، امتیازات گمرکی نسبتا خوبی برای کالاهای وارداتی این منطقه در نظر گرفته بود؛ اما پس از اعمال قانون امنیتی پکن برای سرکوب اعتراضات گسترده در هنگ کنگ، دولت ترامپ به این نتیجه رسید که «هنگ‌کنگ دیگر به اندازه کافی خودمختار نیست» و استقلال نسبی خود در حوزه‌های مختلف را از دست داده و در نتیجه این محضولات چینی هستند که با برچسب «ساخت هنگ‌کنگ» از این معافیت‌های اقتصادی آمریکا استفاده می‌کنند و این به سود پکن خواهد بود.

لذا با وجود اینکه آمریکا از لحاظ سیاسی و دیپلماتیک مدافع حفظ خودمختاری هنگ‌کنگ از چین است ولی در این موضوع به خصوص، ادامه حمایت از کالاهای وارداتی هنگ‌کنگ را به سود چین می‌داند. با تغییر دولت در آمریکا و روی کار آمدن آقای بایدن نیز این سیاست تغییری نکرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خشم پکن از اقدامات واشنگتن؛ چین رکورد تجاوز به حریم آبی و هوایی تایوان را شکست

مدیر اف بی آی: هکرهای چینی منتظر فرصت هستند تا به آمریکا حمله‌ای ویرانگر بکنند

گفتگوی رهبران آمریکا و چین؛ شی‌ جین پینگ: از خط قرمز تایوان عبور نکنید