رویترز: بیش از ۴۰ کشتی حامل غلات و شکر در بنادر ایران گرفتار شده‌اند

تخلیه و بارگیری در اسکله کانتینری
تخلیه و بارگیری در اسکله کانتینری Copyright CANVA
Copyright CANVA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک منبع غربی به رویترز گفته که مطابق تخمین‌‌ها محموله‌های تخلیه نشده و بلاتکلیف در بنادر ایران بیش از یک میلیارد دلار ارزش دارد و شرکت‌های حمل و نقل دریایی در حال اعلام جریمه‌های دیرکرد تخلیه محموله‌های کانتینری یا دموراژ هستند.

آگهی

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه از معطلی چندین هفته‌ای ده‌ها کشتی تجاری برای تخلیه محموله‌های غلات و شکر در بنادر ایران خبر داد. 

رویترز با استناد به گزارش‌ها و اطلاعاتی که از منابع تجاری و شرکت‌های فعال در زمینه ردیابی کشتی‌های تجاری به دست آورده، گزارش داد که با وجود معافیت مواد غذایی از شمول تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده، بروز اختلال در پرداخت‌های ارزی طرف ایرانی موجب شده تا تسویه حساب با شرکت‌های بین‌المللی پیچیده‌تر و نامنظم‌تر از گذشته شود.

در همین خصوص، داده‌های ردیابی کشتی‌ها از سوی شرکت ری‌فینیتو (Refinitiv) نشان می‌دهد که حداقل ۴۰ کشتی فله‌بر در بنادر تجاری مهم ایران یعنی «امام خمینی» و «بندرعباس» معطل مانده‌اند. 

رویترز دلیل این تاخیر در فرآیند تخلیه محموله کشتی‌های تجاری در بنادر جنوبی ایران را ناتوانی طرف ایرانی در تسویه حساب مالی با فروشندگان و شرکت‌های بین‌المللی صادر کننده مواد غذایی عنوان کرده است؛ ادعایی که مقام‌های ایرانی هنوز واکنشی به آن نشان نداده‌اند. 

البته سازمان بنادر و دریانوردی ایران در گزارش آبان ماه خود اعلام کرده بود که حدود ۳۷ کشتی تجاری که حامل ۲.۲ میلیون تن کالا هستند به دلیل «مشکلات اسنادی و پرداخت ارز» در بندر «امام خمینی» معطل شده‌اند. 

بر اساس داده‌های وزارت کشاورزی ایالات متحده، انتظار می‌رود ایران در یکسال منتهی به ژوئیه سال ۲۰۲۳، ۵.۵ میلیون تن گندم وارد کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۸ میلیون تن بوده، نزولی است ولی همچنان از متوسط واردات سالانه ایران که در پنج سال گذشته ۱.۱ میلیون تن بوده، بالاتر خواهد بود. 

سازمان بین‌المللی شکر هم برآورد کرده که در سال منتهی به سپتامبر ۲۰۲۳، ۱.۱ میلیون تن شکر وارد کند که ۲۰۰ هزار تن کمتر از دوره مشابه سال ۲۰۲۲ خواهد بود. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

مقام‌های دولتی بارها گفته‌اند که همزمان با ادامه خشکسالی در ایران و جنگ اوکراین، تامین امنیت غذایی مردم این کشور در پی تشدید تحریم‌های غرب، از اولویت‌های اصلی آنهاست. با این حال، یک منبع غربی به رویترز گفته که مطابق تخمین‌‌ها محموله‌های تخلیه نشده و بلاتکلیف در بنادر ایران بیش از یک میلیارد دلار ارزش دارد و شرکت‌های حمل و نقل دریایی در حال اعلام جریمه‌های دیرکرد تخلیه محموله‌های کانتینری یا دموراژ هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بریتانیا چند مقام و نهاد ایرانی را به اتهام دست داشتن در ارسال پهپاد به روسیه تحریم کرد

کانادا ۲۲ نفر دیگر را به فهرست تحریم سرکوبگران اعتراضات ایران اضافه کرد

سه حرکت هوشمندانه در دهه ۲۰ زندگی‌تان انجام دهید تا پول‌دارتر و موفق‌تر شوید