جوانان سیاه‌پوست بیشترین سهم را در میان قربانیان جوان سلاح گرم در آمریکا داشته‌اند

فروشگاه سلاح در آمریکا
فروشگاه سلاح در آمریکا Copyright Elaine Thompson/Copyright 2018 The AP. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

۴۷ درصد از تلفات ناشی از به کار گیری سلاح گرم در سال ۲۰۲۰ که کودکان و نوجوانان قربانی آن بوده‌اند به جامعه سیاه‌پوستان تعلق داشته است.

آگهی

افزایش مرگ و میر ناشی از سلاح گرم در میان جوانان آمریکایی هزینه نامتناسب و غیریکسانی را به جامعه سیاه‌پوستان این کشور تحمیل کرده است.

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، ۴۷ درصد از تلفات ناشی از به کار گیری سلاح گرم در سال ۲۰۲۰ که کودکان و نوجوانان قربانی آن بوده‌اند به جامعه سیاه‌پوستان تعلق داشته است.

به موجب داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، سهم سلاح گرم در سال ۲۰۲۰ از تصادفات وسایل نقلیه موتوری پیشی گرفت و به علت اصلی مرگ و میر در میان کودکان و نوجوانان ایالات متحده تبدیل شد.

مطالعه‌ای که نتایج آن روز سه شنبه منتشر شد از این داده‌ها برای مقایسه تناسب این تلفات در بین گروه‌های نژادی و قومی استفاده کرد.

محققان مؤسسه ملی نظارت بر سلامت اقلیت‌ها و نابرابری‌های بهداشتی در ایالات متحده آمریکا به همین منظور روند مرگ و میر ناشی از اسلحه در میان کودکان سیاه پوست و سفیدپوست ۱ تا ۱۹ ساله در دراز مدت و نیز داده‌های مربوط به جوانان اسپانیایی تبار، جوانان بومیان آمریکایی، آسیایی‌ها و جوانان جزایر اقیانوس آرام را که طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ جمع‌آوری شده بود، مورد ارزیابی قرار دادند.

آنها دریافتند که مرگ و میر ناشی از سلاح گرم طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰ در میان جوانان سیاه پوست به میزان ۱۰۸.۳ درصد و درمیان جوانان سفید‌پوست به میزان ۴۷.۸ درصد افزایش داشته است.

بر این اساس گفته شده است که بیشترین موارد افزایش تلفات جوانان بر اثر به کارگیری سلاح‌گرم طی سال‌ ۲۰۱۹ تا۲۰۲۰ به ثبت رسیده است.

در این سال (فاصله سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰) مرگ و میر ناشی از سلاح گرم در میان جوانان سیاه پوست ۳۹.۲ درصد و تلفات مشابه در میان جوانان سفیدپوست ۱۶.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

نرخ مرگ و میر ناشی از سلاح گرم به ازای هر ۱۰۰ هزار کودک آمریکایی در سال ۲۰۲۰ در مجموع ۵.۲ بوده است.

این در حالست که نرخ مرگ و میر جوانان سیاه‌پوست بر اثر سلاح گرم به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۷.۴ و در میان جوانان بومیان آمریکایی ۹.۱ به ثبت رسیده است.

به موجب نتایج تحقیق، این نرخ برای اسپانیایی تبار‌ها ۴.۰۱، برای سفیدپوستان ۳.۴ و برای ساکنان آسیایی‌تبار یا متعلق به جزایر اقیانوس آرام ۱.۳۲ اعلام شده است.

تحقیقات پیشین نشان می‌دهد که قوانین سخت‌گیرانه‌تر برخی ایالت‌ها در خصوص به کار گیری سلاح گرم به پایین‌تر آمدن نرخ مرگ و میر ناشی از اسلحه در میان کودکی کمک کرده است.

با این حال، مطالعه جدید دلایل احتمالی نتایج به دست آمده یا اقداماتی که ممکن است به معکوس کردن این روند کمک کند را بررسی نکرده است.

دکتر ربکا کانینگهام از دانشگاه میشیگان که در خصوص مرگ جوانان بر اثر سلاح گرم مطالعاتی انجام داده اما در تحقیق یاد شده نقشی نداشته، معتقد است که برای شناسایی راه‌های پیشگیری از این چنین مرگ و میرهایی به بودجه بیشتری نیاز است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از جنبش جان سیاهان مهم است تا توسعه آفریقا در لباس های اوزوالد بوتنگ

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل: مصونیت نیروهای پلیس ناقض حقوق سیاه‌پوستان پایان یابد

قتل‌عام لویستون؛ پس از ۴۸ ساعت جستجو سرانجام «جسد» مظنون حمله پیدا شد