بهترین‌های قطر: ضیافتی از موسیقی، ورزش و طبیعت

بهترین‌های قطر: ضیافتی از موسیقی، ورزش و طبیعت
Copyright euronews
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

از بچه لاک‌پشت‌های دریایی گرفته تا علم ورزش، از نِیمه‌خوانی سنتی قطری تا آهنگ رسمی جام جهانی، قطر در سال ۲۰۲۲ رویدادهای برجسته‌ای به خود دیده است. یورونیوز در برنامه قطر ۳۶۵ به ابعاد مختلف فرهنگ، ورزش و فناوری این کشور پرداخته است.

آگهی

از بچه لاک‌پشت‌های دریایی گرفته تا علم ورزش، از نِیمه‌خوانی سنتی قطری تا آهنگ رسمی جام جهانی، قطر در سال ۲۰۲۲ رویدادهای برجسته‌ای به خود دیده است. یورونیوز در برنامه قطر ۳۶۵ به ابعاد مختلف فرهنگ، ورزش و فناوری این کشور پرداخته است.

آیا قطر بهشت انکار شده حیوانات است؟

هرسال بخشی از ساحل فویرط میزبان مهمانان ناخوانده‌ای به نام لاک‌پشت‌های ماده پوزه‌عقابی است. هر لاک‌پشت در هر لانه حدود ۷۰ تا ۸۰ تخم می‌گذارد که بچه‌لاک‌پشت‌ها هم از سه چهارم آنها به‌سلامت بیرون می‌آیند. پژوهشگران از تخم‌ها مراقبت می‌کنند تا همه چیز به‌خوبی پیش برود.

یورونیوز
لاک‌پشت‌ ماده پوزه‌عقابییورونیوز

شتر برای قطر حیوان بسیار مهمی است. رد پای این موجودات باشکوه در تاریخ کشور به عنوان همراه همیشگی قبایل بادیه نشین کوچ نشین که در این منطقه سفر می کردند، دیده می‌شود. 

قطر هرساله میزبان مسابقه زیبایی شترهاست، جایی که آن‌ها بر اساس تناسب، رنگ پوست، اندازه لب‌ها و طول مژه‌هایشان داوری می‌شوند. زیباترین شتر جایزه بیش از ۳۵۰هزار یورویی را با خود به خانه می‌برد.  

شاهین، پرنده ملی قطر دیگر حیوانی است که حضورش در این کشور قدمتی تاریخی دارد. جشنوارهٔ بین‌المللی شاهین و شکار قطر هرساله در قلب کویر برگزار می‌شود. در این رقابت‌ که قرن‌ها قدمت دارد صدها پرورش‌دهنده شاهین باهم به رقابت می‌پردازند. 

موسیقی در قطر

چه سنتی و چه مدرن، عربی، بین‌الملل یا تلفیقی از هردو، صحنه موسیقی در حال رشد قطر، برای هر کس چیزی در چنته دارد.

استودیو کاتارا مسئول تولید تک‌آهنگ ویژه جام جهانی ۲۰۲۲ به نام «بشتاب، بشتاب» است. اما همه قطعات هنوز آماده نشده‌اند چون برای نخستین بارآهنگ این مسابقات شامل آوازهای مختلفی از آهنگسازان بین‌المللی است که درخور یک رویداد جهانی است. 

مت هاو مهندس صدای حرفه‌ای موسیقی است که یک جایزهٔ گرمی را در کارنامه دارد. این بریتانیایی که دهه‌ها است در این صنعت فعال بوده همیشه مشتاق یادگیری است. او می‌گوید: «حضور در اینجا برای من خوب بوده چون می‌خواستم با موسیقی خاورمیانه و به‌خصوص با موسیقی محدودهٔ خلیج فارس آشنا بشوم. چیزهایی یاد می‌گیرم و وقت برگشت می‌توانم در این زمینه هم توصیه‌هایی بکنم. شهرت در صنعت ما دهان به دهان منتقل می‌شود. اگر همیشه بهترین کیفیت را ارائه دهید و ارتباط خوبی با دیگران داشته باشید، این موضوع باعث موفقیت شما می‌شود.»

مارتین فاراگر که زاده ایرلند است از سال ۲۰۱۵ به دوحه آمده و امروزه به عنوان معلم موسیقی فعالیت می‌کند. اما بعد از تعطیلی مدرسه مارتین و دوستانش دور هم جمع می‌شوند و در جاهای مختلفی از شهر موسیقی اجرا می‌کنند. 

یورونیوز
ماراتین فاراگر و هم‌گروهی‌هایشیورونیوز

مارتین فاراگر می‌گوید: «برگزار کنندگان فرمول یک خواستند روی صحنه اصلی شنبه شب بنوازیم. وقتی خبرش رسید نزدیک بود از روی صندلی بیفتم. تجربه فوق العاده و شگفت‌انگیزی بود.»

ماجراجویی ورزشی

در قطر جدای از جام‌جهانی جاذبه‌های ورزشی زیادی وجود دارد.

مانگرو «الذخیره» که به خاطر جذر و مد افزاینده پوشش گیاهی انبوه و طبیعت زیبایی دارد، یکی از سبزترین مکان‌های قطر است. وقتی سطح آب به خاطر جذرومد به اندازه کافی بالا باشد، بهترین راه برای بازدید از این منطقه، کایاک است.

 گشت و گذار با قایق در مانگروها واقعا می‌تواند یک‌ تمرین ورزشی به حساب بیاید. اما همچنین راه بسیار خوبی برای ارتباط با طبیعت است و بخت دیدن جلوه‌ای متفاوت از قطر را به شما می‌دهد.

یورونیوز
کایاک‌سواری در مانگرو الذخیرهیورونیوز

راه‌های بسیاری به غیر از ورزش‌های آبی برای جذب آندورفین وجود دارد. «پَدِل» که ورزشی راکتی با سریع‌ترین رشد در جهان است، در دوحه بسیار پرطرفدار است.

مانند تنیس یا اسکواش، پدل به یک ورزش محبوب بدل شده است  و البته با تعداد زیاد زمین‌های بازی جای تعجب نیست که قطر میزبان بسیاری از رقابت‌های پدل در سال ۲۰۲۳ باشد.

اما اگر در طول بازی مجروح شدید چه؟ خوب آن وقت باید به اَسپتار، بیمارستان پیشگام تحقیقاتی پزشکی ورزشی قطر مراجعه کنید. 

فناوری پیشرفته این مرکز به متخصصان سلامت اجازه می‌دهد برنامه توانبخشی خود را به صورت موردی تنظیم کنند.

دکتر جمال الخنجی،  رئیس امور تجربه بیماران بیمارستان اَسپتار می‌گوید: «اَسپتار به دلیل همکاری با ورزشکاران سرشناس سعی دارد مثل خانه آن‌ها باشد. خانه این ورزشکاران مراکز تمرین و باشگاه‌های ورزشی است. وقتی به اَسپتار می‌آیید، بیشتر از آن که احساس کنید در یک بیمارستان هستید، فکر می‌کنید در یک باشگاه ورزشی یا مرکز تمرین بزرگ قرار دارید.»

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

آشنایی با دیدنی‌های قطر در آستانهٔ جام جهانی ۲۰۲۲

کارآفرینان در قطر؛ تسهیل دسترسی به فضای مجازی برای نابینایان