مرگ ناگهانی وزیر خارجه بلاروس؛ حامی ارتباط با غرب که به «خائن» به ملت تبدیل شد

Belarusian Foreign minister Vladimir Makei
Belarusian Foreign minister Vladimir Makei Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر مخالفان دولت بلاروس که در تبعید به سر می‌برد، ماکئی را «خائن به مردم بلاروس» خواند و اعلام کرد: «ولادیمیر ماکئی در سال ۲۰۲۰ میلادی به مردم بلاروس خیانت و از استبداد حمایت کرد؛ مردم بلاروس اینگونه از او یاد خواهند کرد.»

آگهی

ولادیمیر ماکئی، وزیر خارجه باسابقه بلاروس «بطور ناگهانی» درگذشت. این خبر از سوی بلتا، خبرگزاری دولتی بلاروس بدون ارائۀ اطلاعاتی بیشتر اعلام شد.

او از سال ۲۰۱۲ میلادی در این مقام فعالیت داشت و مرگش نیز دو روز پیش از دیدار با همتای روسش رقم خورد.

ماکئی ۶۴ ساله، این هفته در ایروان در کنفرانس سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) که یک اتحاد نظامی میان اعضای پیشین اتحاد جماهیر شوروی محسوب می‌شود شرکت داشت و قرار بود روز دوشنبه نیز با سرگئی لاوروف دیدار کند.

او از طرفداران بهبود روابط میان بلاروس و غرب و از منتقدان سیاست‌های روسیه بود و پیش از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری بلاروس و تظاهرات گسترده ضد دولتی در این کشور در سال ۲۰۲۰ میلادی نیز برای بهبود روابط مینسک با غرب تلاش زیادی کرد.

با این وجود پس از انتخابات، موضعش را تغییر داد و با آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در ماه فوریه ۲۰۲۱ میلادی به یکی از حامیان روابط نزدیک مسکو و مینسک تبدیل شد و ادعا کرد که غرب از محرکان این جنگ بوده و اینکه مقامات اوکراین باید با شرایط صلح روسیه موافقت کنند.

او همچنین چند روز پیش از شروع جنگ قول داد که هیچ حمله‌ای از خاک بلاروس به اوکراین صورت نگیرد؛ وعده‌ای که به زودی خلاف آن ثابت شد.

در واکنش به انتشار خبر درگذشت او، الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس تسلیت گفت و با خانواده و دوستان ماکی ابراز همدردی کرد. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز او را ««دوست واقعی» روسیه خواند و نوشت که «شوکه» شده است.

اما سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر مخالفان دولت بلاروس که در تبعید به سر می‌برد، ماکئی را «خائن به مردم بلاروس» خواند و اعلام کرد: «ولادیمیر ماکئی در سال ۲۰۲۰ میلادی به مردم بلاروس خیانت و از استبداد حمایت کرد؛ مردم بلاروس اینگونه از او یاد خواهند کرد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادامه سرکوب مخالفان دولت در بلاروس؛ دادگاه محاکمه برنده جایزه صلح نوبل آغاز شد

فرانسه به بلاروس در خصوص ورود به جنگ اوکراین هشدار داد

بازداشت کاردار اروپایی؛ کمیسیون اروپا بلاروس را به نقض جدی کنوانسیون های بین المللی متهم کرد