نخست‌وزیر بریتانیا پس از تنها ۶ هفته از سمت خود کناره‌گیری کرد

لیز تراس، نخست وزیر بریتانیا
لیز تراس، نخست وزیر بریتانیا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خانم تراس تاکید کرد تا انتخاب نخست‌وزیر جدید در سمت خود باقی خواهد ماند

آگهی

لیز تراس، نخست‌وزیر بریتانیا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که از سمت خود کناره‌گیری می‌کند. وی تاکید کرد تا انتخاب نخست‌وزیر جدید در سمت خود باقی خواهد ماند و به وظایفش ادامه خواهد داد.

خانم تراس که ۶ هفته پیش یعنی در ۶ سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی پس از شکست ریشی سوناک در رقابت رهبریِ حزب محافظه‌کار بریتانیا به این سمت انتخاب شد، تنها ۴۵ روز در این مسند باقی ماند و به این ترتیب کوتاه‌ترین دورۀ نخست‌وزیری را در تاریخ سیاسی مدرن بریتانیا تجربه کرد.

اختلافات داخلی حزب محافظه‌کار بریتانیا در ۶ سال اخیر باعث بحران سیاسی در این کشور شده است. در طول این مدت چهار نخست‌وزیر از سمت خود کناره‌گیری کرده‌اند.

خانم تراس در بیانیه‌ای که مقابل دفتر نخست‌وزیری در خیابان داونینگ قرائت کرد، گفت: «با توجه به شرایط موجود نمی‌توانم به وظایفم عمل کنم؛ به همین دلیل با اعلیحضرت پادشاه صحبت و استعفای خودم را تقدیم کردم.»

او افزود: «من در زمان بی‌ثباتی بزرگ اقتصادی و بین‌المللی به قدرت رسیدم؛ در زمانی که خانواده‌ها و صاحبان کسب و کار نگران نحوه پرداخت صورت حساب‌های خود بودند و به همین دلیل به من ماموریت داده شد که این وضعیت را تغییر دهم. اما اعلام می‌کنم که در این شرایط نمی‌توانم ماموریتی را که از سوی حزب محافظه‌کار به من محول شده انجام دهم.»

قرار است پایان هفته آینده (جمعه ۲۸ اکتبر) جلسۀ رای‌گیری برای تعیین جانشین خانم تراس برگزار شود. 

انتظار می‌رود که نمایندگان حزب محافظه‌کار تا روز دوشنبه نامزدهای خود را برای این پست معرفی کنند و گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که این بار بخت با ریشی سوناک، سرمایه‌دار بریتانیایی و وزیر دارایی پیشین یار باشد.

لیز تراس آخرین نخست‌وزیری بود که حکم خود را از ملکه الیزابت دریافت و اولین فردی بود که در این کسوت با پادشاه جدید دیدار کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نوه مهاجران پنجابی و بانکدار ثروتمند؛ ریشی سوناک، گزینه نخست وزیری بریتانیا کیست؟

فراز و نشیب‌های یک دولت ۴۵ روزه؛ چرا لیز تراس استعفا کرد؟

از لیز تراس، جانشین بوریس جانسون در مقام نخست‌وزیری بریتانیا چه می‌دانیم؟