تبادل زندانی میان حوثی‌ها و ائتلاف؛ در اقدامی نادر یک هیئت عربستانی به صنعا سفر کرد

عکس آرشیوی از یک زندان تحت کنترل حوثی‌ها در صنعا
عکس آرشیوی از یک زندان تحت کنترل حوثی‌ها در صنعا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان تایید کرد که «دو هیئت از ائتلاف و حوثی‌ها به نشانه حسن نیت و به عنوان بخشی از تلاش‌های جاری برای اعتمادسازی و تمدید آتش بس در یمن، دیدارهایی را انجام دادند.»

آگهی

یک هیئت عربستان سعودی به صنعا، پایتخت یمن سفر کرده است تا با شبه نظامیان حوثی بر سر امکان مبادله زندانیان در مناقشه جاری در این کشور گفتگو کند.

منابعی آگاه از هر دو سو این خبر را که حکایت از یک رویارویی کم‌نظیر میان حوثی‌های و مسئولان عربستانی دارد، تایید کرده‌‌اند.

به گفته منابع یاد شده، یک گروه از نمایندگان جنبش انصار‌الله پیش‌تر در روز چهارشنبه به همین منظور به عربستان سعودی سفر کرده بود.

عربستان سعودی که در همسایگی یمن قرار دارد ائتلافی نظامی را رهبری می‌کند که از سال ۲۰۱۵ در حمایت از دولت در تبعید یمن، مداخله نظامی و تقابل با حوثی‌ها را در این کشور آغاز کرد.

شبه نظامیان حوثی که همزمان با نیروهای وفادار به دولت سابق در جنوب درگیرند هم‌اکنون کنترل صنعا، پایتخت و همچنین بخش بزرگی از شمال این کشور را در دست دارند.

عبدالقادر المرتضی، رئیس کمیسیون رسیدگی به امور زندانیان در تشکیلات دولتی حوثی‌ها می‌گوید در صنعا با «هیئتی فنی» از جانب سعودی‌ها دیدار کرده است.

وی هدف از این دیدار را «استعلام و بررسی شرایط نگهداری زندانیان»، احراز هویت آنها و «فراهم کردن زمینه برای تبادل زندانیان در آینده نزدیک» اعلام کرده است.

نماینده حوثی‌ها همچنین یادآور شد که در همین راستا یک هیئت به نمایندگی از صنعا پیش‌تر‌ از زندان‌های عربستان سعودی دیدن کرده است.

در ریاض، ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان نیز در بیانیه‌ای انجام این بازدیدها را از سوی دوطرف تایید کرد.

وی ضمن تایید آنچه «بازدید‌های بشردوستانه» خوانده شده، تاکید کرد: «دو هیئت از ائتلاف و حوثی‌ها به نشانه حسن نیت و به عنوان بخشی از تلاش‌های جاری برای اعتمادسازی و تمدید آتش بس در یمن، دیدارهایی را انجام دادند.»

مهلت توافق آتش بس میان طرف‌های درگیر در یمن اوایل ماه جاری میلادی پس از شش ماه به پایان رسید و طرفین نتوانستند به توافقی برای تمدید آن دست یابند.

حوثی‌ها ویدیوهایی منتشر کرده‌‌اند که پیاده شدن اعضای هیئت سعودی از هواپیمای سازمان ملل در فرودگاه صنعا پیش از عزیمت‌ آنها برای بازدید از زندان‌ها را به تصویر کشیده است.

شمار نظامیان عربستانی که در جریان این مناقشه تاکنون به اسارت شبه‌نظامیان حوثی درآمده‌اند هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است.

یمن از سال ۲۰۱۴ به این سو صحنه درگیری میان شبه‌نظامیان حوثی عضو جنبش انصار‌الله و نیروهای دولتی است؛ این مناقشه نظامی به گفته سازمان ملل تاکنون صدها هزار کشته و میلیون ها آواره برجای گذاشته است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مبادله زندانیان با ایران تعلیق شد؛ دادگاه بلژیک: «محکومیت زندان[اسدی] در ایران درست اجرا نخواهد شد»

القاعده شبه‌جزیره عربستان ویدئویی از کارمند به گروگان گرفته‌شده سازمان ملل در یمن منتشر کرد

رئیس جمهوری یمن قدرت را به شورای ریاست جمهوری جدید واگذار کرد