اوکراین: پنج منطقه در خرسون بازپس گرفته شد؛ روسیه: ۸ نفر در ارتباط با انفجار پل کریمه دستگیر شدند

سربازان اوکراینی
سربازان اوکراینی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خرسون از جمله مناطقی است که در بدو تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به اشغال ارتش تحت امر ولادیمیر پوتین درآمد.

آگهی

کی‌یف صبح چهارشنبه ۱۲ اکتبر/۲۰ مهر ماه مدعی شد که پنج منطقه از خرسون واقع در جنوب اوکراین را که تحت اشغال نیروهای روسیه قرار داشت، پس گرفته است.

خرسون از جمله مناطقی است که در بدو تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به اشغال ارتش تحت امر ولادیمیر پوتین درآمد.

نظامیان اوکراینی بنا به ادعای کی‌یف ضمن بازپس‌گیری پنج بخش اشغالی از خرسون نیروهای روس را از برخی مواضع خود در این منطقه نیز عقب رانده‌اند.

دفتر ریاست جمهوری اوکراین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور پنج شهرک دیگر از بخش بریسلاو واقع در منطقه خرسون را آزاد کرده‌‌اند.

نیروهای اوکراینی از هفته‌ها پیش برای بازپس گیری سرزمین‌های اشغالی در این منطقه مشغول انجام ضد حملات سنگین هستند.

ارتش اوکراین پس از مقابله با مقاومت شدید روسیه سرانجام اوایل ماه جاری میلادی به پیروزی‌های قابل توجهی در این منطقه، به ویژه در ساحل دنیپرو دست یافت.

در این منطقه، کی‌یف به طور مشخص پل‌ها را در موارد متعدد هدف قرار داده تا در تامین لجستیکی نیروهای روسیه اختلال ایجاد کند.

خرسون یکی از چهار منطقه اوکراین در شرق و جنوب شرقی این کشور به شمار می‌رود که مسکو به دنبال «برگزاری همه‌پرسی» آن را ضمیمه خاک خود کرد. 

کی‌یف و متحدان غربی آن را با محکوم کردن الحاق چهار استان لوهانسک، دونتسک، خرسون و ژاپورزیا و ساختگی خواندن همه‌پرسی‌ها در این استان‌ها اعلام کرده‌اند که هرگز چنین الحاقی را به رسمیت نخواهند شناخت.  

روسیه پیش‌تر در سال ۲۰۱۴ میلادی در سناریویی مشابه و پس از برپایی یک همه‌پرسی شبه جزیره کریمه اوکراین را ضمیمه خاک خود کرد.

هشت نفر در روسیه به اتهام دست داشتن در انفجار پل کریمه دستگیر شدند

سرویس امنیت فدرال روسیه (اف.اس.بی) روز چهارشنبه اعلام کرد که پنج شهروند این کشور و سه تبعه اوکراینی و ارمنستانی را به اتهام دست داشتن در انفجار شنبه گذشته روی پل ارتباطی میان کریمه و روسیه، بازداشت کرده است.

به ادعای مقامات امنیتی روسیه این انفجار از سوی سرویس طلاعات نظامی اوکراین و مدیر آن، کایرلو بودانوف سازمان‌دهی شده بود.

به موجب آنچه مقامات امنیتی روسیه ادعا کرده‌اند مواد منفجره مورد استفاده قرار گرفته در این انفجار در اوکراین تهیه و با گذر از کشورهای بلغارستان، گرجستان و ارمنستان به روسیه منتقل شده بوده است.

سرویس امنیت فدرال روسیه (اف.اس.بی) که نهاد جایگزین کا‌.گ.ب در دوران شوروی سابق به شمار می‌رود همچنین می‌گوید که از وقوع حملات طراحی شده از سوی اوکراین در مسکو و شهر بریانسک در غرب روسیه جلوگیری کرده است.

اوکراین رسما دخالت در انفجار پل بر روی تنگه «کرچ» واقع در شبه جزیره کریمه را تایید نکرده و مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است اما برخی مقامات اوکراین از وارد آمدن این آسیب به دشمنِ در جنگ با کشورشان ابراز خوشحالی کرده‌اند.

انفجار در پل دوازده مایلی «کرچ» بخشی از آن را تخریب کرد و سبب انهدام چند تانکر سوخت و مسدود شدن موقت تردد بر روی این پل استراتژیک و نمادین شد. پوتین این پل را با صرف بودجه ۳.۲۵ میلیارد یورو و چهار سال پس از ضمیمه شبه جزیره کریمه به خاک روسیه، افتتاح کرد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله اوکراین به سواحل کریمه؛ کی‌یف: دو کشتی و زیرساخت‌های نیروی دریایی روسیه را هدف قرار دادیم

روسیه از حمله اوکراین با ۳۸ پهپاد به شبه‌جزیره کریمه خبر داد

اوکراین: کشتی جنگی ۷۰ میلیون دلاری روسیه را با شهپادها منهدم کردیم