آخرین تحولات جنگ روسیه و اوکراین؛ نیروهای روسیه در لوهانسک عقب رانده شدند

نیروهای اوکراینی
نیروهای اوکراینی Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کی‌یف در روز چهارشنبه مدعی کسب پیروزی‌هایی در برابر نیروهای روسیه در شرق اوکراین شد. در همین حال مسکو متعهد به بازپس‌گیری مناطقی شد که در نبرد با نیروهای اوکراینی از دست داده است.

آگهی

کی‌یف در روز چهارشنبه مدعی کسب پیروزی‌هایی در برابر ارتش روسیه در شرق اوکراین شد. در همین حال مسکو متعهد به بازپس‌گیری مناطقی شد که در نبرد با نیروهای اوکراینی از دست داده است. 

نیروهای اوکراینی که با سلاح‌های غربی تجهیز شده‌اند در هفته‌های اخیر نیروهای روس را از محدوده شهرها و روستاهای شرق و جنوب اوکراین وادار به عقب نشینی کرده‌اند.

کی‌یف مدعی است که بر خرسون جنوبی مسلط شده و تقریبا کنترل همه منطقه خارکیف غربی را نیز در اختیار گرفته است. این موضوع راه را برای پیشروی نیروهای اوکراینی به مقر جدایی‌طلبان در لوهانسک هموار می‌کند.

سرهی هایدای، فرماندار لوهانسک، با انتشار ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که چند شهر کوچک در این منطقه آزاد شده است و افزود: «عملیات آزادسازی منطقه لوهانسک آغاز شده است.»

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در روز چهارشنبه سند الحاق چهار منطقه اوکراین از جمله لوهانسک به روسیه را امضا کرد. اتحادیه اروپا اعلام کرده است که دور هشتم و جدید تحریم‌ها علیه روسیه را در دست بررسی دارد. 

همزمان با تکمیل تشریفات اداری الحاق چهار منطقه لوهانسک، دونتسک، خرسون و ژاپوریژیا توسط پوتین، کرملین اعلام کرد که هیچ تناقضی بین عقب‌نشینی نیروهای روسیه و تعهد پوتین مبنی بر الحاق همیشگی این مناطق به خاک روسیه وجود ندارد. 

روسیه پیشتر در سال ۲۰۱۴ میلادی شبه جزیره کریمه اوکراین را به دنبال برگزاری «همه‌پرسی الحاق» ضمیمه خاک خود کرد. کی‌یف، اتحادیه اروپا و متحدان غربی اوکراین برگزاری این همه‌پرسی و نیز همه‌پرسی‌هایی را که در چهار منطقه اشغال شده اوکراین برگزار شد، ساختگی و نمایشی خوانده‌اند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین با اعلام این که مسکو مناطقی را که در سرزمین‌های الحاقی بر اثر حمله نیروهای اوکراینی از دست داده است، بازپس‌ خواهد گرفت، متعهد شد: «این مناطق برای همیشه روس خواهند ماند و پس داده نخواهند شد.»

علیرغم محکومیت اقدامات روسیه توسط غرب و اوکراین، ولادیمیر پوتین روز جمعه توافق‌نامه‌هایی را با رهبران منصوب شده از طرف مسکو در این چهار منطقه امضا کرد تا به تابعیت فدراسیون روسیه درآیند.

تصرف چهار منطقه دونتسک، خرسون، لوهانسک و زاپوریژیا راه زمینی مهمی را بین روسیه و شبه جزیره کریمه می‌گشاید. مجموع این پنج منطقه، حدود ۲۰ درصد از خاک اوکراین را تشکیل می‌دهد.

کیریل اسرموسف، معاون رهبر منصوب از طرف مسکو در منطقه خرسون می‌گوید: «ما در جبهه به گونه‌ای نیروهای خود را جمع و صف‌آرایی می‌کنیم که بتوانیم قدرت خورد را تجمیع کرده و حمله متقابل انجام دهیم. غیر ممکن است که نیروهای اوکراینی بتوانند وارد خرسون شوند.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز سه‌شنبه گفت که نیروهای او دست‌آورد‌های سریع و قدرتمندی داشته‌ و توانسته‌اند ده‌ها روستا در شرق و جنوب این کشور را آزاد سازند. 

آخرین نقشه جنگی که از طرف مسکو منتشر شده است نشان می‌دهد که نیروهای روسیه مناطق بسیاری از منطقه خرسون از جمله حاشیه غربی رودخانه دنیپر را ترک و همچنین در خارکیف، این نیروها تقریبا به صورت کامل حاشیه شرقی رود اوسکیل را رها کرده‌اند. تخلیه نیروهای روس از این منطقه به طور بالقوه به نیروهای اوکراینی فضای حمله به مسیرهای حمل و نقل نیروهای روسی را می‌دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

الحاق ۱۵ درصد از خاک اوکراین؛ اتحادیه اروپا سفرای روسیه را احضار کرد

«اگر پوتین در اوکراین از سلاح هسته‌ای استفاده کند، آمریکا نیروهای روسیه را نابود خواهد کرد»

شکنجه «وحشتناک» اسیران جنگی اوکراینی در زندان‌های روسیه؛ کارشناسان سازمان ملل متحد محکوم کردند