«اگر پوتین در اوکراین از سلاح هسته‌ای استفاده کند، آمریکا نیروهای روسیه را نابود خواهد کرد»

دیوید پترائوس، ژنرال بازنشسته ارتش ایالات متحده و مدیر سابق سیا
دیوید پترائوس، ژنرال بازنشسته ارتش ایالات متحده و مدیر سابق سیا Copyright AP Photo
نگارش از مریم عباسی‌زاده
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس پیشین سازمان سیا: هرچند اوکراین عضو ناتو نیست و نمی‌توان تحت ماده ۵ که خواستار دفاع جمعی است عمل کرد، ولی با توجه به اینکه در صورت حمله اتمی احتمال سرایت تشعشعات به کشورهای عضو وجود دارد، می‌توان آن را به‌عنوان حمله به یک کشور عضو در نظر گرفت

آگهی

جنگ در اوکراین با پیشروی‌های اخیر نیروهای کی‌یف وارد مرحله جدیدی شده است. پس‌از آنکه ولادیمیر پوتین فرمان الحاق ۴ منطقه از خاک اوکراین را بطور یکجانبه و پس از برگزاری «همه‌پرسی» در این مناطق صادر کرد، کی‌یف از کنترل کامل بر شهر استراتژیک لیمان و بازپس‌گیری آن خبر داد. 

منابع خبری همچنین به‌نقل از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از آزادشدن مناطقی از خرسون خبر داده‌اند. دست‌کم دو شهرک «آرخانهلسکه» (Arkhanhelske) و «میرولیوبیوکا» (Myrolyubivka) در جنوب این کشور از دست نیروهای روسی آزاد شده‌اند و کی‌یف می گوید به پیشروی‌ در جبهه‌ها امیدوار است.

فرماندار زاپوریژیا نیر بامداد دوشنبه سوم اکتبر، از حمله موشکی روسیه به این شهر و دو روستای همجوار خبر داده است. طرف اوکراینی می‌گوید روسیه در حمله بامداد دوشنبه از ده‌ها موشک اس-۳۰۰ استفاده کرده است.

 درحالی که منابع رسمی روسیه، عقب‌نشینی از لیمان را یک تاکتیک جنگی عنوان کرده‌اند، منابع دیگر محاصره شدن سربازهای روسیه را دلیل این عقب‌نشینی می‌دانند.

رمضان قدیروف، رئیس جمهور جمهوری خودمختار چچن و متحد سرسخت ولادیمیر پوتین نیز همزمان با پیشروی ارتش اوکراین و عقب‌نشینی نظامیان روس از شهر لیمان، گفته بود که مسکو باید استفاده از «تسلیحات اتمی تاکتیکی» را مد نظر قرار دهد. 

اکنون رئیس پیشین سیا می‌گوید اگر روسیه به سلاح اتمی متوسل شود، آمریکا بی‌کار نخواهد نشست. دیوید پترائوس روز یکشنبه در گفتگو با شبکه خبری «ای‌بی‌سی» ادعا کرد که اگر ولادیمیر پوتین از سلاح‌های هسته‌ای در اوکراین استفاده کند، ایالات متحده و متحدانش، نیروها و تجهیزات روسیه را در اوکراین نابود خواهند کرد. او ضمن هشدار به کرملین گفت در صورت چنین اقدامی، ناوگان دریای سیاه روسیه هم غرق خواهد شد.

او با اذعان به اینکه با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن در باره واکنش احتمالی واشنگتن صحبتی نکرده گفت: «ما با رهبری ناتو یک پاسخ جمعی خواهیم داد و هر نیروی متعارف روسیه را که در جبهه اوکراین و کریمه و هر کشتی را که در دریای سیاه بتوانیم ببینیم و شناسایی کنیم، از بین می‌بریم.»

رئیس پیشین سازمان سیا گفت هرچند اوکراین در حال حاضر عضو ناتو نیست و نمی‌توان تحت ماده ۵ که خواستار دفاع جمعی است عمل کرد، ولی با توجه به اینکه در صورت حمله اتمی احتمال سرایت تشعشعات به کشورهای عضو وجود دارد، می‌توان آن را به‌عنوان حمله به یک کشور عضو در نظر گرفت.

این هشدار تنها چند روز پس از اظهار نظر ولادیمیر پوتین رسانه‌ای می‌شود که بسیاری آن را تهدیدی برای احتمال بروز جنگی گسترده‌تر بین روسیه و غرب تعبیر کردند.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 

اوکراین از سرنگون کردن ۸ پهپاد ساخت ایران خبر داد

نشریه انگلیسی زبان «کی‌یف ایندپندنت» به‌نقل از ارتش اوکراین می‌گوید موفق شده ۸ پهپاد ایرانی را توسط نیروهایش سرنگون کند. اوکراین همچنین ادعا کرده که در ۴ عملیات جداگانه موفقیت‌آمیز ۲ انبار تسلیحات روسیه و ۲ سامانه ضدموشک این کشور را هدف قرار داده است.

پیش از این هم اوکراین از ساقط کردن چندین پهپاد ایرانی «شاهد ۱۳۶» که از نوع پهپادهای انتحاری هستند و از سوی روسیه در این جنگ استفاده می‌شوند خبر داده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ولادیمیر پوتین: روسیه در ماه ژوئیه تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس مستقر خواهد کرد

تولد هفتاد سالگی ولادیمیر پوتین؛ آیا سیاست‌های «خود تخریبی» او به حکومت ۲۲ ساله‌‌اش پایان می‌دهد؟

آخرین تحولات جنگ روسیه و اوکراین؛ نیروهای روسیه در لوهانسک عقب رانده شدند